Olof Eriksson skrev:Sträck inte din nya kjedja för hårt. Det är lätt att spänna den för mycket. Fråga inte hur jag vet..... men ca 2000 kr kostar den erfarenheten.
Olof har en poäng - jag vet också vad det kostar att spänna för hårt.....
Instruktionen för att spänna kedjan på de här hojarna är aningen "diffus" - det ska vara 25-40 mm "slack" när hojen står på sidostödet, enligt instruktionsboken och etiketten på svingen.
Tyvärr kan det skilja väldigt på hur mycket bakhjulet fjädrar in när hojen står på sidostödet - det beror bl a på hur förspänningen är ställd på bakstötdämparen, hur mycket bränsle det är i tanken, om det sitter väskor på hojen.... Ett bättre sätt är, att ställa hojen på centralstödet (om man nu har ett sådant - det är inte standardutrustning, nämligen!) så bakhjulet hänger fritt, och justera kedjan så den precis går att trycka upp så den nuddar svingens undersida, vid glidskenan. Viktigt är också att växeln är i friläge, annars blir det tokigt.
Kolla också, genom att snurra på bakhjulet, att kedjespänningen är lika "hela varvet runt" - det kan skilja lite, och det är när kedjan är mest sträckt (minst slack) som den ska ställas in.
Att byta drivpaket är inte helt trivialt, tyvärr.
Det är "hel" kedja på dessa hojar - det finns alltså inget kedjelås att öppna.
För att få loss den gamla, får man antingen demontera svingen, eller bryta kedjan med ett kedjebrytar-verktyg.
Samma med den nya kedjan - beroende på vad Du köper, är den antingen helnitad vilket betyder att svingen måste loss, eller så är den öppen och ska nitas - även det med ett särskilt verktyg.
(Ibland följer det även med ett clips-lås - det ska INTE sitta där permanent, utan är till för att kunna köra hojen till någon som kan montera nit-kedjelåset korrekt.)
Slutligen - skruvarna som håller bakdrevet är s.k. sträckskruvar, som inte få återanvändas eftersom de bara tål en åtdragning - köp nya!
Om det ändå ska köpas nytt drivpaket, fundera på om det inte vore idé att beställa drivpaketet till F800GS - det ger lite lägre utväxling, vilket gör hojen betydligt mer lättkörd i lägre farter.
(F700GS har 17/42 kuggar fram/bak, F800GS har 16/42 kuggar.)
Lycka till!