Hej! Ny här och dessutom ny på BMW hoj!
Fick chansen att provköra både 1200 gs och 800 gs för ett tag sedan och bestämde mig för att det kändes mer JAG än dåvarande Ninja. Valet föll på en 800 gs Adventure med allt extra inkl 3 korvlådor. Kompletterat med en hel del godis från Touratech redan. Innan jag ställer mina frågor vill jag bara dela med mig av mina tankar:
1. Köpte från Northbike Sundsvall, reptilsnabb affär och leverans direkt hem till dörren, knappa 10 dagar efter offert!
2. Adventurehojen är STOR, rent enorm med org sidoväskor och större med krashbågarna frånTT. (Jag är 1.76 och når precis ner i marken med bägge tåspetsar)
3. Tickar en hel del från motorn på tomgång men det är normalt har jag förstått.
4. Växellådan är ljusår från allt jag tidigare kört! Växlar man som man ska (lätt press med foten innan koppling) säger det snipp snipp istället för KATATANK KATATANK vid växling -underbart!
5. Irriterande med skramlet från skivorna fram vid minsta gupp. Har fattat att det är skivorna då ljudet inte finns vid lätt ansatt frambroms.
Nu till några frågor:
1. Hojen levererades med justerskruven vid kopplingshandtaget helt urskruvad. Så ska det naturligtvis inte vara! Jag justerade nere vid motorn först vilket innebar att den är i nära yttersta läget nu. Uppe vid handtaget är justerskruven nu ca0.5 cm utskruvad. Känns som wiren är lite för lång? Nej kopplingen slirar inte utan är korrekt justerad men jag stör mig lite på att wiren just känns lite för lång?
2. Det finns 2 aktoriserade verkstäder i Stockholm och bägge dessa ger en god bild av begreppet "service på våra vilkor". Omöjligt att nå någon via mail eller tfn. Besökte ProBike Syd för att boka in 100 mila inkörningskontroll och blev som vanligt nonchalant bemött med fakta om låååånga väntetider (4-5 veckor) och hur dum jag var som inte bokat tid innan jag fått hojen bla bla bla (Northbike i Sundsvall tar in den dagen efter men jag orkar inte åka 80 mil)
Det här bemötandet vill jag inte ta en gång per år så jag har bestämt mig för att göra som jag gjort med senaste 8 hojarna= serva själv!
Frågan nu blir då en oljig sådan: behöver inte vara BMW original vad jag förstår? Tänker byta olja med 500 mil intervall och filter med 1000 mil intervall.
Är det raketforskning att byta olja och filter på en BMW? (Har som sagt alltid bytt olja filter bromsvätska kylarvätska osv själv förut på allt från 125:a till HD)
3. Jag byter däck själv men senaste hojen jag haft med innerslangar var en Yamaha ybr 125... För att klara ett byte ute i det fria undrar jag över vad jag behöver? Slang ja, men storlek? Kompressor jo, däcksjärn japp, fälgskydd njaaa men verktyg då? Cykeln har centralstöd. Om någon kunde förse mig med en lätt inköpslista på verktyg, hylsor osv blir jag glad!
4. Serviceindikeringen....går att släcka men kräver elektronik. Finns kanske en lista här på forumet på folk runt i sverige som kan hjälpa till mot en slant? Eller ska man lägga 5 tusen på en egen?
Ber om ursäkt för det långa inlägget!