Enklast är väl att palla upp hojen fram (eller hänga upp i taket), och demontera gaffelbenen.
Det bästa sättet att få ur oljan är att vända upp-och-ner på gaffelbenen - det är ju bra också, om Du nu vill skölja ur allt gammalt jox. Ta loss framhjulet och framskärmen, lossa hållarna till bromsledningarna och "klämskruvarna" på både övre och nedre gaffelklrona, så är det bara att dra loss gaffelbenen nedåt.
Jag skulle nog skölja genom att hälla i tunn gaffelolja (5W) och "pumpa" en massa gånger, och kanske upprepa en extra gång.
Bör funka att skölja med vanlig automatlådeolja också (ATF), den är snarlik gaffeloljan.
Tänk på att mäta noga när Du fyller på ny olja sen - det är ganska noga att få rätt nivå, för att gaffeln ska fungera optimalt.
Själv har jag skaffat en sån här, för att förenkla justering av oljenivån:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021495/
- 2000021495.jpeg (8.57 KiB) Visad 3569 gånger
Minns jag rätt ska nivån vara 60 mm under kanten på årsmodell 2008-2012, vet inte om det är samma på den nya gaffeln som kom 2013. Ska mätas med gaffelbenet vertikalt, helt utdraget och med fjädern i. Efter påfyllning av olja (riktvärde 765 ml på 2008-2012) är det viktigt att pumpa
många gånger hela gaffelns slaglängd för att få ut all luft, innan man mäter.
Jag har modifierat min gaffel lite, eftersom jag "bottnade" den ganska ofta - nu sitter det hårdare Öhlins-fjädrar i, och jag har tjockare olja (Castrol 10W) fast lite lägre nivå (90-100 mm). Det gjorde underverk.....