Chess skrev:... Efter ett ha monterat det så får jag fram 13,7 volt i kontakten till höger handtagsvärmare vid "två pluppar". Dock så pendlar volten väldigt vid "en plupp" mellan 4 och 10 volt. Vet inte riktigt hur det är tänkt att "halv värme" fungerar, antog bara att det var en resistanskrets som halverade effekten.
I och för sig har jag inte original värmehandtag på mina K75'or, utan en modell som heter Oxford och säljs i vanliga MC-tillbehörsaffärer, men dom pulsar ut strömmen med hjälp av PWM-teknik (Pulse Widh Modulation), där det är 12V som sänds ut, men spänningen ligger ute olika längd beroende på vilken värme som är vald.
Det är någon sekund ungefär MELLAN pulserna, men olika längd på själva strömpulsen.
Jag misstänker att det KAN VARA samma teknik på BMW's värmehandtag också.
Det är en billigare teknik att pulsera ut spänningen än att variera en konstant spänning. Se bara på modernare bilar som bara har EN glödlampa baktill på bilen som sköter både bakljus OCH bromsljus. Vid tänt parkeringsljus pulserar en spänning på 12V ut till lampan som i själva verket tänds och släcks mycket snabbt, men då man bromsar skickas en konstant spänning på 12V ut till lampan och i och med ögats tröghet uppfattar ljuset som svagare eller starkare beroende på om man bromsar eller ej.
Mvh Mats