av Gunnar Elmgren » 2016-06-19/23:06
Har både R1200GS och F800GS.
Skulle något tvinga mig att bara ha en hoj, skulle jag behålla 800:an utan tvekan.
Väldigt mångsidig, bekväm (i alla fall om man skaffar en bättre sadel än original) och fullt tillräckliga prestanda för det mesta. Ok, den blir lite surrig i Autobahn-hastighet (120+) och den har markant sämre prestanda än i alla fall "nya" R1200GS (med 125-hästars LC-motorn), så gillar man motorvägsåka är den kanske inte helt optimal.
Sen är det det där med kedja, som måste smörjas, rengöras och justeras stup i ett och dessutom behöver bytas ibland. Bekvämare med kardan.
Annars - F800GS är en riktigt bra motorcykel, som dessutom visat sig vara både driftsäker och slitstark med få svagheter (jo, svagheter finns, men går oftast att åtgärda).
Ett tips är att kika på F800GS Adventure (GSA), som har större tank, bekvämare sadel och en vindruta som faktiskt fungerar.
Det 1200:an är bättre på är - förutom rå prestanda - ännu bättre långfärdskomfort, bättre bromsar, kvickare i skarpa kurvor på asfalt, bättre lyse (LED), och så de där konstruktionsbetingade fördelarna med kardan, Paralever/Telelever och låg tyngdpunkt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24