800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Håkon » 2017-03-02/20:20

Är på jakt efter en 800 GS alt. en GSA. Tänkte köpa en begagnad och försöker klura ut vilken utrusningsnivå man kan få beroende på årsmodell. Här finns säkert någon som kan hjälpa mig på traven. Har ju hört det klassiska rådet, "köp så ny du har råd med". Tycker dock inte det stämmer lika bra på 800:an som på t.ex 1200:an. Mig veterligen har väl 800:an i princip samma motor från 2008-2017.

Rent exteriört vet jag att GSA har större tank, komfortsadel, större ruta och motorbågar. Begagnat utbudet är dock begränsat på GSA. Beror väl på att den kom först 2013. Både GS/GSA har väl avstängningsbar ABS redan från första årsmodellen? Sen undrar jag då lite när man tillförde ASC, ESA och körprogrammen? Körprogrammen finns väl dessutom i olika varianter?

Personligen gillar jag att hålla det basic. Speciellt på äldre maskiner där risken för kostsamma reparationer ökar ju mer extrautrustning man har. Hade tidigare en Transalp som inte ens hade ABS. Den gick kanon men jag saknade 30 hk att sprätta grus med. Passagerare kör jag inte med och touring är när jag kör till Säfsen. Dock blir det några mil motorväg och vanlig asfalt till och från jobb ibland.

Tacksam för lite inputs. /Håkon
Håkon
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-07-02/21:48
Ort: Landskrona

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Lars Westman » 2017-03-03/11:15

Gunnar kommer säkert svara lite mer ingående :) , men i princip är det samma. Man bytte framgaffel för några år sedan. Tror också man fixat ventilkåpan som kan svettas lite olja (vilket min gör men i väldigt små mängder). Generatorn fick nog också en översyn för nåt år sedan. De äldre verkar ha en tendens att ge upp efter några tusen mil.

Köper du riktigt nytt (2013+ om jag inte minns fel) får du mer elektronik, men du ville ju hålla det basic och redan en äldre 800GS är nog lite för "obasic" för att man ska kunna fixa allt ute i busken.

Jag har själv en av de första 08:orna och har inte haft några som helst bekymmer. Se bara till att de åtgärder som ska ha varit gjorda verkligen är det. Annars kan du nog välja årgång ganska fritt beroende på vad du vill betala. Oavsett årgång ska du nog kolla upp hjullagren ordentligt. De är förbrukningsvara på en 800GS.

Här finns lite historik över olika årsmodeller: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_F_series_parallel-twin
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav neutral » 2017-03-03/13:25

2013 kom en facelift på vanliga GS och det var även då GSA lanserades. Framgaffeln var ny från annan leverantör och jag är ganska säker på att det var först då man erbjöd ASC/ESA, till min -11 fanns det inte i alla fall. ABS har dock funnits hela tiden.

Ventilkåpan som läckte var nog bara de allra första, de ändrade packningen och skruvarna till kåpan och eventuellt tillkom det att man ska silikona den sidan av packningen vid montering också (det står i min verkstadsmanual men var kanske inte med -08). Detta togs på garanti så du behöver nog inte oroa dig för det idag.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-03/22:02

Det är som tidigare inlägg beskriver - inga avgörande skillnader årsmodellerna 08-12, och maskinellt har det inte hänt något alls förrän 2017, då skärpta avgaskrav tvingade fram lite ändringar i motorns styrsystem ("elektroniskt" gashandtag bl a, aka ride-by-wire) och om jag förstått rätt ett modifierat avgassystem.
Från och med 2013 ändrades det lite kosmetiskt, och man bytte leverantör av framgafflar från Marzochhi till (tror jag) Sachs. Tror inte den nyare är bättre egentligen, det var nog mest ett byte av leverantör av ekonomiska/strategiska skäl.
ESA och anstispinn kom först i o med "faceliften" 2013. ABS (avstängningsbar) standard på alla årsmodeller. GSA finns bara "facelift", alltså från 2013 och framåt.
Fram t o m 2012 fanns egentligen ingen utrustning som inte går att skruva dit i efterhand - och det verkar väldigt många ha gjort (min egen 2012 är väl efterutrustad för 30-40.000 är jag rädd...).
I min värld finns en utrustningsdetalj som är ett måste: Motorskyddsplåt som täcker oljefilter/oljekylare som sitter helt oskyddat frampå motorn. I övrigt efter egen smak och användningsområde.
Handtagsbågar/skydd är bra, bättre vindruta en komfortdetalj, större "fot" på sidostödet räddar hojen från att välta vid parkering på mjukt underlag.
Förstärkt kylarfäste och skyddsgaller framför kylaren förebygger kylvätskeförlust.
Kör man i grus, lera och damm är det bra att byta distanserna till hjulaxlarna från mjuk aluminium till rostfritt stål - axeltätningarna slipar spår i de mjuka original-distanserna och tätar till sist inte, då kommer det skit i hjullagren som snabbt går slut.
Övre bulten till bakstötdämparen blir gärna krokig om bakfjädringen bottnar (det gör den!) - finns utbytes i starkare kvalité och med en förstärknings-vinkel.
Komfortablare sadel vill många ha.
Ska det köras "off asfalt" mycket, är fjädringen i svampigaste laget. Jag har bytt till kraftigare gaffelfjädrar och tjockare gaffelolja, och satt dit en avsevärt bättre bakstötdämpare (finns tre "bra" fabrikat - Öhlins, Wilbers och Touratech/Tractive). Gjorde underverk!
Många som kör mycket på ojämnt underlag uppskattar en styrdämpare också.

Hojen har få svagheter i konstruktionen, vanliga fel på första årsmodellerna (08-09) var oljefukt vid ventilkåpan, att generatorn gick varm och att oljetrycksgivaren "fick fnatt" och signalerade tryckförlust i onödan - bör vara åtgärdat på förlängd garanti vid det här laget.
Alla årsmodeller har styrlager som är i klenaste laget, och som dessutom ibland är snålt infettade från fabrik. Kolla så det inte är ett "hack" i rakt-fram-läget!
Hjullager kan ta stryk (axeldistanserna jag nämnt ovan), liksom bakstötdämparens nedre lagring.
Fälgarna är i mjukaste laget, och blir gärna lite deformerade vid "tuff" körning - snurra hjulen med hojen på centralstödet, och kolla noga så inte fälgkanterna "kastar".
Har säkert glömt något, men F800GS har inga stora svagheter, i alla fall inga som är dyra att åtgärda!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Farfar anka » 2017-03-04/10:41

Farfar anka här.

Är det inte en WP gaffel från -13.
Farfar anka
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2016-10-16/16:26

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav neutral » 2017-03-04/11:29

Jo, det var Marzocchi 45 mm till 2012 och från 2013 är det WP 43 mm.

En viktig sak (för mig) är att det är "normala" blinkersknappar från 2013, hela knappsatserna är omgjorda och även instrumenteringen är uppdaterad men ingen direkt skillnad.

Att tänka på angående ESA är att det bara är bak, framgaffeln är helt traditionell så ingen ESA där.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-04/13:48

neutral skrev:Jo, det var Marzocchi 45 mm till 2012 och från 2013 är det WP 43 mm.

Så var det, mitt misstag!

neutral skrev:En viktig sak (för mig) är att det är "normala" blinkersknappar från 2013, hela knappsatserna är omgjorda och även instrumenteringen är uppdaterad men ingen direkt skillnad.

Därför behåller jag min -12 så länge det bara är möjligt..... :mrgreen:

neutral skrev:Att tänka på angående ESA är att det bara är bak, framgaffeln är helt traditionell så ingen ESA där.

ESA på F800GS kan man ha och mista. Originaldämparen - även med ESA - är ganska medioker, och en uppgradering till bättre dämpare med ESA kan man göra även om hojen saknar det från början. Vad jag vet är det bara Wilbers som har eftermarknadsdämpare med ESA - riktigt bra grejor, en klar förbättring!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav neutral » 2017-03-04/14:20

Jo, jag bytte till en enkel Öhlinare bak själv och det blev en fantastisk skillnad, rätt uppenbart att Sachs-originalet inte hade någon dämpning utan man åkte bara på fjädern.

Framgaffeln är lustig med att den saknar kompressionsdämpning men har för mycket returdämpning. Innanmätet är dessutom pluggat så det inte går att komma åt det men mha en expert så fick jag min ombyggd ändå så nu är den mycket bättre än tidigare.

WP-gaffeln måste vara ett beställningsjobb från BMW då den ser precis ut som den gamla gaffeln och inte alls liknar någon annan WP. Trots att innerbenen är 43 mm i stället för 45 så är övre delen likadan som Marzocchi-gaffeln så BMW kunde fortsätta ha samma krona. Den är fortsatt helt utan justeringar externt men cartridgen är inte pluggad så den går att modifiera internt utan åverkan i alla fall. Den har också kraftigare fjädrar så bottningsproblemen är mindre nu.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-04/16:34

Apropå framgaffeln, så finns det rätt många rapporter på olika internet-forum, att framgaffeln kan ge ifrån sig ett klapprande ljud - och man hittar inget fel på den.... En del ägare retar sig på detta.
Det har dock visat sig med tiden, att det sällan är gaffeln som ger ljudet ifrån sig.
Istället är det de "flytande" bromsskivorna som under vissa omständigheter (främst när de är rejält varma och därmed expanderar lite) kan skramla lite på bobinerna. Det är helt normalt, men är man känslig för ljud kan det säkert låta otrevligt. Själv har jag hört klapprandet ibland, men eftersom jag vet vad det är stör det mig inte.

Kom på en annan sak som kan irritera, men som är relativt enkelt åtgärdad - många upplever att gasen är lite väl mycket "av-och-på" när man växlar mellan tomgång och minimalt gaspådrag. Det kan ge ryckig körning i lågfart, och ibland tjuvstopp om man råkar gasa för lite.
Den enklaste åtgärden är att ta loss gasrullen, och fila ner spåret för gasvajern ett par-tre mm precis i början, invid nippeln.
Det ger lite mindre utväxling så det blir lättare att moderera gaspådraget. Hjälper lite, men inte helt.
Nästa steg är att skaffa en "Accelerator Cable" eller en "Booster Plug", som kopplas in i serie med motorns temperatursensor för insugsluften. Denna enkla manick (kostar några hundringar) lurar motorns styrsystem att det är 5-10 grader kallare än den verkliga temperaturen, vilket får insprutningen att öka bränslemängden en aning, och ryckigheten minskar påtagligt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Håkon » 2017-03-05/16:01

Tack för era svar. Även intressant med lite personliga åsikter om vad som är bra eller inte bra. Som jag tolkar det är den stora förändringen från 2013 när GSA kom samt ESA och ASC blev tillgängliga på GS.

08-12 är likartade och där fjädringen kan uppfattas som aningen klen. Där kan man alltså räkna med en avstängningsbar ABS men utan antispinn och körprogram. Lite mer hardcore...

Min uppfattning sedan tidigare är att motorn är bra och därför behöver många mil inte vara något bekymmer på en välservad hoj. Finns ju vissa som t.o.m. kör jorden runt på 800 GS.

/Håkon
Håkon
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-07-02/21:48
Ort: Landskrona

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Farfar anka » 2017-03-06/00:16

Hej Gunnar.

Appropå klapprande framgaffel. Kan detta vara något tror du. https://bestrestproducts.com/shop/bmw-g ... pair-of-2/

Då jag inte får in en bifogad fil så gå in på denna adress.

Farfar anka
Farfar anka
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2016-10-16/16:26

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-06/06:52

Farfar anka skrev:Hej Gunnar.

Appropå klapprande framgaffel. Kan detta vara något tror du. https://bestrestproducts.com/shop/bmw-g ... pair-of-2/

Då jag inte får in en bifogad fil så gå in på denna adress.

Farfar anka

Med tanke på att det tycks vara vanligare med klapprande bromsskivor än att själva gaffeln är orsak till oljud, så riskerar Du väl att bli besviken.... fast jag har faktiskt såna där i min framgaffel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Farfar anka » 2017-03-06/09:13

Ja det var en chansning.

Farfar Anka
Farfar anka
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2016-10-16/16:26

Re: 800 GS , årsmodell/utrustningsnivå

Inläggav Lars Westman » 2017-03-06/15:41

Om man tar loss framhjulet och släpper ner det i marken och snurrar det lite mellan gångerna så hör man tydligt att det är bromsskivorna som låter. Det är "by design" och bara att vänja sig vid.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst