Hel- och halvljusproblem F800ST

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hel- och halvljusproblem F800ST

Inläggav Tomba La Bomba » 2017-05-08/10:27

Hej, har problem med hel o halvljus till BMW F800ST och rätt bristande kunskaper vad gäller el.

Det började med att halvljuset glappade och varningslampan ”LAMP” tändes i displayen när jag startade hojen. Det självläkte efter några meters körning eller ut från trottoarkanten vid min parkering. Sedan blev det värre och jag var tvungen att pilla lite på kablaget fram till ”lamphuset” för att det skulle hoppa igång. Sedan dog det helt.

Jag har bytt lampor till hel o halvljus (Båda är H7 12V 55W). Om jag kopplar en voltmeter till kontakten som går in i ”lamphuset” som har tre stift i sig så har jag ingen spänning på den ena som jag antar är halvljus men om jag slår på helljuset så har jag spänning mellan två av stiften (jag antar att den tredje är jord).
Trots att jag har spänning på vad jag tror är helljusstiftet så har jag ingen spänning vidare in från själva lamhuskontakten och in till själva lampan. Helljusindikatorn i displayen tänds dock, både när jag slår på helljus och vid helljusblink.

Jag har ingen aning om hur Canbus systemet slår ifrån och stänger av all el från ”lamphuskontakten” och fram till ljuskällorna om något är fel.

Är det någon som har någon koll på detta och vet hur fasen jag ska kunna lösa detta?
Tomba La Bomba
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-05-08/10:20

Re: Hel- och halvljusproblem F800ST

Inläggav F800åkare » 2017-06-20/07:30

Troligtvis har du skadade kablar inne i höljet som går från styret och ned till lampan. Jordkabeln är troligst. Hjälpte en kompis med hans hoj förra året där lyset var lite intermittent, kablarna hade hårdnat och gått av vid ett veck på kabeln vid styrhuvudet.
Det var ovanligt tjocka hårda kardeler i Bmw sladdar så problemet lär återkomma på andra funktioner.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hel- och halvljusproblem F800ST

Inläggav Tomba La Bomba » 2017-06-22/10:38

Tack för svar!
Tomba La Bomba
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-05-08/10:20

Re: Hel- och halvljusproblem F800ST - löst

Inläggav Tomba La Bomba » 2017-08-31/09:44

Jag vet inte hur många gånger jag blev tvungen att strippa hojen och plocka bort hela framljusinsatsen, mäta och kolla innan jag löste problemet.
Jag hade 12V spänning på stiftet i kontakten till helljuset, men bara några millivolt till halvljuset. Varningslampan för trasig lampa lös, så systemet hade slagit av strömmen till halvljuset men det fattade inte jag.
Började misstänka att det var i lamphuset problemet satt eftersom jag hade spänning på stiften i kontakten till helljuset så borde jag ju iaf ha fungerande helljus. Plockade ut lamporna och ringde igenom lamporna på hel o halvljus och båda fungerade. Ringde igenom på stiften i lamphuset på hel- och halvljus med lamporna monterade och allt fungerade. Så rent logiskt borde helljuset fungera men att det kanske var kabelbrott som spökade på halvljuset. Började misstänka att det var dålig kontakt mellan lamphuset och kontakten, kanske ett krokigt stift, men allt såg bra ut. Tog kontaktsprej men fortfarande ingen skillnad.
Efter att ha gjort isär- och ihop-plockning, googlat osv ett antal gånger men inte kunde hitta någon ledtråd gav jag mig fan på att göra ett försök till innan jag tog den till verkstan. Då märkte jag att bottenplattan på kontakten i lamphuset rörde sig och fjädrade inåt. Så varje gång jag tryckte in kontakten tryckte jag även in bottenplattan så det inte blev någon kontakt. Varje gång jag tog ut kontakten så fjädrade bottenplattan tillbaka i rätt läge så jag såg aldrig att det rörde sig.
Så upp till ica och köpa en tub superlim och limma fast bottenplattan och vips, problemet löst. Men nu fungerade fortfarande endast helljuset. Spänningsproblemet på halvljuset var fortfarande kvar.
Så jag började nysta upp kabelhärvan och ringa igenom pluskabeln till halvljuset ända upp tills att kabelhärvan inte gick att följa längre och allt var OK så långt jag kunde följa kabeln.
Så då gav jag upp. Plockade ihop hojen och skulle sticka till en polare och tänkte att jag får köra på parkeringsljus och i värsta fall helljus om det blir mörkt.
Startar hojen och då resetas tydligen säkringssystemet och lamp-varningslampan släcks. Allt fungerar som det ska. F**K vilken felsökningstid och vilken tid det tog att hitta/lösa. Men jäklar var nöjd jag var att jag fixade allt utan att lämna in. Tråkigt bara att jag hade skalat av kabelhärvan och lagt ner x antal timmar i onödan.
Så tänk på att starta hojen för att reseta systemet om ni har el-problem, det räcker inte att bara sätta på tändningen.
:D :D
Tomba La Bomba
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-05-08/10:20


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst