Problem med värmehandtag F650gs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem med värmehandtag F650gs

Inläggav Chess » 2016-10-22/17:46

Idag tackade mitt högra värmehandtag för sig. Liksom bara tonade bort och blev kallt. Misstänker att en tråd i handtaget brunnit av. Men hur tar jag bort gummit utan att göra mer skada än nytta?

Går det att köpa repsatser eller är det lödning som gäller?

Börjar bli kallt om nävarna så värmarna uppskattas :D
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Problem med värmehandtag F650gs

Inläggav Håkan » 2016-10-23/05:40

Hej.
Ibland är handtagsgummit limmat, ibland inte, lite olika beroende på modell. F650 har väl styrändsvikter? Skruva bort den, stoppa in en smal mejsel under gummit, stoppa sedan in pipen från en 5-56 (el. WD-40) flaska och spraya. Vrid loss handtaget, det brukar lossna, annars upprepa.
Ta bort den värmebeständiga tapen.
Att löda i värmetråden (kanthaltråd) är svårt, lödtenn fäster dåligt på det materialet. Om avbrottet sitter vid änden där kanthaltråden övergår till kopparkabel kan man klämma dit en skarvförbindning, det finns små oisolerade ändhylsor man kan använda. Sitter avbrottet mitt på tråden är det bättre att linda på ny kanthaltråd. Det går åt cirka en meter, lämpligt är tråd har cirka 10 ohm/meter. Kanthaltråd finns att köpa hos Clas i sjön. http://www.clasohlson.com/se/
Avsluta med en värmebeständig tape uppepå tråden.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst