F800GS konvertera till enkelskiva fram

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav Mejten » 2017-04-12/07:22

Med risk för att idiotförklara mig själv här.....jag har funderingar på att göra ngt åt frambromsen på min hoj, då jag stör mig ngt så fantastiskt på bromslang dragningarna vilka är i min mening helt vansinniga! Antingen gör jag som det var gjort på min förra (ägaren innan mig) behåller båda skivor fast grenkopplingen sitter uppe vid styret, eller så går jag rally hållet o kör enkelskiva fram. Vinst på det är lättre i fram samt att jag tycker det ser coolare ut med singelskiva! Enklare fortsätta mod framdelen(Jag vet att det barnsligt men det står jag för oxå!;-))
Fråga nr:
1 Är det ngn som gjort denna konvertering?
2 Isåfall är det har att koppla loss bef bromslangar o byta till en bromslang till vänstra oket?
3 Ngn sa till mig att man ev måste gå in i boxen och prog om kan det stämma så den vet att bara är 1 st ok, annars får ABS enheten spel.

Tacksam för svar o tips på detta.

Hadé
Matte
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-12/08:39

Att blunda för problemet och köra vidare vore såklart allra enklast men I-landsproblem måste också lösas.

De dubbla skivorna finns där av den enkla anledningen att de behövs.
Demonterar du ena skivan och oket riskerar du att kvarvarande blir överbelastad. Det går iofs att lösa genom att ersätta befintlig med en större skiva och ett bromsok med större kolvarea. Eftersom din F800GS har ekerfälgar blir det svårt att få blats med ok som har kolvar på båda sidor.
Ändrar du totala kolvarean (som du gör om du demonterar ena oket eller byter) behöver du även byta till en matchande huvudbromscylinder ("bromspump").
Brembo har antagligen alla delar du behöver men de är inte gratis. Räkna med 10-15.000:- för en större skiva, ett ok med större kolvarea, en matchande bromspump, bromsslang samt en ett kit som flyttar ut ditt ok och ger plats åt en större skiva.
Hade hojen haft radial-ok hade man lagt enkla distanser mellan ok och fästet för att ge plats åt en större skiva.
Jag vill ha mer lättjobbade bromsar på min hoj och lurar därför på att gå upp från standardskivor på 305mm till 320mm på ena fälg-setet till min GS. Om jag gör den operationen krävs förutom större skivor även 4x 7,5 mm distanser samt matchande skruvar.
Beakta även att det blir helt andra krafter i navet, samt för skivbromsbultarna med endast en skiva fram.
Besiktningsmannen lär ju ha synpunkter om bromsarna saknas på hojens ena sida. Räkna heller inte med att ABS-systemet fungerar som du är van vid om du ändrar något enl ovan.

Om det primärt är bromsslangarnas dragning som irriterar dig så finns massor av bromsslangkit på eftermarknaden i en mängd olika varianter och med helt olika konfigurationer. Dessutom går det att få dem efter egna önskemål. Kostar några hundralappar och det är denna vägen som jag hade valt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav BrooklynS » 2017-04-12/12:05

Helfordonsgodkännandet lär bli problem vid besiktning, att läggas till allt ovan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav Mejten » 2017-04-13/06:23

Thomas Stadin skrev:Att blunda för problemet och köra vidare vore såklart allra enklast men I-landsproblem måste också lösas.


Om det primärt är bromsslangarnas dragning som irriterar dig så finns massor av bromsslangkit på eftermarknaden i en mängd olika varianter och med helt olika konfigurationer. Dessutom går det att få dem efter egna önskemål. Kostar några hundralappar och det är denna vägen som jag hade valt.



Vid lite mer eftertanke samt läst ditt inlägg, känns det som inatt byta bromslangar och ändra dragning är det bästa, smidigaste och billigaste lösningen. Ibland får förstånd gå före vad hjärtat vill, hävdar dock med bestämdhet att det ser mkt coolare med enkelskova fram! Tack för din input!
Detta ombygge skulle jag inte tacka nej till:
IMG_7892.PNG
IMG_7892.PNG (176.21 KiB) Visad 4073 gånger


Glad Påsk!
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav klimtachakka » 2017-04-13/12:33

Finns ett gäng gubbar på advrider som singelkonverterat. Ingen har skrivit något om att det skulle bli underdimensionerat. Snarare att det blev bättre... Beror ju dock på vad man använder den till med.
klimtachakka
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-03-19/15:36

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav BrooklynS » 2017-04-14/07:08

klimtachakka skrev:Finns ett gäng gubbar på advrider som singelkonverterat. Ingen har skrivit något om att det skulle bli underdimensionerat. Snarare att det blev bättre... Beror ju dock på vad man använder den till med.



Ingen av dem har väl ens behövt bromsa ordentligt...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav klimtachakka » 2017-04-18/11:56

Som sagt, beror på vad man använder den till, kör man mest grus / stigar så fungerar de säkert bättre med enkelskiva. Håller man sig på asfalt och kör snabbare så är det säkert bättre med dubbla. Men då har man ingen större vinst av viktbesparingen heller....
klimtachakka
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-03-19/15:36

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav rolmato » 2017-04-24/21:30

Kan inte tänka mig att den blir godkänd vid en (registrerings-)besiktning utan att du gjort bromsprov och visat att den uppfyller lagkraven för att få köras på väg.
Tillverkaren har ju anpassat/homologerat bromsarna för att uppfylla de lagkrav som finns, i detta fall EU. Tar du bort en skiva och ok så vet vi ju inte hur bromsarna uppför sig vid t.ex en hård inbromsning från hög fart.
Skall du inte köra på väg så kan du ju modifiera som du vill.
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg

Re: F800GS konvertera till enkelskiva fram

Inläggav nordicbiker » 2017-05-09/22:16

Helt klart: kör med enkelskiva då är hojen inte länge typgodkännt. Möjligt konsekvens om man raka ut för olycka: ingen försäkringskydd plus ganska heftiga böter? Då spelar det antagligen ingen roll om olykan orsakades av bromsmodifierigen eller inte.
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst