Defekt handtagsvärme på gasrullen!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Chess » 2017-04-18/17:27

Halloj där i stugorna! Fortsätter utfrågningen från ansiktsboken här istället!

Som rubriken skvallrar om; jag har ingen värme i gasrullen! Tog mig idag mod till mig och rev loss handtaget för att se vad som kan vara fel. Jag verkar inte ha något fel i folien då den går att "pipa" med spänningsprovare. Dock kan jag inte få fram någon spänning i kontakten till handtaget. Den är död. Om detta beror på CAN-bus systemet eller kabelbrott vet jag inte riktigt än!

Hittar dock inte något kopplingschema till f650gs-08 och framåt på det stora internätet!

Är det någon därute som har erfarenhet av denna felbeskrivning? All hjälp mottages tacksamt!
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Chess » 2017-04-18/17:49

Efter lite läsning på div engelska forum så verkar det som om att CAN-bus'en stänger av handtagsvärmen om spänningen i batteriet blir för låg. Mitt batteri har verkat lite trött sista tiden. Undrar om hjärnan är så "smart" att den stänger ett handtag! Fortsättning följer!
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-18/21:14

Har Du kollat något så enkelt som kabelbrott? Värmen i mitt gashandtag lade av efter 5 000 mil, och jag funderade på säkring etc. (Ingen CAN-bus på den hojen.) Mekanikern sade direkt, att det nog rörde sig om kabelbrott. Eftersom man rör gasrullen "hela tiden", när man kör, är det inte ovanligt, vad det lider - medan det av uppenbara skäl är avsevärt mindre vanligt på vänsterhandtaget.
Naturligtvis hade han rätt - och knappt 10 000 mil senare var det dags igen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-04-18/21:30

När jag läser Ditt inlägg på Facebook, lägger jag märke till två saker:
- Du har ingen instruktionsbok. Den finns att ladda ner från BMW:s webb:
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1

- Ditt batteri är "asdåligt". Det är mycket riktigt så, att hojens styrsystem kan stänga ner saker om batterispänningen är otillräcklig. Dock talar två saker emot den teorin - dels funkar väl det andra värmehandtaget, dels borde det sakna betydelse när motorn väl är igång och generatorn laddar.

Däremot kan det ju vara så, att Du har kortslutning i det "felande" värmehandtaget - att en spänningsprovare piper när Du testar över handtaget betyder sannolikt bara att det leder ström. Kan ju lika gärna vara kortslutning! Är det så, lär elektroniken stänga av. Resistansmätning (Ohm-mätning) med en riktig Multimeter är det enda rätta - resistansen borde ligga runt 5-8 Ohm eller så.

Kan Du komma åt att skifta anslutningarna för höger och vänster värmehandtag, bör det ge en god ledtråd till om felet ligger i handtaget eller i kablage/matning!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav cohlin » 2017-04-19/06:56

Styrsystemet kollar av batterispänningen när motorn startas. Är den för låg då så stängs värmehandtagsfunktionen av för hela resan.
Du kan prova att stänga av tändningen och starta igen när du kört en stund, då batteriet hunnit ladda lite och motorn är lättstartad. Funkar värmehandtagen då så är det batteriet som är slut.

Funkar det inte så kan det såklart fortfarande vara batteriet, men också kabelbrott eller annan skada.

Det är i alla fall ett enkelt sätt att prova, och om värmen funkar vid omstart så slipper du rota i kablar m.m.
Användarvisningsbild
cohlin
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-05-23/14:01

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Kovlingen » 2017-04-19/07:30

Batterier har skapat mycket förtret och felsökningar . :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Chess » 2017-04-19/12:13

Bror: Vad jag kan mäta mig fram med min spänningstestare (fluke) så får jag ett "pip" över handtaget. Så det verkar friskt. Men skall ta med mig det till jobbet när påskledigheten är slut och kolla det med ordentliga apparater!

Gunnar: Stämmer gott att min instruktionsbok hamnat på villovägar! Kalasbra länk det där! Skall skriva ut och plasta in! Batteriet är riktigt dåligt men det har alltid räckt till att hacka igång hojjen. Stämmer gott att vänster handtag alltid fungerar! Så jag är också lite skeptisk till avstängningsteorin! Men som sagt skall mäta upp rullen ordentligt på jobbet imorgon!

Cohlin: Inte kan väl datorn välja att stänga ett handtag? Det borde väl i all rimlighet stänga båda?

Kovlingen: Ja, jag har förstått det!
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-04-19/18:26

Chess skrev:Bror: Vad jag kan mäta mig fram med min spänningstestare (fluke) så får jag ett "pip" över handtaget. Så det verkar friskt. Men skall ta med mig det till jobbet när påskledigheten är slut och kolla det med ordentliga apparater!


Som jag skrev ovan - ett "pip" betyder att det leder ström - vilket lika gärna kan betyda kortslutning.

Chess skrev: Stämmer gott att vänster handtag alltid fungerar! Så jag är också lite skeptisk till avstängningsteorin! Men som sagt skall mäta upp rullen ordentligt på jobbet imorgon!

Har Du provat att skifta matningen mellan höger och vänster handtag? Då kan Du utesluta antingen själva värmehandtaget, eller matningen till det.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Chess » 2017-04-19/20:41

Köpte mig ett språjlans nytt prima biltema batteri! Bad om att få batteriet testat av deras reklamationspersonal! Så de körde ett ordentligt test med en mackapär som sa att allt var frid och fröjd med batteriet!

Efter ett ha monterat det så får jag fram 13,7 volt i kontakten till höger handtagsvärmare vid "två pluppar". Dock så pendlar volten väldigt vid "en plupp" mellan 4 och 10 volt. Vet inte riktigt hur det är tänkt att "halv värme" fungerar, antog bara att det var en resistanskrets som halverade effekten.

Men som sagt. Skall koppla upp handtaget i testbänken på jobbet imorgon och se vad som händer.
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav BmwMats » 2017-04-20/00:28

Chess skrev:... Efter ett ha monterat det så får jag fram 13,7 volt i kontakten till höger handtagsvärmare vid "två pluppar". Dock så pendlar volten väldigt vid "en plupp" mellan 4 och 10 volt. Vet inte riktigt hur det är tänkt att "halv värme" fungerar, antog bara att det var en resistanskrets som halverade effekten.


I och för sig har jag inte original värmehandtag på mina K75'or, utan en modell som heter Oxford och säljs i vanliga MC-tillbehörsaffärer, men dom pulsar ut strömmen med hjälp av PWM-teknik (Pulse Widh Modulation), där det är 12V som sänds ut, men spänningen ligger ute olika längd beroende på vilken värme som är vald.
Det är någon sekund ungefär MELLAN pulserna, men olika längd på själva strömpulsen.

Jag misstänker att det KAN VARA samma teknik på BMW's värmehandtag också.
Det är en billigare teknik att pulsera ut spänningen än att variera en konstant spänning. Se bara på modernare bilar som bara har EN glödlampa baktill på bilen som sköter både bakljus OCH bromsljus. Vid tänt parkeringsljus pulserar en spänning på 12V ut till lampan som i själva verket tänds och släcks mycket snabbt, men då man bromsar skickas en konstant spänning på 12V ut till lampan och i och med ögats tröghet uppfattar ljuset som svagare eller starkare beroende på om man bromsar eller ej.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-20/09:06

Lite OT tror jag men ett annat sätt att få till hög/låg effekt är att koppla in handtagen seriellt för låg effekt och parallellt för max effekt. Kopplingen är enkel att realisera med en tvåpolig dubbelswitch.
Effektlägena blir 1/4 effekt resp full effekt.
Jag har själv testat detta och det fungerar riktigt bra.

Om BMW använder sig av denna enkla koppling vet jag inte, men om så är fallet ska du kunna utläsa ca 12V DC över varje handtag på full effekt och ca hälften på låg effekt. Att jag skriver "ca hälften" beror på att resistansen i höger resp vänster handtag brukar skiljas åt en del.

Om det istället är så att det är frågan om pulsbreddsmodulering (PWM) som BMWMats skriver så behöver du en RMS-voltmeter eller ännu hellre ett oscilloskop för att få till vettiga mätresultat.

Lycka till!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Chess » 2017-04-22/17:16

Inte omöjligt att det är PWM teknik inblandat! Vad det gäller min hoj verkar det som om att det var en dubbelmacka! Både batteriet och handtaget som var trasigt! Batteriet var helt slut och byttes mot ett nytt! Handtaget var lite lurigare, vid första anblicken var det inget som felande. Mätte det på jobbet och allt verkade frid och fröjd. Men när jag hängde spänning på det så ballade det ut. Nytt är beställt så får vi se vad som händer! Förhoppningsvis fungerar det sedan!

Skulle visserligen kunna hänga på ett oscilloskop för skojs skull!!
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Chess » 2017-04-30/22:50

Idag fick jag tid att montera nya handtaget (kom i fredags). Så nu funkar värmen igen. Så, lång och onödig felsökning.. Eller kanske inte onödig, lärde mig en hel del om hojen!
Med vänlig hälsning
Christian
Användarvisningsbild
Chess
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2015-11-30/21:28

Re: Defekt handtagsvärme på gasrullen!

Inläggav Olof Eriksson » 2017-05-02/10:57

Chess skrev:Idag fick jag tid att montera nya handtaget (kom i fredags). Så nu funkar värmen igen. Så, lång och onödig felsökning.. Eller kanske inte onödig, lärde mig en hel del om hojen!


Tror det sistnämnda värmer ett fruset mc hjärta. Att själv kunna felsöka (ibland med vänner) och åtgärda problemen. I stället för att lämna in mc och mha av kontokortets makt bara betala. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst