Hej!
Jag har i eftermiddag läst genom en massa trådar som handlar om våtkopplingar/oljor för att undvika att starta en ny 'oljetråd' men jag känner att jag inte hittar några svar eller lösningar här! Jag ska försöka hålla undan handlare och oljefabrikat, är ju ett speciellt känsligt ämne i dessa tider... haha!!
Jag köpte hojen beg. i fjol -16 i slutet av september, den servades med bl.a. olje/filter-byte och jag körde den en ordentlig sträcka hem utan att känna av något 'konstigt/felaktigt. Under vintern anpassade jag den till min stora kropp med styrhöjare och sänkta fotpinnarsamt bytte till sportluftfilter och iridiumstift Jag hade en F650CS innan och effekten av iridiumstift ville jag ha med även i denna! I april -17 tog jag ut den och jag kan säja att det är ett ordentligt 'klipp' i den!!! Men jag upptäckte också efter nån vecka att kopplingen slirade om jag hastigt drog på gas i fyrans växel... och femman sexan om varvtalet låg inom den effektnära toppen! Detta ökade snabbt och i slutet av maj var jag ständigt tvungen att va försiktig med gaspådrag för att undvika kopplingsslir.
Kopplingspaketet byttes i början av juni och ny olja fylldes på. Det gamla lamellpaketet mätte nästan 3 mm mindre än det nya så lamellerna var riktigt slitna, dock fanns det inga blånader alls på stålskivorna, de hade inte gått varma!
__________
Den nya oljan har följande beskrivning:
Motul 5100 4T 10W-40 är en delsyntetisk motorolja förstärkt med esterteknologi. Passar för motorcyklar med eller utan integrerad växellåda, torr- eller våtkoppling. Låga fosfor- och svavelhalter vilket skonar katalysator. Brett användningsområde landsväg-, trails-, off road- eller enduron- motorcyklar med 4-takt motor. Även lämplig för MC utan katalysator, scooters, ATV och mopeder.
Technosynthese
Esterteknologi
JASO MA2
SAE 10W-40 är en mycket vanlig viskositet och rekommenderas av flertalet tillverkare.
Tekniska specifikationer
Serie 5100
Motortyp 4-takt
Viskositet SAE 10W-40
Typ Delsyntet
Volym 4 liter
API-klassning API SL
Tillverkarklassning JASO MA-2
__________
Efter bytet körde jag ca 200 mil utan att nåt märkbart hände men nu i mitten av juli så har jag varit en 200-mila runda upp i Bohuslän och in i Norge och tbx igen! I backarna som finns i vårt grannland märkte jag att KOPPLINGEN SLIRAR IGEN... speciellt på fyrans växel, alltid vid ett 'hastigt' pådrag... inte länge men några sekunder tills jag märker det och släpper av!
Jag vet... kopplingspaketet klarar bara av att överföra en viss kraft... max. friktionskraft! Om jag då väger 115 kg i kallingar på vågen så väger jag med ställ och resepackning minst 135 kg! Hojens data och dokumentation bygger väl på en förare som väger 70 kg om jag inte minns fel... en skillnad på 65 kg!!!
Men vad göra?
1. Starkare fjädrar?
2. Tjocka brickor under fjädrarna?
3. Prova annan olja?
4. Eller en kombo av allt?
__________
Om annan olja... jag har hittat en olja med följande egenskaper:
Helsyntetisk motorolja 10W-40 för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc.
Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM.
___________
Jag kan väl inte va den första i detta universum som råkat ut för nåt sånt här?
//NisseGunnar