av Gunnar Elmgren » 2017-03-03/22:02
Det är som tidigare inlägg beskriver - inga avgörande skillnader årsmodellerna 08-12, och maskinellt har det inte hänt något alls förrän 2017, då skärpta avgaskrav tvingade fram lite ändringar i motorns styrsystem ("elektroniskt" gashandtag bl a, aka ride-by-wire) och om jag förstått rätt ett modifierat avgassystem.
Från och med 2013 ändrades det lite kosmetiskt, och man bytte leverantör av framgafflar från Marzochhi till (tror jag) Sachs. Tror inte den nyare är bättre egentligen, det var nog mest ett byte av leverantör av ekonomiska/strategiska skäl.
ESA och anstispinn kom först i o med "faceliften" 2013. ABS (avstängningsbar) standard på alla årsmodeller. GSA finns bara "facelift", alltså från 2013 och framåt.
Fram t o m 2012 fanns egentligen ingen utrustning som inte går att skruva dit i efterhand - och det verkar väldigt många ha gjort (min egen 2012 är väl efterutrustad för 30-40.000 är jag rädd...).
I min värld finns en utrustningsdetalj som är ett måste: Motorskyddsplåt som täcker oljefilter/oljekylare som sitter helt oskyddat frampå motorn. I övrigt efter egen smak och användningsområde.
Handtagsbågar/skydd är bra, bättre vindruta en komfortdetalj, större "fot" på sidostödet räddar hojen från att välta vid parkering på mjukt underlag.
Förstärkt kylarfäste och skyddsgaller framför kylaren förebygger kylvätskeförlust.
Kör man i grus, lera och damm är det bra att byta distanserna till hjulaxlarna från mjuk aluminium till rostfritt stål - axeltätningarna slipar spår i de mjuka original-distanserna och tätar till sist inte, då kommer det skit i hjullagren som snabbt går slut.
Övre bulten till bakstötdämparen blir gärna krokig om bakfjädringen bottnar (det gör den!) - finns utbytes i starkare kvalité och med en förstärknings-vinkel.
Komfortablare sadel vill många ha.
Ska det köras "off asfalt" mycket, är fjädringen i svampigaste laget. Jag har bytt till kraftigare gaffelfjädrar och tjockare gaffelolja, och satt dit en avsevärt bättre bakstötdämpare (finns tre "bra" fabrikat - Öhlins, Wilbers och Touratech/Tractive). Gjorde underverk!
Många som kör mycket på ojämnt underlag uppskattar en styrdämpare också.
Hojen har få svagheter i konstruktionen, vanliga fel på första årsmodellerna (08-09) var oljefukt vid ventilkåpan, att generatorn gick varm och att oljetrycksgivaren "fick fnatt" och signalerade tryckförlust i onödan - bör vara åtgärdat på förlängd garanti vid det här laget.
Alla årsmodeller har styrlager som är i klenaste laget, och som dessutom ibland är snålt infettade från fabrik. Kolla så det inte är ett "hack" i rakt-fram-läget!
Hjullager kan ta stryk (axeldistanserna jag nämnt ovan), liksom bakstötdämparens nedre lagring.
Fälgarna är i mjukaste laget, och blir gärna lite deformerade vid "tuff" körning - snurra hjulen med hojen på centralstödet, och kolla noga så inte fälgkanterna "kastar".
Har säkert glömt något, men F800GS har inga stora svagheter, i alla fall inga som är dyra att åtgärda!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24