F800GS - cartridge kits / fjädring fram

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Tobias » 2017-01-25/23:53

Hej,

Det finns några gamla trådar om cartridge kits för F8GS men de gäller för 2012 och äldre hojjar. Från och med 2013 har BMW ändrat fjädringen fram till WP. Så jag skapar en ny tråd. :)

Är det någon som satt i något cartridge kit på en -13 och nyare och kan säga vad det ger för skillnad?

Helst skulle jag vilja att hojen är stummare fram vid lugnare rörelser, samtidigt mjukare vid hastig rörelse. Ex, tycker hojjen dyker lite väl inbromsning, men kör jag i ett potthål gäller det att ha käken stängd. Alltså den känns för mjuk ibland, samtidigt som den ibland känns för stum och hård.
Jag vill helt enkelt att när jag kör i stan med motard-hjulen, att hojen normalt ska vara lite stummare. Framför allt skulle jag vilja att den blir mindre "wobblig" när jag bromsar hårt, för det tycker jag att den kan vara. En del av beror säker på att i stan kör jag med 17" fram istället för 21", men jag tycker ändå att gaffeln komprimeras lite väl mycket. Samtidigt, främst när jag släpar ut aset på grusvägar och liknande, så ska den äta upp mer av potthål och ojämnheter.

För några år sedan köpte jag en Öhlins bakdämpare, jag hade då en -09. Den gjorde stor skillnad tycker jag. Den har jag satt på min nuv. -13 och tycker den gör skillnad även där. Orginaldämparen har 3 olika program som jag inte riktigt vet vad dom gör. Eller ja, det står ju på displayen, men jag tyckte inte att jag kände någon skillnad. Kanske jag som inte fattar mig på det!? Däremot när jag skruvade på Öhlinaren blev det skillnad, till det bättre.

Nu är jag ganska långt ifrån en expert inom området, därför - går det ens att åtgärda det jag beskriver på ett bra sätt?
Jag förstår att det främst handlar om kompromiss, att det inte går att få en hoj som känns perfekt både på gata och i skogen. Både stum och mjuk beroende på underlaget.

Slutligen, det finns ju några insatser, bla 1 från Öhlins och 1 från TT. TT kostar lite mer med då ingår både fjädrar och olja. I slutändan skulle jag tro det slutar på ungefär samma summa. Öhlins är ju mer kända och jag antar att det finns fler verkstäder som kan hjälpa med service och likn. Pga av den anledningen lutar det mer åt Öhlins, men det kanske är fel?
Samtidigt, ett set med insatser kostar en ganska ansenlig summa. Så samtidigt som jag vill gärna vill åtgärda fjädringen måste jag fundera på om det gör tillräcklig stor skillnad så det är värt det. Och där har jag verkligen noll koll.

Mycket babblande från min sida och känner att jag är urusel på att få fram vad jag menar. Är det någon som ens förstår vad jag försöker säga och söker efter? :D
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Farfar anka » 2017-01-26/00:18

Hejsan Tobias.

Har du kollat hos NCCR, dom har insatser från Adriani som har något samarbete med Öhlins. Kostar 5500:-
Jag funderar själv på dom.
Kanske någon som har testat.

Mvh Farfar Anka.
Farfar anka
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2016-10-16/16:26

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-26/10:50

Motardåka och offroad kräver helt olika fjäderkonstanter. Du kanske kan justera en del mha pre-load, men sannolikt inte tillräckligt.
Justera in ride height så gott det går med bef fjäder (riktvärde offroad ca 1/3 av slaglängden, motard på asfalt max 1/4).
Det kan tyvärr bli så att du landar i att behöva ha en uppsättning fjädrar för motardåka och en annan uppsättning för offroad.

Om du anser att även stötdämpningen laggar så brukar Öhlins produkter vara renoverbara till en rimlig kostnad och med lite tur kan du hitta ett kit med begagnade cartridges till ett bra pris.
Om du talar med ett Öhlins Center så ger de dig mycket kött på benen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Tobias » 2017-01-26/15:44

Farfar anka skrev:Hejsan Tobias.

Har du kollat hos NCCR, dom har insatser från Adriani som har något samarbete med Öhlins. Kostar 5500:-
Jag funderar själv på dom.
Kanske någon som har testat.

Mvh Farfar Anka.

Hej farfar! :)

Nej, första gången jag hör talas om Adriani. Googlade lite på och hittade denna tråden på AdvRider. Det är en i den tråden som säger sig testat Adriani och säger att man tappar 50mm slaglängd(?) av fjärdringen och att de är mer för gatubruk. Så jag vet inte. Uppdatera gärna här om du testar eller hittar mer info om dom. :)

Thomas Stadin skrev:Motardåka och offroad kräver helt olika fjäderkonstanter. Du kanske kan justera en del mha pre-load, men sannolikt inte tillräckligt.
Justera in ride height så gott det går med bef fjäder (riktvärde offroad ca 1/3 av slaglängden, motard på asfalt max 1/4).
Det kan tyvärr bli så att du landar i att behöva ha en uppsättning fjädrar för motardåka och en annan uppsättning för offroad.

Om du anser att även stötdämpningen laggar så brukar Öhlins produkter vara renoverbara till en rimlig kostnad och med lite tur kan du hitta ett kit med begagnade cartridges till ett bra pris.
Om du talar med ett Öhlins Center så ger de dig mycket kött på benen.

Vill helst undvika att även skifta gaffelbenen när jag ska ut på grusvägar. Det är fullt tillräckligt med jobb att skifta hjulen. :D

Jag ska se om Öhlins eller Motospeed har något bås på mässan och om man kan få bolla lite tankar med dom.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-26/15:57

Tobias skrev:Vill helst undvika att även skifta gaffelbenen när jag ska ut på grusvägar. Det är fullt tillräckligt med jobb att skifta hjulen. :D

Jag ska se om Öhlins eller Motospeed har något bås på mässan och om man kan få bolla lite tankar med dom.


Jag tror nog att det skulle räcka att skifta gaffelfjädrarna och justera in stötdämpningen efter rådande körförhållanden (vilket förutsätter att gaffeln är fullt justerbar).
MotoSpeed har en ordentlig monter på mässan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-26/19:22

Originalgaffeln på F800GS är inte justerbar alls. Jag har bytt mina gaffelfjädrar (till Öhlins linjära), hällt i gaffelolja med högre viskositet och sänkt oljenivån med ca 20 mm för att få en följsammare gaffel offroad.
Bak har jag en TT Suspension (Tractive) Level2 dämpare.
Den setupen är klart stummare än original, och jag är numera aldrig i närheten av att "bromsa framgaffeln i botten", något som hände ofta med originalfjädring.
Trots den markant fastare fjädringen, är komforten och följsamheten på gropigt underlag bättre!
Nu kör jag iofs enbart med 21" framhjul, så jag vet inget om beteendet med motardhjul.
Jag är dock långt ifrån nöjd med framgaffeln - den är som sagt inte alls justerbar, och fortfarande lite vek, och "studsig" på potthålsväg.
Jag har ett projekt på gång att ersätta gaffelbenen med ett par fullt justerbara - har själva gaffelbenen (Marzocchi Shiver) men har en utmaning med bromsoks-infästningen.
Enklast verkar vara att transplantera innehållet till befintlig gaffel, men då tappar jag i slaglängd och måste fräsa upp och gänga hål i nederänden på gaffelbenen.
Finns många lösningar, men ingen enkel till rimlig kostnad.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Farfar anka » 2017-01-27/00:09

Hejsan Tobias.
Det finns inga uppgifter hos Nccr om att man tappar i fjädringsväg. Jag skall kolla upp detta.


Farfar Anka.
Farfar anka
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2016-10-16/16:26

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-27/08:58

Klicka på "Suspensions" nere till vänster så hittar du intressanta bitar, tex ett full justerbart Cartridge från Matris: http://www.carpimoto.com/en-SE/Bike_BMW_F-800-GS-08-/Specific/Search.aspx

Firman är mycket proffsig. Jag har handlat där flera gånger.
De är dessutom officiell sponsor till LCR-teamet i MotoGP
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: F800GS - cartridge kits / fjädring fram

Inläggav Tobias » 2017-02-01/21:04

Thomas Stadin skrev:Klicka på "Suspensions" nere till vänster så hittar du intressanta bitar, tex ett full justerbart Cartridge från Matris: http://www.carpimoto.com/en-SE/Bike_BMW_F-800-GS-08-/Specific/Search.aspx

Firman är mycket proffsig. Jag har handlat där flera gånger.
De är dessutom officiell sponsor till LCR-teamet i MotoGP

Bra länk, tack! Finns ju en hel del där till bra pris. :)

Jag har bestämt mig, det blir Öhlins insatser till min hoj. Känns bättre. Inte att betala mer, men Öhlins ska vara det bästa. Både Matris och Adriani är alldeles säkert en gigantiskt uppgradering från orginal och det till ett lägre pris mot Öhlins.
Kanske placebo, men nu behöver jag inte fundera mer på det. :) Dessutom så blir det enklast att hitta reservdelar / service när det blir dags för det.
Det lustiga är att det i slutändan blir lite billigare (läs mindre kostsamt) mot TT. Jag vet inte hur dom tänkt där men för mig var TT det enklaste att välja bort.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron