av Thomas Stadin » 2017-04-12/08:39
Att blunda för problemet och köra vidare vore såklart allra enklast men I-landsproblem måste också lösas.
De dubbla skivorna finns där av den enkla anledningen att de behövs.
Demonterar du ena skivan och oket riskerar du att kvarvarande blir överbelastad. Det går iofs att lösa genom att ersätta befintlig med en större skiva och ett bromsok med större kolvarea. Eftersom din F800GS har ekerfälgar blir det svårt att få blats med ok som har kolvar på båda sidor.
Ändrar du totala kolvarean (som du gör om du demonterar ena oket eller byter) behöver du även byta till en matchande huvudbromscylinder ("bromspump").
Brembo har antagligen alla delar du behöver men de är inte gratis. Räkna med 10-15.000:- för en större skiva, ett ok med större kolvarea, en matchande bromspump, bromsslang samt en ett kit som flyttar ut ditt ok och ger plats åt en större skiva.
Hade hojen haft radial-ok hade man lagt enkla distanser mellan ok och fästet för att ge plats åt en större skiva.
Jag vill ha mer lättjobbade bromsar på min hoj och lurar därför på att gå upp från standardskivor på 305mm till 320mm på ena fälg-setet till min GS. Om jag gör den operationen krävs förutom större skivor även 4x 7,5 mm distanser samt matchande skruvar.
Beakta även att det blir helt andra krafter i navet, samt för skivbromsbultarna med endast en skiva fram.
Besiktningsmannen lär ju ha synpunkter om bromsarna saknas på hojens ena sida. Räkna heller inte med att ABS-systemet fungerar som du är van vid om du ändrar något enl ovan.
Om det primärt är bromsslangarnas dragning som irriterar dig så finns massor av bromsslangkit på eftermarknaden i en mängd olika varianter och med helt olika konfigurationer. Dessutom går det att få dem efter egna önskemål. Kostar några hundralappar och det är denna vägen som jag hade valt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro