Sida 1 av 1

Oljebyte gaffelben

InläggPostat: 2017-06-10/21:59
av Farfar anka
Hejsan.
Har idag börjat med byte av oljan i gaffeln på min F 800 Gs -13.
Har några frågor.
Något lämpligt medel att skölja ur gaffeln med. Har aldrig sett svartare olja.
Moment till toppskruv på gaffeln samt till spännbultarna på gaffelbryggorna.
Behöver man ta ur hela insatsen vid byte.
Någon som vet? ;) ;)

Farfar anka

Re: Oljebyte gaffelben

InläggPostat: 2017-06-13/12:18
av Gunnar Elmgren
Enklast är väl att palla upp hojen fram (eller hänga upp i taket), och demontera gaffelbenen.
Det bästa sättet att få ur oljan är att vända upp-och-ner på gaffelbenen - det är ju bra också, om Du nu vill skölja ur allt gammalt jox. Ta loss framhjulet och framskärmen, lossa hållarna till bromsledningarna och "klämskruvarna" på både övre och nedre gaffelklrona, så är det bara att dra loss gaffelbenen nedåt.

Jag skulle nog skölja genom att hälla i tunn gaffelolja (5W) och "pumpa" en massa gånger, och kanske upprepa en extra gång.
Bör funka att skölja med vanlig automatlådeolja också (ATF), den är snarlik gaffeloljan.
Tänk på att mäta noga när Du fyller på ny olja sen - det är ganska noga att få rätt nivå, för att gaffeln ska fungera optimalt.
Själv har jag skaffat en sån här, för att förenkla justering av oljenivån:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021495/
2000021495.jpeg
2000021495.jpeg (8.57 KiB) Visad 3597 gånger


Minns jag rätt ska nivån vara 60 mm under kanten på årsmodell 2008-2012, vet inte om det är samma på den nya gaffeln som kom 2013. Ska mätas med gaffelbenet vertikalt, helt utdraget och med fjädern i. Efter påfyllning av olja (riktvärde 765 ml på 2008-2012) är det viktigt att pumpa många gånger hela gaffelns slaglängd för att få ut all luft, innan man mäter.

Jag har modifierat min gaffel lite, eftersom jag "bottnade" den ganska ofta - nu sitter det hårdare Öhlins-fjädrar i, och jag har tjockare olja (Castrol 10W) fast lite lägre nivå (90-100 mm). Det gjorde underverk.....

Re: Oljebyte gaffelben

InläggPostat: 2017-06-13/23:02
av Farfar anka
Hejsan Gunnar.
Till att börja med så var det liten överdrivet med den där äggsjuka hönan.
Det finns ingen stress över detta.Några veckor kvar till årsträffen.
Jag var ute efter något att skölja med och det var bra att det gick med automatolja. Billigare.
Sen var det momenten till toppskruven samt spännbultarna på gaffelbryggorna. Vet du detta?
61mm med hoptryckt ben på 2013,och 610 ml olja. Utan fjäder.
Sen har jag en 700a med samma procedur. Där antar jag att man bara trycker ner topplåsningen och att det där sen sitter någon låsring. ??

Mvh Farfar anka

Re: Oljebyte gaffelben

InläggPostat: 2017-06-14/19:51
av Håkan
Gunnar Elmgren skrev: helt utdraget och med fjädern i. ..


Farfar anka skrev: hoptryckt ben. Utan fjäder.


Intressant att ni skriver olika...
Oljenivå i framgaffel, som jag lärt mig, skall mätas vid hoptryckt ben, utan fjäder.

Re: Oljebyte gaffelben

InläggPostat: 2017-06-14/20:07
av Gunnar Elmgren
Håkan, du har rätt.
Det är jag som blandar ihop instruktionerna från BMW med dom jag fick med mina Öhlins-fjädrar.

Re: Oljebyte gaffelben

InläggPostat: 2017-06-14/21:24
av Roger Gross
Håkan skrev:
Gunnar Elmgren skrev: helt utdraget och med fjädern i. ..


Farfar anka skrev: hoptryckt ben. Utan fjäder.


Intressant att ni skriver olika...
Oljenivå i framgaffel, som jag lärt mig, skall mätas vid hoptryckt ben, utan fjäder.


Håkan - igen kan vi konstatera att det är för väl att du finns på Forumet. Inte en massa gissningar - enbart saklig kompetens! Vi tackar... ;)
Mvh,
Roger G