av Gunnar Elmgren » 2017-12-09/16:30
Jag tror jag svarat Dig redan, på klubbens Facebook-grupp.
Skrev så här:
Lagren håller, så länge axeltätningarna är ok.
Kör man mycket i damm, sand och lera slits tätningarna hårt, och det kan tränga in vatten och smuts till lagren.
Tätningarnas ”läpp” ligger dessutom an mot axeldistanser (hylsor) av mjuk aluminium, som det slits en skåra i där axeltätningen ligger an - då hjälper inte nya axeltätningar...
Bak är det tre lager - två i själva hjulnavet, och ett i korgen där kedjedrevet sitter - det sistnämnda brukar ta mest stryk.
Jag brukar kolla lagren varje gång jag har hjulen loss, t ex för däckbyte.
Det är en god idé att då också fetta in både lager och axeltätningar - fyll rikligt på tätningens baksida, under ”läppen” - det hjälper till att hålla tätt.
Jag har för övrigt bytt till axeldistanser i rostfritt stål - dom håller!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24