Sida 1 av 1

ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-30/15:46
av soderholm
min syster köpte en 700 men när man kör slamrar/hoppar kedjan vid ca 40 Km/h , justerat kedjan enligt alla konstens regler, kan den vara sliten och därmed ej spårar när man tittar vid belastning ormar sig kedjan vid körning
tacksam för svar

//T

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-30/16:52
av Bror Gårdelöf
Titta efter, om kedjan löper jämnt, där den skall vara "rak" - alltså en liten båge. Om en del länkar skurit, kommer det att synas som små V, och då är det bara att byta drivpaket.
Å andra sidan - kör man en kedjehoj med bakhjulet fritt i luften, brukar det nog rycka, för då är kedjan i regel slak, och då rycker det.

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-30/17:11
av Kovlingen
Om ryckutjämnare är sliten kanske det kan bli detta resultat .
Bäst att nån annan som kan mer i detta får tala om hur det fungerar .

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-30/18:02
av BrooklynS
Det låter som om drivpaketet behöver bytas.

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/07:21
av soderholm
hej,

det är när man kör som dessa fenomen uppstår, drar man runt hjulet stillastående låter det normalt, kör man cyklen så slår kedjan
En fråga var sitter ryckutjämnaren och hur ser då denna ut, nästa fråga då hur ser denna ut i nyskick?
Har haft en del cyklar med kedja men aldrig haft detta fenomen, men det låter mycket med smällarna eller när kedjan hoppar,
//T

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/07:34
av soderholm
Hej hittade en bild på denna på bmwoem, är det nummer 11?
Tacksam för svar, cykeln har gått 1600 mil..
Men ser bra ut när man mäter upp per länk

//T

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/08:28
av Gunnar Elmgren
Ryckutjämnaren sitter i bakhjulsnavet - det är 5 st gummiklossar, som har spår för tapparna på drevkorgen så att det inte är stumt mellan bakdrev och bakhjulsnav.
Inte särskilt troligt att de skulle vara slut efter 1.600 mil.
Kolla hur framdrevet ser ut - det är det som först blir slitet. Och så kan det vara värt att kolla så bakhjulet ”spårar” - om det (och därmed bakdrevet) sitter snett så kan kedjan ha svårt att släppa när den rullar av drevet.

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/08:32
av enhjuling
Ryckutjämnaren sitter i baknavet.
Spelar det nån roll hur fort det går eller vilket varv de är på motorn?

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/08:44
av soderholm
Hej årsmodellen är -16 och den spårar uppmätt men ändå detta fenomen, den hade gått ca 1400 när min syster köpte denna cykel, men i högre hastigheter släpper detta hoppande från kedjan
//T

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/09:14
av Kovlingen
Ny ide' :
Är däck och fälg riktigt rund och riktigt balanserat ?
Visar sej oftast bara i vissa hastigheter .

Fråga : Känns det i hojen att den rycker eller nått vid aktuell fart eller är det
bara kedjan som hoppar ?

Är det likadant på alla växlar och varvtal ?

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/09:40
av Gunnar Elmgren
Långskott - kolla om kedjan är lika mycket sträckt "varvet runt". Om ett av dreven "kastar" (pga orundhet, ojämnt slitage eller i västra fall krokig utgående växellådsaxel) kan kedjespänningen variera och ge sådana här fenomen.
(Min gissning är, att framdrevet är boven i dramat....)

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/09:46
av enhjuling
Min gissning är att det körs på för hög växel i 40km/h så motorn rycker.

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/12:59
av soderholm
Elmgren det låter rimligt, att det kan vara detta problem,
jag köper ett nytt kit och så hoppas jag att att det ej är ingående axel,
tack för alla svar och ha en bra påskhelg

//T

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-03-31/13:30
av Olof Eriksson
Sträck inte din nya kjedja för hårt. Det är lätt att spänna den för mycket. Fråga inte hur jag vet..... men ca 2000 kr kostar den erfarenheten.

ang kedja f700

InläggPostat: 2018-04-01/00:42
av Gunnar Elmgren
Olof Eriksson skrev:Sträck inte din nya kjedja för hårt. Det är lätt att spänna den för mycket. Fråga inte hur jag vet..... men ca 2000 kr kostar den erfarenheten.

Olof har en poäng - jag vet också vad det kostar att spänna för hårt.....

Instruktionen för att spänna kedjan på de här hojarna är aningen "diffus" - det ska vara 25-40 mm "slack" när hojen står på sidostödet, enligt instruktionsboken och etiketten på svingen.
Tyvärr kan det skilja väldigt på hur mycket bakhjulet fjädrar in när hojen står på sidostödet - det beror bl a på hur förspänningen är ställd på bakstötdämparen, hur mycket bränsle det är i tanken, om det sitter väskor på hojen.... Ett bättre sätt är, att ställa hojen på centralstödet (om man nu har ett sådant - det är inte standardutrustning, nämligen!) så bakhjulet hänger fritt, och justera kedjan så den precis går att trycka upp så den nuddar svingens undersida, vid glidskenan. Viktigt är också att växeln är i friläge, annars blir det tokigt.
Kolla också, genom att snurra på bakhjulet, att kedjespänningen är lika "hela varvet runt" - det kan skilja lite, och det är när kedjan är mest sträckt (minst slack) som den ska ställas in.
Att byta drivpaket är inte helt trivialt, tyvärr.
Det är "hel" kedja på dessa hojar - det finns alltså inget kedjelås att öppna.
För att få loss den gamla, får man antingen demontera svingen, eller bryta kedjan med ett kedjebrytar-verktyg.
Samma med den nya kedjan - beroende på vad Du köper, är den antingen helnitad vilket betyder att svingen måste loss, eller så är den öppen och ska nitas - även det med ett särskilt verktyg.
(Ibland följer det även med ett clips-lås - det ska INTE sitta där permanent, utan är till för att kunna köra hojen till någon som kan montera nit-kedjelåset korrekt.)
Slutligen - skruvarna som håller bakdrevet är s.k. sträckskruvar, som inte få återanvändas eftersom de bara tål en åtdragning - köp nya!
Om det ändå ska köpas nytt drivpaket, fundera på om det inte vore idé att beställa drivpaketet till F800GS - det ger lite lägre utväxling, vilket gör hojen betydligt mer lättkörd i lägre farter.
(F700GS har 17/42 kuggar fram/bak, F800GS har 16/42 kuggar.)

Lycka till!

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-04-02/15:17
av MrAnderz
Lite OT men tusan vad man lär sig här inne! Tack Gunnar och ni andra för era informativa och utbildande svar!

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-04-02/16:10
av Farfar anka
Hejsan.
Hade detta problem efter Arjeplog i somras .
Det visade sig att några länkar hade skurit och det märktes bara i lägre fart.
Så kolla kedjan.

Med vänlig hälsning, Farfar Anka

Re: ang kedja f700

InläggPostat: 2018-04-18/19:58
av GunnMag
Hej,

Är det en fabrikssänkt cykel kan detta kanske vara förklaringen (650). Med en lägre bakfjädring får kedja/sving en annan geometri och det beskrivna slamret i låga farter uppstår. Starkare på en högre växel, något bättre på de lägre. Jag har justerat fram och tillbaka utan någon större framgång, så har någon tips är det förstås välkommet. Problemet blir inte oväntat mindre när man har en ny kedja.

Gunnar