Hjullager

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjullager

Inläggav Gsswede » 2017-12-07/13:49

Har GSA -16/17. Ni som har köpt en 800 fr 2013 o senare. Vad har ni hört ang byte av hjullager??
Har nu på 7 mån kört 45000 km (långresa och pågår, nu i Thailand) och någon har sagt byt varje 20000km, en annan 40000 km en annan har kört mer och inte bytt. Tips...
Gsswede
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-12-07/00:44
Ort: Trollhättan

Re: Hjullager

Inläggav hebymats » 2017-12-09/13:10

Har kört 4000 mil med min 800 GSA den är nyss servad inget problem med lager än.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Hjullager

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-09/15:22

Min gamla F800 GS -13 körde jag 5300 mil utan att byta hjul eller styrlager. Däremot så fettade jag in dom regelbundet. Rent fett löser många problem på sikt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hjullager

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-09/16:30

Jag tror jag svarat Dig redan, på klubbens Facebook-grupp.

Skrev så här:
Lagren håller, så länge axeltätningarna är ok.
Kör man mycket i damm, sand och lera slits tätningarna hårt, och det kan tränga in vatten och smuts till lagren.
Tätningarnas ”läpp” ligger dessutom an mot axeldistanser (hylsor) av mjuk aluminium, som det slits en skåra i där axeltätningen ligger an - då hjälper inte nya axeltätningar...
Bak är det tre lager - två i själva hjulnavet, och ett i korgen där kedjedrevet sitter - det sistnämnda brukar ta mest stryk.
Jag brukar kolla lagren varje gång jag har hjulen loss, t ex för däckbyte.
Det är en god idé att då också fetta in både lager och axeltätningar - fyll rikligt på tätningens baksida, under ”läppen” - det hjälper till att hålla tätt.
Jag har för övrigt bytt till axeldistanser i rostfritt stål - dom håller!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron