Sida 1 av 1

kedjerassel 650GS

InläggPostat: 2016-12-24/16:28
av strol
Kedjan rasslar vid vissa låga varvtal/hastigheter. Har provat att spänna resp slacka från de 4 cm som ska vara. Ändrar inget. Jag är 3:e ägaren (1800 - 2500 mil) och 1:e ägaren bytte drivpaket i en garantiaktion vid 637 mil.
Någon som kan tipsa om åtgärd?
Jag skulle vilja ha en mjukare fjädring, spec fram. Kan man rekommendera 800GS som med sin längre slaglängd i gaffeln borde gå mjukare över potthålen på de alltmer slitna vägarna? Hjälper det märkbart att byta dämparolja till lägre viskositet?

kedjerassel 650GS

InläggPostat: 2016-12-24/18:24
av Gunnar Elmgren
Hej och välkommen hit!
Inte för att det har så stor betydelse för själva grundfrågan, men jag antar att det är den senare generationen F650GS Du har, med tvåcylindrig motor?
Kedjerasslet beror troligen på slitet drivpaket, framförallt främre drevet kan orsaka rassel då det blir slitet. Om jag förstår Dig rätt, har drivpaketet gått nästan 2000 mil - det är ganska troligt att framdrevet är rejält slitet efter de milen, det slits fortare än kedja och bakdrev.
Med slitet framdrev tar kedjan stryk, så troligen är det bäst att byta hela drivpaketet. Många byter framdrev "i halvtid" och får på så vis ut lite fler mil på kedja och bakdrev.

Beträffande den hårda fjädringen finns nog inte mycket att göra, är jag rädd - hojen har ganska kort fjädringsväg både fram och bak, och behöver vara hårt fjädrad för att undvika genomslag.
F800GS har både mer långslagig och betydligt mjukare fjädring - den sväljer potthål och tvättbrädor betydligt effektivare än F650GS.
Byta gaffelolja gör nog ingen större skillnad - 650:ns fjädring är avstämd för släta vägar!

God Jul!

Re: kedjerassel 650GS

InläggPostat: 2016-12-25/14:02
av Thomas Stadin
strol skrev:Jag skulle vilja ha en mjukare fjädring, spec fram. Kan man rekommendera 800GS som med sin längre slaglängd i gaffeln borde gå mjukare över potthålen på de alltmer slitna vägarna? Hjälper det märkbart att byta dämparolja till lägre viskositet?


Vet du om någon av de tidigare ägarna bytt fjädrar eller framgaffelolja och med det ändrat viskositet (eller i värsta fall) fyllt på alltför mycket olja?
Om oljan inte är bytt är det hög tid och då kan du ju även passa på att se till att du har rätt hårdhet på fjädern utifrån din vikt.

Utgångsläge:
Öhlins rekommenderar ride height 40-50 mm bak och 55-65mm fram.
Nu kanske du inte har öhlinsfjädring, men deras rek fungerar oavsett vilket fabrikat det är på stötdämparna.

Så här mäter du och justerar:
http://www.bike.se/nyheter/stall-in-fjadringen-pa-din-hoj-166

eller så här:
http://www.roadrunner.travel/2015/03/04/motomojo-setting-suspension-height/

Mer info:
http://hmck.se.wikinggruppen.eu/gamlagalleriet/MCTeknik.pdf

Öhlins rekommendationer:
https://www.ohlins.com/app/uploads/worl ... 04_1_x.pdf

En sida som hjälper dig att beräkna vilken fjäderkonstant som passar dig och din mc:
http://www.racetech.com/VehicleSearch#genre=2&brand=BMW&model=&year=

kedjerassel 650GS

InläggPostat: 2016-12-25/14:30
av Gunnar Elmgren
Det är som Thomas skriver - om Du är osäker på status, byt gaffelolja och var noga att få rätt viskositet och mängd, det kan göra stor skillnad om det är fel.
Det finns dock inga justeringar alls på framgaffeln på en F650GS (eller F800GS för den delen), och att göra gaffeln "mjukare" genom olja med lägre viskositet och/eller lägre oljenivå än rekommenderar tror jag är vanskligt - risken är stor, att det blir så mjukt att Du "bottnar" gaffeln på större ojämnheter och vid hård bromsning.
Väger Du väsentligt mindre än de 70-80 kg "normalföraren" väger, kanske ett fjäderbyte kan hjälpa en aning.
Bak finns justering av förspänning och returdämpning, så där är det bra att göra en grundinställning av "häng" (Ride Height).
Även här kan fjäderbyte hjälpa lite, om Du är "lättviktare".
Men, som jag skrev i förra inlägget - F650GS har ganska "stum" fjädring, och det är tyvärr svårt att göra något åt!