F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav kaptenzunkig » 2017-06-01/11:55

Hej.
Har haft min F800S i fyra år. För två år sedan började den strula lite så där ibland...

När jag har kört aktivt i några mil (från 2-3 mil och mer) och t.ex. kommer fram till en rondell och lägger i kopplingen så dör den på tomgång. Om jag då startar den "i farten" så fortsätter problemet, men om jag ställer mig vid sidan av vägen och stänger av den nån minut eller två så är problemet borta.

Jag har försökt att logga omständigheter men det verkar inte spela någon roll om det är varmt/svalt, fuktigt/torrt eller hel/tom tank. Vidare händer det kanske endast 1/10 ggr jag är ute och kör...

Jag har försökt tricket "reset throttle position sensor" men problemet återkommer med jämna mellanrum ändå...

Någon som har en idé innan jag lämnar in den för felsökning?

MVH Rickard
kaptenzunkig
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-06-01/11:42

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav neutral » 2017-06-01/19:04

En enkel sak du kan göra är att koppla ur batteriet en "längre" stund, jag vet inte hur länge som behövs men mer än några minuter i alla fall. Om klocka m m är fel efteråt så har även kalibreringen av styrsystemet tappat sina värden och den kommer att lära om allt efteråt vilket kan vara bra att prova.

Detta händer alltid mig när jag servar på vintern men då är mitt batteri ur hojen i veckor eller månader, därav vet jag inte exakt hur lång tid som behövs för att det ska få effekt men troligtvis räcker det från en dag till en annan.

Notera också att när hojen tappar datum/tid så blir även serviceindikeringen fel, det enda som den aldrig glömmer är mätarställningen (tripparna nollas dock). Du måste alltså antingen sätta tillbaka allt med en GS-911 eller låta en auktoriserad verkstad göra det.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav knutk » 2017-06-02/00:11

Et banalt spørsmål: Hva skjer om du åpner tanklokket ?
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav kaptenzunkig » 2017-06-03/09:17

neutral skrev:En enkel sak du kan göra är att koppla ur batteriet en "längre" stund, jag vet inte hur länge som behövs men mer än några minuter i alla fall. Om klocka m m är fel efteråt så har även kalibreringen av styrsystemet tappat sina värden och den kommer att lära om allt efteråt vilket kan vara bra att prova.

Detta händer alltid mig när jag servar på vintern men då är mitt batteri ur hojen i veckor eller månader, därav vet jag inte exakt hur lång tid som behövs för att det ska få effekt men troligtvis räcker det från en dag till en annan.

Notera också att när hojen tappar datum/tid så blir även serviceindikeringen fel, det enda som den aldrig glömmer är mätarställningen (tripparna nollas dock). Du måste alltså antingen sätta tillbaka allt med en GS-911 eller låta en auktoriserad verkstad göra det.

Hejsan och tack för svar!
Jag tar ur batteriet varje vinter i samband med underhållsladdning men problemet återkommer år för år, om än bara 10% av gångerna...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
kaptenzunkig
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-06-01/11:42

F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav kaptenzunkig » 2017-06-03/09:18

knutk skrev:Et banalt spørsmål: Hva skjer om du åpner tanklokket ?

Hejsan och tack för svar!
Det har jag inte provat, ska göra det! Har faktiskt tänkt tanken att det blir nåt slags vakuum i bränslesystemet men aldrig tänkt tanken hela vägen förut. Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av kaptenzunkig 2017-06-04/09:23, redigerad totalt 1 gång.
kaptenzunkig
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-06-01/11:42

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav Olof Eriksson » 2017-06-03/22:12

knutk skrev:Et banalt spørsmål: Hva skjer om du åpner tanklokket ?

Min tanke också. Har läst om vakuum pga av igensatt avluftning.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav knutk » 2017-06-06/09:29

Olof Eriksson skrev:
knutk skrev:Et banalt spørsmål: Hva skjer om du åpner tanklokket ?

Min tanke också. Har läst om vakuum pga av igensatt avluftning.


Utlufting av tanken foregår via en "velte-ventil" (hindrer at bensin renner ut av luftehullet når sykkel inntar "hvilestilling"). Utluftingen blir ledet via en tynn slangen med utløp under sykkel, i nærhet av midtstøtten.
Om man kjører på støvete veier vil støvet krype inn i slangen, og det vil sakte men sikkert blokkere ventilen, og man har et problem.
Er en enkel jobb å rense.

Slangen er kuttet flat i enden, og ved kjøring bidrar dette til undertrykk som trekker støvet inn i slangen.
Om en kjører mye på støvete veier kan det muligens hjelpe å skrå-skjære enden av lufteslangen, den må være kortere i forkant enn bak-kant, ca 45 grader vinkel. Da drepes venturi-effekten.

Rettelse:
Dette med venturi-effekt virket som et godt forslag da jeg skrev det.
Ved ettertanke funker det trolig motsatt av hva jeg skrev. Det rette kuttet på slangen skaper et sug, men det suget UT av slangen, ikke inn :oops:
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav kaptenzunkig » 2017-07-12/22:36

Hej igen. Nu har jag kollat tankavluftningsslangen och den "ventilen" som sitter i tanken som slangen kommer ifrån.
Efter att ha googlat på nätet så verkar nästa steg vara:
1. Forcerad uppdatering av programvaran
2. Byta ut "idle actuator hoses" som tydligen kan klämmas ihop lättlärda de blir varma...
3 Byta ut "idle actuator control valve"...

Måste få ordning på det här nu, börjar tröttna...

Någon som har några andra tankar/idéer ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kaptenzunkig
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-06-01/11:42

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav kaptenzunkig » 2018-06-26/13:05

Bump.. :(
kaptenzunkig
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-06-01/11:42

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav Fredrik J » 2018-06-26/18:16

Vill minnas att F800S/ST hade lite problem med bränslepumpar som blev varma och kinkiga vid körning med lite soppa i tanken.

Uppstår bara problemet när du har lite soppa i tanken kan det mycket väl tänkas vara svaret.

Vill minnas att senare revisioner av pumpen inte hade detta problem.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav F800åkare » 2018-06-26/18:55

Detta är ett väldigt vanligt problem på f800s/st/r.

Tyvärr har inte Bmw (de bryr sig inte) kommit med något i ärendet som klargör vad som är fel, bara diverse saker de testar. Folk har själva testat allt möjligt och det finns lika många fixar som det finns problem, det finns ingen röd tråd och enskild syndabock.

Så du bör läsa denna tråd samt utforska de andra trådarna på samma forum i denna fråga och testa dig fram.

http://f800riders.org/forum/showthread. ... -Read-quot
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav ahisamer@gmail.com » 2021-08-08/12:50

Har någon kommit på den riktiga boven i dramat?!
Jag har haft samma problem i två somrar när tomgången går upp i varvtal. Nu senast har hojen stängts av mitt på motorvägen och efter fem minuters vila så gick den igång igen och fortsatte resan utan problem.
Jag har f800st år 2006.
Jag tror att bränslepumpen kan vara en rimlig anledning när den fastnar på ett läge.
Att den saknar bränslefilter gör saken mer trolig.

Kan man smörja en bränslepump eller är det en ny som gäller.
ahisamer@gmail.com
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2019-04-29/14:12

Re: F800S- Dålig tomgång efter några mils aktiv körning

Inläggav BrooklynS » 2021-08-08/13:40

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 17&t=27706

Liknande fel här, inklusive trolig lösning. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst