Bromsen på en F 800 GS -12

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav dannee » 2016-06-29/07:49

Hej
Av någon anledning så tar inte min fotbroms för än väldigt långt ner. Så har den aldrig varit förut, inte ens när bromsskivorna var slut. Jag har aldrig varit med om att man måste justera bromsen tidigare så varför skulle jag behöva göra det nu? Misstänker att något är fel.

Bromsskivorna är helt ok och nivån på bromsvätskan bak ser ut att ligga mitt emellan min och max när hojen står på centralstödet. Vad jag kan se så finns det inga oljelekage. För ett tag sedan bytte jag bakdäck men bromsen tog sent redan innan även om det blivit värre efteråt. Hojen (BMW F800GS-12) har alltid varit servad på verkstad enligt bok och inte gått så mycket sedan sista servicen (max 300 mil).

Vad är problemet tror ni? Är det fel någonetanns eller behöver jag bara spänna upp den? Antar att man gör det genom att lossa spärrmuttern vid bromspedalen och sedan tajta till den, eller?

/danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-29/08:58

dannee skrev:Hej
Av någon anledning så tar inte min fotbroms för än väldigt långt ner. Så har den aldrig varit förut, inte ens när bromsskivorna var slut. Jag har aldrig varit med om att man måste justera bromsen tidigare så varför skulle jag behöva göra det nu? Misstänker att något är fel.

Bromsskivorna är helt ok och nivån på bromsvätskan bak ser ut att ligga mitt emellan min och max när hojen står på centralstödet. Vad jag kan se så finns det inga oljelekage. För ett tag sedan bytte jag bakdäck men bromsen tog sent redan innan även om det blivit värre efteråt. Hojen (BMW F800GS-12) har alltid varit servad på verkstad enligt bok och inte gått så mycket sedan sista servicen (max 300 mil).

Vad är problemet tror ni? Är det fel någonetanns eller behöver jag bara spänna upp den? Antar att man gör det genom att lossa spärrmuttern vid bromspedalen och sedan tajta till den, eller?

/danne


Låter som om glidbussningarna i bakre oket kärvar eller att du fått luft i systemet.
Jag gissar på glidbussningarna.
Var försiktig när/om du spolar av hojen med högtryckstvätten ;)
Ta isär, kontrollera att gummidamaskerna är hela, rengör allt, polera bort rosten på gliddetaljerna eller byt om det finns gravrost. Fetta sedan in allt ordentligt med massor av silikonfett innan du återmonterar.
Undersök även bromsbeläggen. De kan ha blivit snedslitna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-06-29/11:26

Det kan också vara ett "klassiskt" fel med huvudbromscylindern vid bromspedalen - om inte gummibälgen håller helt tätt, kan cylindern rosta invändigt och börja kärva så inte kolven går tillbaka ordentligt.
Då öppnas aldrig passagen till bromsvätskebehållaren, och ny bromsvätska fylls inte på vartefter beläggen slits och okets kolv hamnar längre och längre ut. Det gör att pedalen tar längre och längre ner, vartefter.

(Har Du otur, kan det bli "åt andra hållet" - om kolven vid något tillfälle råkar gå tillbaka så bromsvätska kan fyllas på, och Du sedan "bromsar varmt" så expanderar bromsvätskan (och bromsskiva/belägg) av värmen. Om kolven då inte går tillbaka så passagen öppnas, kan överskottet inte tryckas tillbaka upp i bromsvätskebehållaren - då får Du anliggande bakbroms, vilket leder till ytterligare värmeutveckling tills bakbromsen i värsta fall "tvärnyper" och Du blir stående. Släpper såklart då allt svalnat, men kan hända när som helst igen. Fråga helst inte hur jag vet....)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav dannee » 2016-06-29/22:17

Hej
Tack för inputten.
Det låter som du har helt rätt gunnar, precis så är det.
Det är precis som kolven är i ut-laget hela tiden utan att fjädra tillbaka.
Så vad ska jag göra?
Något jag kan fixa själv eller är det service som gäller?

/d
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-06-29/22:37

dannee skrev:Hej
Tack för inputten.
Det låter som du har helt rätt gunnar, precis så är det.
Det är precis som kolven är i ut-laget hela tiden utan att fjädra tillbaka.
Så vad ska jag göra?
Något jag kan fixa själv eller är det service som gäller?

/d

Inget att be för, det enda raka är att byta cylindern. Är Du det minsta händig, klarar Du det själv!

*EDIT*
Reservdelsnr på bromscylindern är 34217692190. Finns att beställa hos närmaste BMW MC-verkstad/handlare, har Du långt dit kan Du fråga om de kan skicka grejorna (i alla fall Kenneths MC-service i Göteborg och MC-proffsen i Hägersten brukar göra det).
Eller så beställer Du på nätet, t ex från http://kfm-motorraeder.de - bra priser och pålitlig leverans.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav dannee » 2016-07-01/17:06

Hej Gunnar
Du får alltid allting att låta så lätt. :-)

Kommer inte bromsoljan påverkas efter bytet av cylinder? Kommer jag behöva fylla på mer och är inte det en auktoriserad person borde göra? Har letat efter ett youtube klipp utan att hitta något bra på hur man går till väga.

/d
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-01/17:26

dannee skrev:Hej Gunnar
Du får alltid allting att låta så lätt. :-)

Kommer inte bromsoljan påverkas efter bytet av cylinder? Kommer jag behöva fylla på mer och är inte det en auktoriserad person borde göra? Har letat efter ett youtube klipp utan att hitta något bra på hur man går till väga.

/d

Självklart måste bromsvätskan ersättas, det Du inte dränerar ut lär rinna ut av sig självt då bromscylindern demonteras. Det är dock inte så märkvärdigt - man fyller på ny vätska i behållaren, och "pumpar" igenom med bromspedalen samtidigt som man öppnar luftningsnippeln på bakre bromsoket. (Tryck ned pedalen, öppna luftnippeln och släpp ut luft/vätska, stäng nippeln och släpp upp pedalen - upprepa till ingen luft kommer!)
Se bara upp så det inte blir tomt i bromsvätskebehållaren, då suger det luft och det är bara att börja om.
Viktigt är att bromsvätskan är klassad DOT4, annars blir det tokigt...... Och man ska alltid använda färsk bromsvätska ur en nyöppnad flaska - bromsvätskan börjar åldras (=suga åt sig fukt) så fort förseglingen brutits!
Passa gärna på att byta bromsvätska fram också, när Du ändå håller på - då är Du säker på att bromsvätskan är fräsch och bromsarna funkar optimalt.
Sök på "brake bleeding" så hittar Du säkert någon bra instruktion - här är ett exempel:
https://youtu.be/z9rEj-AAYBA?list=PLlQB ... pY44h22_U4

Sen är det väl så, att just arbete med bromsar är något man kanske inte ska ge sig på om man inte är säker på vad man gör - jobbet tar inte lång tid, så det kan vara värt att lämna bort det för säkerhets skull.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav dannee » 2016-07-05/19:30

Hej igen
Efter att ha lämnat datorn för att titta på hojen och se hur det ser ut i verkligheten så verkar det som om att det är bromsoket som har fastnat snarare än bromscylindern. Så frågan är om det finns någon enkel instruktion någonstans på hur man fixar till den? Om jag tar isär den så kommer jag väl behöva byta bromsoljan också? Vad ska jag polera med? Något annat att tänka på?

/d
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav dannee » 2016-07-07/18:30

Uppdatering: Jag lämnade in hojen eftersom jag inte har något bra garage att mecca i kombination med en tumme som ibland sitter mitt i handen. MC-proffsen i Hägersten gjorde jobbet snabbt och bra.

Felet var att bromsoket hade rostat och sedan fastnat i ytterläget utan att fjädra tillbaks. Dessutom hade det blivit luft i systemet. Bromscylindern var dock okey. Drar slutsatsen att använda mindre vatten runt bromsarna och se till att köra hojen mer året runt. Rost i bromsarna är pinsamt. ;-) Jag lovar bot och bättring.

Tack igen till de bra tipsen som man alltid får här på forumet.

//danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav puttsnisse » 2016-08-09/12:22

Får nog kolla detta på min med :o
Tycker den tar väldigt långt ner! Men ska det behöva krångla på en -15 som gått 750mil ?
Life is a race
puttsnisse
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-05-28/09:40
Ort: Ulricehamn

Re: Bromsen på en F 800 GS -12

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-08-09/13:49

dannee skrev:Rost i bromsarna är pinsamt.

:D :D :D
Fast rost i gasspjället är väl ännu värre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst