Tickande tomgång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tickande tomgång

Inläggav Rogge » 2017-08-17/20:30

När motorn på min 800GS, -12 har blivit riktig genomvarm med lättflytande olja så tickar den en hel del på tomgång. Kör med Motul 10W 40 helsyntet, om man byter till annan trögare viskositet kanske det blir tystare och att även växellådan klonkar mindre......någon med erfarenhet, råd och tips...???
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Tickande tomgång

Inläggav MrAnderz » 2017-08-18/06:09

Tickar på tomgång gör min 800gsa 2017 också med 300 mil på mätaren.

Klonkig växellåda däremot? Endast när jag lägger i ettan från neutral, förmodar att det är det du menar?

Annars ska den växla silkeslent om du växlar på rätt sätt förstås: lägg tryck på växelarmen med foten INNAN du börjar dra in kopplingen, du hinner inte ens in med kopplingen hela vägen förrän nästa växel ploppat i utan det räcker oftast med en liten "kläm". Jag har hört hur det låter när andra 800gs förare växlar på fel sätt (bruuuuuumm, koppling, KABANG, bruuuuum) jämfört med rätt sätt (bruuuuuuum, tjiff, bruuuuum)

:)
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Tickande tomgång

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-18/07:18

Om du tycker växellådan på F800GS är "klonkig", ska du prova en BMW med tvärställd motor och kardan... :mrgreen:
Skämt åsido - klonkar det mycket när Du lägger i ettan vid stillastående kan Du med fördel kolla kedjespänningen. Om kedjan slackar så den kan ta i svingen, hörs det garanterat när ettan läggs i! Sen är det som nämnts ovan mycket växlingsteknik som gör det.
Tickandet så - det är normalt med ett visst tickande, men det ska inte låta jättemycket.
Oljans viskositet har nog ingen stor betydelse i sammanhanget, även om BMW faktiskt ändrat rekommendationen på senare årsmodeller (utan att för den skull ändra konstruktionen på motorn). Har för mig att det är 15W-50 som är den nya föreskriften.
Jag kör med Motul 7100 15W50 i min -12.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tickande tomgång

Inläggav Rogge » 2017-08-19/09:16

Tack för svaren, ja jag brukar växla med lätt tryck på växelspaken uppåt med gott resultat men missar lite emellanåt. Tycker dock att denna metod är svårare när man skall växla ner.......
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst