F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-21/07:48

Hej, har en undran i lördags när jag var ute och körde upptäckte jag att ABS indikatorn helt plötsligt börjat lysa och i samband med detta fungerar heller inte hastighetsmätaren! Är det någon som råkat ut för liknande, samt är det svårt att åtgärda själv? Mina misstankar är att att det är givaren som bråkar för mig, och vad jag kan förstå är den samma som bakre ABS sensorn, har jag uppfattat det rätt? När jag vrider på tändningen så gör den sin självdiagnos, och innan jag startat hojen ser allt ok ut.....men sedan visar det sig att det inte fungerar. Tack på förhand med hjälp
//matte
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-21/13:33

Det är mycket riktigt ABS-givaren på bakhjulet som ger signal till hastighetsmätaren.
Du har inte nyligen haft bakhjulet demonterat (t ex för däckbyte)? Ibland missar man att sätta tillbaka/dra åt skruven som håller ABS-givaren, och då blir det för stort avstånd mellan givare och ABS-krans.
(Fråga helst inte hur jag vet....)
Kolla också så själva ABS-kransen inte har blivit deformerad - det krävs inte mycket "kast" för att störa ut funktionen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-21/13:50

Gunnar Elmgren skrev:Det är mycket riktigt ABS-givaren på bakhjulet som ger signal till hastighetsmätaren.
Du har inte nyligen haft bakhjulet demonterat (t ex för däckbyte)? Ibland missar man att sätta tillbaka/dra åt skruven som håller ABS-givaren, och då blir det för stort avstånd mellan givare och ABS-krans.
(Fråga helst inte hur jag vet....)
Kolla också så själva ABS-kransen inte har blivit deformerad - det krävs inte mycket "kast" för att störa ut funktionen!



Jag var förbi Probike i Sthlm Norr, där sa dem att hastighetsgivaren sitter på framhjulet.....
Nej jag har inte haft varken fram-eller bakhjul demonterat nyligen. Kollar upp skruvarna både för fram och bak! Årsmodeller jag har är 2009 vet inte om det skiljer sig ngt mellan årsmodellerna....
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-21/14:14

Mejten skrev:Jag var förbi Probike i Sthlm Norr, där sa dem att hastighetsgivaren sitter på framhjulet.....
Nej jag har inte haft varken fram-eller bakhjul demonterat nyligen. Kollar upp skruvarna både för fram och bak! Årsmodeller jag har är 2009 vet inte om det skiljer sig ngt mellan årsmodellerna....


Då har Probike Stockholm Norr ingen koll. :roll: Det är ABS-sensorn bak som ger signal till hastighetsmätaren.
Skiljer inget på årsmodellerna, samma på alla 2008-2017!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-21/15:01

Gunnar Elmgren skrev:
Mejten skrev:Jag var förbi Probike i Sthlm Norr, där sa dem att hastighetsgivaren sitter på framhjulet.....
Nej jag har inte haft varken fram-eller bakhjul demonterat nyligen. Kollar upp skruvarna både för fram och bak! Årsmodeller jag har är 2009 vet inte om det skiljer sig ngt mellan årsmodellerna....


Då har Probike Stockholm Norr ingen koll. :roll: Det är ABS-sensorn bak som ger signal till hastighetsmätaren.
Skiljer inget på årsmodellerna, samma på alla 2008-2017!



Ok då kollar jag den bakre ikväll. Det är ju intressant att en handlare som är aktoriserad inte har koll på var hastighetsgivaren/sensorn sitter! :roll:
Anser du att detta är ett vanligt problem? För han på Probike hade aldrig hört talas om detta, samt att han hade lite funderingar var den satt, m a o var inte helt övertygande när han visade vilken det var. Han tyckte sedermera att jag skulle defenetivt lämna in hojen för felsökning, vilket jag känner att det inte är aktuellt än....
Har du några tips, mer än att kolla att sensorn är fastskruvad samt ABS kransen?
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Lars Westman » 2017-08-21/18:26

Man kan ganska enkelt få givarens skiva att bli lite skev och då slutar grejorna fungera.

För mig hände det fram och mina bromsar blev som tokiga. Den auktoriserade handlaren hade inne hojen två gånger utan att hitta felet. Slutligen kollade jag upp det själv och det var "ABS-kransen" som vobblade en aning. Knäckte till den med en skruvmejsel och det löste problemet.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Olof Eriksson » 2017-08-21/18:27

Har du några tips, mer än att kolla att sensorn är fastskruvad samt ABS kransen?

Börja där!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-21/22:12

Om sensorn sitter fast på rätt ställe, ABS-kransen inte kastar och det är rätt spalt mellan givare och krans (har för mig att tillåtna mått står på en etikett) så kan Du prova att skifta ABS-sensorerna fram och bak - de är identiska. Är givaren trasig lär ABS-lampan fortsätta att lysa, men hastighetsmätaren borde fungera!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-23/08:11

Nu har jag lokaliserat felet rent teoretiskt, kom ju på att jag har en GS-911, var ute och koppla på den på hojen och fick följande felkod:
41755:CAN-bus timeout to ABS controle module

Då kommer frågan, är det ngn som vet var den sitter?

Det är lite underligt med detta fel är att ABS funkar på både fram och bakhjul, det enda som inte fungerar är hastighetsmätaren...... :?

Tack på förhand med hjälp.
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-23/09:24

Lite svårt att komma med tips och förslag, när man inte har hela bilden. ABS fungerar på både bak- och framhjul, skriver Du nu?
Det ställer saken i ett annat läge, än att ABS-varningen lyser och hastighetsmätaren inte fungerar...
Att ABS fungerar framgick inte av tidigare inlägg, eller så är jag trög och fattade inte det.
Bra med felkodsavläsning alltså - den tyder rimligen på, att ABS-enheten slutat kommunicera med Canbus trots att den tycks fungera i sig.
Bara att leta - kabelbrott, glapp i anslutning. felaktig ABS-enhet eller fel i ZFE-modulen (centralenheten för Canbus)?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-23/10:03

Gunnar Elmgren skrev:Lite svårt att komma med tips och förslag, när man inte har hela bilden. ABS fungerar på både bak- och framhjul, skriver Du nu?
Det ställer saken i ett annat läge, än att ABS-varningen lyser och hastighetsmätaren inte fungerar...
Att ABS fungerar framgick inte av tidigare inlägg, eller så är jag trög och fattade inte det.
Bra med felkodsavläsning alltså - den tyder rimligen på, att ABS-enheten slutat kommunicera med Canbus trots att den tycks fungera i sig.
Bara att leta - kabelbrott, glapp i anslutning. felaktig ABS-enhet eller fel i ZFE-modulen (centralenheten för Canbus)?


Hade inte testat ABS funktion när första inlägg skrevs samt att jag inte hade ngn tanke på detta. :oops:
Pratat igen med Probike nu med en som jobbar i verkstan, fick väl samma lika tips om att kolla sensorerna, anslutningarna mm samt att prova en klassiker att lyfta på minuspolen! Sen finns ju möjligheten att lämna in för felkodsavläsning, dock för endast 1200 sek......är inte riktigt redo att kasta in handduken än, ska prova lite till ikväll.
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav BrooklynS » 2017-08-23/10:07

Om jag vore du skulle jag helt enkelt resistansmäta polerna mellan givaren och kontakten vid datorn. Då ser du ju vilken kabel som har avbrott och om det inte är kortis så ligger inte felet där...

Lämna INTE in hojen till Probike, det är det enda som verkar helt säkert såhär långt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-23/10:20

Nä, det är kanske inte det första man tänker på, att testa om ABS fungerar trots att varningslampan lyser...
Jag kunde ju faktiskt ha ställt frågan. :mrgreen:

Sensorerna tror jag inte på, med tanke på att ABS faktiskt fungerar och den felkod Du får.
Signalen går garanterat fram från sensorerna till ABS-kontrollenheten, om ABS fungerar!
Lyfta på minuspolen en stund är ingen dum idé i detta läge, men jag skulle inte hoppas för mycket på att det hjälper.
Nästa steg är nog att kolla alla anslutningar på både ABS-kontrollenheten och på ZFE-modulen (har för mig den sitter framför batteriet), och att det inte är några skador på kablaget.

*EDIT*
Med GS-911 kan Du läsa ut realtidsvärden från både ABS-kontrollenheten och ZFE. Det borde kunna ge en massa nyttig info - t ex kan Du se om ABS-sensorerna ger signal till ABS-kontrollenheten, och om hastighets-signalen finns ut från ABS-kontrollenheten resp. in till ZFE.
Min gissning är, att Canbus-förbindelsen till ABS-kontrollenheten är bruten eller glapp.

En fråga: fungerar allt annat elektriskt på hojen? Helljus, blinkers/varningsblinkers, bromsljus, handtagsvärme, allting i färddatorn..??
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-23/10:28

Gunnar Elmgren skrev:Nä, det är kanske inte det första man tänker på, att testa om ABS fungerar trots att varningslampan lyser...
Jag kunde ju faktiskt ha ställt frågan. :mrgreen:


Haha, jaja även solen har fläckar..... :lol:

Det blir och testa detta ikväll, tror även som du att minuspolen är ett långskott.....
Jag lär ju återkomma ifall jag inte får det att fungera....

Tackar för alla tips och råd hittills.......
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-23/11:34

Gunnar Elmgren skrev:Nä, det är kanske inte det första man tänker på, att testa om ABS fungerar trots att varningslampan lyser...
Jag kunde ju faktiskt ha ställt frågan. :mrgreen:

Sensorerna tror jag inte på, med tanke på att ABS faktiskt fungerar och den felkod Du får.
Signalen går garanterat fram från sensorerna till ABS-kontrollenheten, om ABS fungerar!
Lyfta på minuspolen en stund är ingen dum idé i detta läge, men jag skulle inte hoppas för mycket på att det hjälper.
Nästa steg är nog att kolla alla anslutningar på både ABS-kontrollenheten och på ZFE-modulen (har för mig den sitter framför batteriet), och att det inte är några skador på kablaget.

*EDIT*
Med GS-911 kan Du läsa ut realtidsvärden från både ABS-kontrollenheten och ZFE. Det borde kunna ge en massa nyttig info - t ex kan Du se om ABS-sensorerna ger signal till ABS-kontrollenheten, och om hastighets-signalen finns ut från ABS-kontrollenheten resp. in till ZFE.
Min gissning är, att Canbus-förbindelsen till ABS-kontrollenheten är bruten eller glapp.

En fråga: fungerar allt annat elektriskt på hojen? Helljus, blinkers/varningsblinkers, bromsljus, handtagsvärme, allting i färddatorn..??


Allt annat elektriskt fungerar, som hel och halvljus, tuta, handvärmrare, bromsljus (tror jag, dubbelkollar det ikväll), blinkers, i färdatorn fungerar ej tripp, totalen eller genomsnittshastighet. Dock så fungerar klockan, växelindikatorn, temp ute och i motor, samt bränslemätaren verkar fungera, varvräknaren. Det jag kunde utläsa ifrån när jag kollade med GS-911 var att bromssensorena saknade förbindelse pga GS-911 inte var inkopplad på rätt sätt - vilket den var, tändning ej påslagen - vilket den också var, misskontakt i kablage gav den som förslag, med lite tur så tror jag att du är på rätt spår i dina förslag gällande kontaktglapp eller ngn form av brott.....

Återkommer när jag kollat detta. Tack än så länge
//matte
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Mejten » 2017-08-23/20:38

Vill börja med att tacka Gunnar Elmgren med fler i denna tråd, problemet är nu löst! Jag började egentligen idag med en seriös felsökning - imorse innan jag åkte till jobbet så kopplade jag upp hojen mot min GS-911 och fick felkodning att den saknade signal från ABS enheten till sensor.....efter lite diskuterande med Gunnar fram o tillbaka, lite funderande under dagen så började felsökningen mer noggrant! Började köra med uteslutningsmetoden, först att lossa minus-och pluspol samt lossade och torkade av den bakre ABS sensorn. Därefter kopplade jag på GS-911 igen när jag slog på tändningen märkte jag att ABS lampan blinkade som vanligt, samtidigt fick jag en väldigt positiv känsla i magen....rullade ut hojen på gatan startade upp den o körde iväg....känslan när man ser att allt fungerar som det ska är obeskrivbar! Återigen tack alla som varit med och kommit med förslag och råd, allt löste sig samt att jag sparade 1200 sek för en "riktig" felsökning enligt Probike och att man ser inte så mkt med en GS-911.....
Hursom tack!! :D
Mvh
Matte
KTM 690 Enduro R

3 BMW
5 KTM
2 Triumph
1 HD
13 Honda
6 Yamaha
5 Suzuki
Mejten
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-20/07:52
Ort: Viksjö, Järfälla

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Håkan » 2017-08-23/21:05

Mejten skrev: allt löste sig samt att jag sparade 1200 sek för en "riktig" felsökning enligt Probike och att man ser inte så mkt med en GS-911.....

Som en kommentar, jag tror inte man får så mycket mer information mad BMW´s egen datoravläsning mot vad en GS-911 ger.
Det är fortfarande traditionell felsökning som gäller.
Rätta mig gärna om jag har fel...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F800GS, hastighetsmätaren fungerar ej....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-23/21:12

Gott att det löste sig - bra jobbat! :)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst