av Gunnar Elmgren » 2017-06-21/22:00
Grattis till en fin hoj!
Standardsadeln är inget under av komfort - de flesta som åker lite längre sträckor klagar på "träsmak".
Själv har jag BMW:s egen komfortsadel (den är standard på GSA-modellen), som är 30 mm högre än original och har en markerad "avsats" mellan förar- och passagerardel. Klart mycket bekvämare!
Hustrun har en F650GS Twin -08 (i grunden samma hoj som F800GS, och sadlarna passar till bägge).
Till den har vi skaffat Touratechs låga komfortsadel, och den är riktigt bra.
Tidigare hade hon BMW:s egen låga sadel (-30 mm, för att nå ned), och även den är märkligt nog bekvämare än standardsadeln!
Tror Du kommer bli nöjd med Touratech-sadeln.
Ett litet tickande från motorn kan höras vid tomgång - vad som är normalt är svårt att beskriva, det är individuellt hur man uppfattar ljud. Dels kan det låta en aning från ventilerna, men även bränslespridarna kan ge ett tickande ljud ifrån sig.
Låter det så Du känner osäkerhet, är det kanske idé att göra en ventilspelskontroll.
Valet av motorolja kan också påverka - jag kör med Motul 5100 10W40 i våra F800GS/F650GS. Jag inbillar mig att motorerna är lite tystare mekaniskt med den oljan än med t ex Castrol GPS 10W40, som BMW rekommenderade tidigare. (Numera är det Shell-olja som gäller hos BMW, men det har bara med BMW:s samarbetsavtal att göra - det viktiga är att välja en kvalitetsolja som uppfyller specifikationerna i instruktionsboken.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24