Köpa F800gs, vad för paket behövs?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav jsubvert » 2017-03-22/11:11

Hejsan!

Jag har kollat in F800gs och pratat med en säljare på telefon men förstår ändå inte vad alla dess extra paket är.

Tillexempel: "BMW F 800 GS Adventure -16, ABS, Värmehandtag, Packväskhållare, LED-Dimljus, ESA justerbar dämpning, LED-blinkers, Offroad-däck, Centralstöd, Enduropaket (Offroad körprogram + Enduro ASC), Komfortpaket (Färddator + Centralstöd). "

Vad sjutton är färddator och offroad program? Det värt dessa tillbehör?
Offroad program, behövs det, det är ju en adventurer hoj. Och vad är Enduro ASC?
Offroad-däck och paket hållare hör väl till alla F800GSA?

Justerbar dämpning låter ju bra och central stöd men resten?
Ska man gå med en clean modell och köpa till det extra man vill ha efter behov istället. Ska använda den när jag tar mc-kort och sedan på utflykter med kameran. Kan vara trevligt med ca 10.000kr extra till körkortet istället för alla extra prylar, eller är det värt att köpa till på en gång?

En annan fråga, F800gs vs F800gsa, Är det samma hjul storlek på dessa?
Tycker ni skillnaden mellas gs och gsa är värt det?

Mvh,
Jonas
Användarvisningsbild
jsubvert
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2017-03-22/10:50

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Olof Eriksson » 2017-03-22/12:27

Finns nog ingen F800 GSA som kommer med mindre prylar än det du räknar upp. Om du vill spara pengar, köp en beggad. För denna modell är en skottsäker konstruktion.

GS eller GSA:
GS har inte väskhållare till aluminiumväskorna. Den har dock en värdelös ruta. En mindre tank. Och saknar handskydd. I övrigt så är dom helt identiska (kan ha missat någon enklare detalj). Hjulen är på bägge 21" fram och 17" bak. Dvs den är till för trevliga grusvägar. Asfalt mc finns bättre! Tex R1200 GS/GSA (LC)

Jag har tex bygt om min 2013 årsmodell GS och monterat en GSA ruta. Köper du en ny och vill ha orginal aluväskor. Så är det i regel bättre affär att köpa GSA. Då får du dom på köpet.

Men att köpa en begagnad F800 GS är i regel en bra affär enligt mej i alla fall. Bra konstruktion och enkel att serva/reparera. Notera att det skedde ett face lift 2013 på GS och GSA började levereras 2014. Jag personligen skulle inte köpa en äldre modell än 13 pga av det.

Frågar du mej så skulle jag köpt en billigare enklare hoj att ta hojkortet på. Och sen testa runt lite med kortet i handen. Så man med större sannolikhet köper rätt hoj. Men man köper mc med hjärtat. Och tickar det för en F800 GS/GSA så köp :D

Lycka till med hojkortet.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-22/12:35

Hej och välkommen hit!

Till att börja med - F800GS och GS Adventure (GSA) är tekniskt identiska - motor, hjul, ram och allt sådant är identiskt. Det som skiljer är att GSA har större tank, andra platskåpor/vindruta, bekvämare sadel samt att GSA har en hel del standardutrustning som är extra på "vanliga" GS.

Sådant som värmehandtag och ABS är standard på bägge, och jag har hittills inte sett någon GS (eller GSA) som inte haft färddator. Även LED-blinkers är mer eller mindre "standard", det har alltid ingått i något baspaket.
Centralstöd är väldigt praktisk (om inte annat när kedjan ska smörjas).
Packväskor finns i två varianter från BMW - dels de s.k. Vario-väskorna, som är av plast och öppnas åt sidan. Dels aluminiumväskor ("korvlådor"), som är de enda som funkar på GSA (fästen till dessa är standard på GSA).
"Vanliga" GS kan ha bägge varianterna, och det finns ett stort utbud av väskor från andra leverantörer.

Vad gäller ESA (elektriskt ställbar fjädring) är jag tveksam. Till att börja med är det bara bakdämparen som är justerbar, men både standard-stötdämparen och ESA-dämparen är av enkelt utförande - många byter till bättre grejor, och då kvittar det ju vad som satt där från början....
Olika körprogram kan nog vara kul, och ASC ("Antispinn") är en bra säkerhetsdetalj.
(Det handlar om elektronisk reglering av gaspådraget, plus olika "aggressiv" kalibrering av ABS-systemet).
En sak man absolut bör ha är en skyddsplåt under/framför motorn - oljefilter och oljekylare sitter oskyddade frampå motorn, och har man inget skydd där kan en sten som sprätter upp från framhjulet räcka för att det ska vara färdigåkt den dagen.

Ska Du köpa ny hoj, välj till det Du är säker på att Du vill ha, och försök förhandla priset på extrautrustningen (det är lättare än att pruta på själva hojen). Att utrusta hojen i efterhand är oftast dyrare, och vissa prylar kanske inte ens går att eftermontera.
Köper Du begagnat, försök hitta en så välutrustad hoj som möjligt - det är det billigaste sättet att köpa extrautrustning.....
De flesta jag känner hänger (inklusive jag själv!) hänger ändå på en mängd grejor i efterhand - det kanske är sådant man inte kan få med vid leverans, prylar som bara finns på eftermarknaden, sådant man kommer på så småningom att man vill ha eller helt enkelt att man köper till saker vartefter man har råd.

Fundera över om det är en GSA eller "vanlig" GS som känns bäst - allt utom den större tanken från GSA går i princip att beställa som extrautrustning eller eftermontera på en GS. Räckvidden med GS:ens "lilla" tank är 30-35 mil, med GSA:ns extra 8-9 liter kommer Du bortåt 50 mil på en tank. Kanske låter bra, men åker du med kompisar som har mindre tank/räckvidd kan det ju kvitta ("Tankar en, så tankar alla"), och det är inte så ofta man själv orkar mer än 20-30 mil utan att fylla på kroppen......

Till sist - hoj köper man med hjärtat, inte med förnuftet! Välj den hoj Du känner att Du vill ha (och har råd med) - försöker Du vara förnuftig riskerar Du bara att ångra dig efteråt....

Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav GunnMag » 2017-03-23/18:35

Hej,

Färddator betyder lite olika saker tror jag. Köpte en 700GS-15 och upptäckte till min förvåning att den saknar bland annat den däcktryckskontroll som finns på frugans 650-08. Trodde det var standard. En annan sak, som möjligen ändrats pga dålig precision, är att återstående km till tom tank inte längre finns. I stället räknar den km från att bränslelampan tändes.

Tips: Kolla funktionerna hos färddatorn och vilka som ingår.

Gunnar
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-23/19:43

GunnMag skrev:Hej,

Färddator betyder lite olika saker tror jag. Köpte en 700GS-15 och upptäckte till min förvåning att den saknar bland annat den däcktryckskontroll som finns på frugans 650-08. Trodde det var standard. En annan sak, som möjligen ändrats pga dålig precision, är att återstående km till tom tank inte längre finns. I stället räknar den km från att bränslelampan tändes.

Tips: Kolla funktionerna hos färddatorn och vilka som ingår.

Gunnar

Rätt. RDC (däcktryckskontroll) har aldrig ingått i färddatorn, men jag tror det fanns med i något slags "säkerhetspaket".
Km till tom tank togs mycket riktigt bort pga dålig noggrannhet - det var alldeles för många som lurades att tro blint på den och blev stående utan bränsle.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Max Mad » 2017-03-23/21:45

Om du köper en ny och ev. har för avsikt att avyttra den i framtiden (till förmån för en annan, större hoj :? :mrgreen: ), så kan det vara av intresse att veta att det är lättare att sälja en hoj som är utrustad med "extra allt", från fabrik, i jämförelse med en hoj som inte är det.

Mycket five cents.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav BrooklynS » 2017-03-25/07:02

Max Mad skrev:Om du köper en ny och ev. har för avsikt att avyttra den i framtiden (till förmån för en annan, större hoj :? :mrgreen: ), så kan det vara av intresse att veta att det är lättare att sälja en hoj som är utrustad med "extra allt", från fabrik, i jämförelse med en hoj som inte är det.

Mycket five cents.


Det där är till största delen försäljarsnack. Jag har aldrig märkt att mer utrustade exemplar är mer lättsålda eller dyrare än mindre utrustade på andrahandsmarknaden. Titta på de listor som handlarna går efter, där skiljer någon enstaka tusenlapp efter några år även om hojen utrustades för 40.000 mer när den var ny. Många gånger kan det istället vara tvärtom, då viss utrustning är dyr att reparera eller byta när den blivit utsliten.

Så det resonemanget ger jag inte mycket för.

Men - som nyköpare kan det finnas andra anledningar att utrusta hojen: den egna tillfredsställelsen, komforten, önskemålen. Det är en HELT annan ssk. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Max Mad » 2017-03-25/12:34

BrooklynS skrev:Det där är till största delen försäljarsnack. Jag har aldrig märkt att mer utrustade exemplar är mer lättsålda eller dyrare än mindre utrustade på andrahandsmarknaden. Titta på de listor som handlarna går efter, där skiljer någon enstaka tusenlapp efter några år även om hojen utrustades för 40.000 mer när den var ny.
Utifrån det resonemanget torde det vara självklart att en mer välutrustad hoj blir lättare att sälja, än en som är mindre utrustad, om priset endast skiljer någon lusentapp, eller ?
BrooklynS skrev:Många gånger kan det istället vara tvärtom, då viss utrustning är dyr att reparera eller byta när den blivit utsliten.
Dyrt blir det ändå. Vad sägs om 30 lusentappar (30 000:-) för BMW originalstötdämpare bak t ex, (på min GS/A, om man nödvändigtvis måste ha original. Det måste inte jag (nödvändigtvis) ha :mrgreen:). Eller en ny kardan för 10 lusentappar (10 000:-) ?
BrooklynS skrev:Så det resonemanget ger jag inte mycket för.
Nä, jag förstår det. Det blir väl billigast så...:P.
BrooklynS skrev:Men - som nyköpare kan det finnas andra anledningar att utrusta hojen: den egna tillfredsställelsen, komforten, önskemålen. Det är en HELT annan ssk. :)
Här får jag nog (något motvilligt skall erkännas), ge dig rätt i ditt resonemang. Fråga mig gärna hur jag vet ;).
Senast redigerad av Max Mad 2017-03-25/12:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav BrooklynS » 2017-03-25/12:38

Nej, priset avspeglar i princip helt hur lättsålt något är...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Max Mad » 2017-03-25/12:48

BrooklynS skrev:Nej, priset avspeglar i princip helt hur lättsålt något är...
Men snälla, om det bara skiljer ett par lusentappar på en begagnad hoj som i nyskick kostar 40 000:- mer än en annan likvärdig hoj, men som saknar all övrig fabriksmonterad utrustning, varför skulle man välja den senare, om man får mer hoj för pengarna om man köper den förra ? För mig är svaret givet men jag är väl undantaget som bekräftar regeln.

Resonemanget att det blir dyrt att reparera är, (utifrån mitt perspektiv), inget argument, för som jag redan redogjort för, dyrt blir det ändå. Det är ju trots allt BMW ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav BrooklynS » 2017-03-25/13:54

Vänd på steken, varför skiljer det inte mer?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Max Mad » 2017-03-25/14:02

BrooklynS skrev:Vänd på steken, varför skiljer det inte mer?
Touchè, en ytterst berättigad fråga !

Samma fråga ställde jag mig, när jag fick reda på att begagnatpriset i butik (för en privatsäljare) påverkas inte alls av att du hängt på prylar för många sköna lusentappar från TT, (eller någon annan eftermarknadstillbehörleverantörsfirma :P).

Jag fick som förslag att plocka bort alla extrapryttlar och sälja det separat istället, men vem f**n orkar göra det ? Minns vilket jobb det var att hänga på sk*ten :x.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav BrooklynS » 2017-03-25/16:36

Exakt. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa F800gs, vad för paket behövs?

Inläggav Max Mad » 2017-03-25/16:40

BrooklynS skrev:Exakt. :)

Men nu är det inte aktuellt att sälja min hoj, och den dagen det är aktuellt, så skiter jag i vilket 8-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst