Slirande våtkoppling i F800ST -09

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav nilsgunnarbertilsson » 2017-07-17/19:03

Hej!
Jag har i eftermiddag läst genom en massa trådar som handlar om våtkopplingar/oljor för att undvika att starta en ny 'oljetråd' men jag känner att jag inte hittar några svar eller lösningar här! Jag ska försöka hålla undan handlare och oljefabrikat, är ju ett speciellt känsligt ämne i dessa tider... haha!! :D

Jag köpte hojen beg. i fjol -16 i slutet av september, den servades med bl.a. olje/filter-byte och jag körde den en ordentlig sträcka hem utan att känna av något 'konstigt/felaktigt. Under vintern anpassade jag den till min stora kropp :lol: med styrhöjare och sänkta fotpinnarsamt bytte till sportluftfilter och iridiumstift Jag hade en F650CS innan och effekten av iridiumstift ville jag ha med även i denna! I april -17 tog jag ut den och jag kan säja att det är ett ordentligt 'klipp' i den!!! Men jag upptäckte också efter nån vecka att kopplingen slirade om jag hastigt drog på gas i fyrans växel... och femman sexan om varvtalet låg inom den effektnära toppen! Detta ökade snabbt och i slutet av maj var jag ständigt tvungen att va försiktig med gaspådrag för att undvika kopplingsslir.

Kopplingspaketet byttes i början av juni och ny olja fylldes på. Det gamla lamellpaketet mätte nästan 3 mm mindre än det nya så lamellerna var riktigt slitna, dock fanns det inga blånader alls på stålskivorna, de hade inte gått varma!
__________
Den nya oljan har följande beskrivning:
Motul 5100 4T 10W-40 är en delsyntetisk motorolja förstärkt med esterteknologi. Passar för motorcyklar med eller utan integrerad växellåda, torr- eller våtkoppling. Låga fosfor- och svavelhalter vilket skonar katalysator. Brett användningsområde landsväg-, trails-, off road- eller enduron- motorcyklar med 4-takt motor. Även lämplig för MC utan katalysator, scooters, ATV och mopeder.

Technosynthese
Esterteknologi
JASO MA2
SAE 10W-40 är en mycket vanlig viskositet och rekommenderas av flertalet tillverkare.

Tekniska specifikationer
Serie 5100
Motortyp 4-takt
Viskositet SAE 10W-40
Typ Delsyntet
Volym 4 liter
API-klassning API SL
Tillverkarklassning JASO MA-2
__________

Efter bytet körde jag ca 200 mil utan att nåt märkbart hände men nu i mitten av juli så har jag varit en 200-mila runda upp i Bohuslän och in i Norge och tbx igen! I backarna som finns i vårt grannland märkte jag att KOPPLINGEN SLIRAR IGEN... speciellt på fyrans växel, alltid vid ett 'hastigt' pådrag... inte länge men några sekunder tills jag märker det och släpper av!

Jag vet... kopplingspaketet klarar bara av att överföra en viss kraft... max. friktionskraft! Om jag då väger 115 kg i kallingar på vågen så väger jag med ställ och resepackning minst 135 kg! Hojens data och dokumentation bygger väl på en förare som väger 70 kg om jag inte minns fel... en skillnad på 65 kg!!!

Men vad göra?
1. Starkare fjädrar?
2. Tjocka brickor under fjädrarna?
3. Prova annan olja?
4. Eller en kombo av allt?
__________
Om annan olja... jag har hittat en olja med följande egenskaper:

Helsyntetisk motorolja 10W-40 för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc.
Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM.
___________

Jag kan väl inte va den första i detta universum som råkat ut för nåt sånt här?

//NisseGunnar
Senast redigerad av nilsgunnarbertilsson 2017-07-18/07:28, redigerad totalt 1 gång.
nilsgunnarbertilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-07-17/10:38

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav Olof Eriksson » 2017-07-18/06:15

Skall inte denna motor ha en annan viskocitet?

Motul 5100 4T 15W-50 Det har jag i alla fall till min F800 GS -13
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav nilsgunnarbertilsson » 2017-07-18/08:51

Du har så rätt, jag ser det nu i instruktionsboken!
Jag ska ta kontakt med entrepr. om detta.

Men jag funderar fortfarande på vilken av de två oljorna jag ska välja:
1. 10W-40, anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM.
eller
2. 15W-40, oljans friktionsegenskaper ger rätt friktion i mc-kopplingen utan slirningar eller hugg, möter följande specifikationer: JASO MA, MA2, API: SL.

Nån oljeexpert här?
nilsgunnarbertilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-07-17/10:38

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-18/15:49

En frisk koppling ska tåla fullgas på 6:an även efter många tusen mil.
Något äter upp din koppling.
Kan det kanske vara så att kopplingen ligger an hela tiden?
Finns det något spel uppe i kopplingshandtaget?
Löper vajern som den ska?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav Kovlingen » 2017-07-18/16:25

Du kanske inte sitter med handen på kopplingshandtaget under färd ?
Troligen inte , men en fundering .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav nilsgunnarbertilsson » 2017-08-02/21:44

Med Motul 5100 4T 15W-50 så slirar inte kopplingen! Alltså har man använt fel typ av olja vid 3000-servicen i höstas då den började slira!
50 mil körda bara ännu men det känns som om jag har blivit av med minst 10 hkr och bränsleförbrukningen har gått från 4,2 L till 4,7 L /100 km, allt går bara trögare av den högre viskositeten! I vinter ska jag testa en annan olja så att det blir lite fart i motorn igen, vid 4000-service!
I min instruktionsbok från 2009 står 15W-40, när ändrade BMW detta till 15W-50 och varför?
Nån här som vet?
nilsgunnarbertilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-07-17/10:38

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav Fredrik J » 2017-08-03/14:51

Jag skulle främst misstänka att kopplingen inte går ut ordentligt. Styrhöjarna kanske är boven, kanske gör att kopplingsvajern spänns.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-04/14:02

Din koppling slirade alltså med Motul 5100 4T 10W-40 MEN INTE med Motul 5100 4T 10W-50?
Det låter orimligt att det skulle vara oljan som är boven eftersom båda är klassade enl JASO-MA2 (för våtkoppling).
Är du förresten säker på att det var Motul 5100 4T 10W-40 i motorn och inte någon billig bilolja?

nilsgunnarbertilsson skrev:50 mil körda bara ännu men det känns som om jag har blivit av med minst 10 hkr och bränsleförbrukningen har gått från 4,2 L till 4,7 L /100 km


Det där har inget med oljan att göra.
Du börjar helt enkelt vänja dig vid effekten och gasar på mer.
Jag upplever samma varje säsong. Hojarna är ystra på vårkanten men det avtar efter några mil. Framåt höstkanten är de sega som sirap.

Kolla att vajern löper lätt och som FJ skrev tidigare kan styrhöjarna ställa till det.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Slirande våtkoppling i F800ST -09

Inläggav nilsgunnarbertilsson » 2017-08-05/21:58

Skrev det inte innan... kopplingen slirar alltså INTE längre! Men den tjocka j-a oljan gör motorn seg och kraftlös, ser ju på färddatorn hur bränsleförbrukningen har ökat!
Har 50 års erfarenhet av motorer, mina redogörelser för oljekvaliteter och annat är exakta!
Jag vet vad jag ska göra nu så för min del är den här tråden avslutad!
nilsgunnarbertilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-07-17/10:38


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst