Nybliven F800GS ägare :D

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-03-31/19:35

Hej alla, vet att det på forum som detta finns mängder med kunskap så jag var bara tvungen att registrera mig så jag har chans att ta del av er erfarenhet.

Köpte en F800GS 2013 nästan av en slump häromveckan, det var en firma som skulle sluta med motorcykelförsäljning och ville bli av med de de hade stående, la ett bud på nämnda hoj och blev lite överraskad att dom tog det men hur som passade det ju bra såhär i vårtider.

Tycker om att prova saker så även skruva lite även om det nu var 30 år sedan jag senast skruvade på en hoj så det har ju hänt en del....

Så tänkte mig göra en liten service så köpte olje och luftfilter samt tändstift, nu ser det ut som att även batteriet kan behöva bytas.

Jag upptäckte så här i efterhand (skulle nog gjort en bättre undersökning innan köp) det skedde ett "facelift" av 800 just 2013, nu vet jag inte vem jag har! Det spelar egentligen ingen annan roll än att många reservdelar verkar vara olika beroende på om det är den nya eller gamla modellen. Min motorkod har "0B02" i den modelbestämande delen kan ni med det som stöd säga om det är den nya eller äldre jag skall leta delar till.

Den saknar extra hasplåt vilket jag nog bör skruva på då jag säkert inte kommer kunna hålla mig på vägen och det är ju onödigt köra synder hela motorn... Vad ska man köpa?

Alla tips välkomna förstås!

/Lennart
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-31/21:05

F800 GS -13 Är den med nya faceliften. Har ägt en som jag köpte ny i maj 2013. Som jag körde 5300 mil med.

Mycket enkel maskin att serva och att meka med.

Hoppas du blir nöjd med köpet! Vart bor du i Svedala då?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-03-31/21:49

Bor Sth, var köper man bäst servicedelar i närheten?
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav BmwMats » 2018-03-31/22:57

Grattis till en fin knarr ! ;)

Önskar Dig också välkommen hit, Lennart !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-01/06:36

Tack tror det blir en bra hoj till mig. Har egentligen mest åkt cross i min ungdom och haft ett par Honda XL och Dominator, F800 känns betydligt mer kapabel.
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-01/07:50

Olja Motul 15w50 7100 funkade bäst i min F800 GS. Jag köpte där det var billigast. Ofta på nätet i Tyskland. BMW oljan är dubbelt så dyr. Säkert bra men växlarna gick då bättre i med Motul.... så varför då köpa dyrare olja ;)

Olje och luftfilter, köp original BMW. Har du tid att vänta i 5 dagar. Beställ tex på Nipy Normans. Annars på en BMW MC Märkesverkstad.

Byt bromsvätska. Går bra att blöda. Kolla bromsskiva och backar. Brembo är bättre än BMW original (min privata åsikt).

Riv svingen och smörj (när bakhjulet är borta är det ~5 skruvar och en bult till....

Riv framdämparna och byt olja. Smörj styrlagret då du ändå är där...

Hjulagren skall du smörja med fräscht kullager fett, ofta. Jag bytte aldrig hjulagren på min hoj. Men sätt alltid en fräsch packbox och rikligt med rent fett...

Detta tar mej en dag i garaget. Men då vet jag att jag rullar ut en genomgången mc...
Senast redigerad av Olof Eriksson 2018-04-01/22:24, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-01/12:56

Tack Olof, många bra tips. Har precis plockat bort alla kåpor och är nu nere vid tändstiften. Allt väldigt rent så den har inte varit av asfalten under sina första fem år!
Behövs några special verktyg för att få av hjulen? Skulle vilja byta till grövre mönster på däcken även om det nog får vänta till nästa vinter. Jag kan ju då passa på att smörja de delar du föreslår.

PS hur länge tänker sig moderatorn att man betraktas med skepsis och tänker censur läsa alla inlägg DS
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav JErkers » 2018-04-01/22:10

Special och special... Bromsoken - du behöver ta bort det ena för att få av framhjulet - är någon storlek av yttre torx. Sen behöver du momentnyckel för att dra dessa bultar igen. Bromsoken sitter med sträckbult och ska dras med förhållandevis lågt moment (40 Nm om jag inte missminner mig). Bultarna är dyra - ca 80:-/st - så de vill du helst inte byta.

Sen rekommenderar jag en verkstadsmanual och bra verktyg så kommer du att klara det mesta. Byt gärna distanserna vid lagren till rostfria, smörj där det kan behövas (och lite där det kanske inte behövs) och kör - mycket och säkert!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-02/06:59

Tack Jerker, med special tänkte jag nog främst på verktyg som bara går att köpa av BMW. De du räknade upp finns nog i lådan.
Sträckbult har jag aldrig skruvat med innan men sett att de verkar användas på några ställen. Måste man inte byta en sträckbult om den varit dragen en gång? Betyder sträck det jag tror att den faktiskt dras ut lite på längden.
Nu är förresten den första lilla servicen gjord. Inte en full ned och ihop plockning som verkar vara normal vinter service för er :-) jag får helt enkelt köpa mig en byggfläkt till kallgaraget.
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Håkan » 2018-04-02/07:29

JErkers skrev: Bromsoken sitter med sträckbult

Tror det föreligger ett missförstånd här, Jens. :o

lebyleby skrev:Sträckbult har jag aldrig skruvat med innan men sett att de verkar användas på några ställen. Måste man inte byta en sträckbult om den varit dragen en gång? Betyder sträck det jag tror att den faktiskt dras ut lite på längden.

Du har helt rätt, Lennart. Sträckbult, där det förekommer, skall bytas vid varje demontering.
Bromsoken sitter inte med sträckbult. På din MC är det M10x40 Torxskruv hållfasthetsklass 10.9, dom kan du lugnt återanvända.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-02/09:12

Man behöver inte demontera bromsoken för att ta av hjulen på en F800 GS. Man vrider främre dämparna så får man ut hjulet. Bak är det inga problem över huvudtaget.

Men visst det är enklare om dom inte sitter på plats.

Angående specialverktyg till F800 GS. Så kan inte jag minnas att jag köpt något från BMW. Däremot har jag köpt en tändspoleavdragare på Ebay. Dvs skall du kolla ventilspel eller byta tändstift så behövs detta verktyg plus bladmått.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-02/09:46

Sorry Jens.bytte visst namn på dig :oops:

Jag köpte faktisk en "avdragare till tändspolarna", när jag gjorde min lilla service så bytte jag tändstiften mest för att jag inte alls vet hur cykeln körts. Tror nog inte att jag kan bli klok på vem/hur som använt den, jag är 9de ägaren men den har bara gått landsväg och endast 1300 mil! Satte i ngk iridium kändes bra men säkert onödigt.

Får bli däckbyte till hösten kanske, kränger ni däcken själva? Balenseringen kan ju bli en utmaning!!
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-02/13:00

lebyleby skrev:Får bli däckbyte till hösten kanske, kränger ni däcken själva? Balenseringen kan ju bli en utmaning!!

Jag kränger alla däck själv, inga problem efter lite övning.
Det som behövs är ett par smidiga däckjärn, ett verktyg för att bryta bädden och en enkel, statisk balanserare.
Jag har de här prylarna, och klarar mig finfint på det:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000023494/
(Obs! Större däckjärn ska inte behövas - med dessa klarar man allt, om man gör rätt! De är dessutom tunna och avrundade på ett vis som minimerar risken att skada fälgen.)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000022238/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021023/

I övrigt behövs däckpasta (för att få däcket att glida lätt - eller så använder man såpvatten), lite balanseringsvikter och - om man jobbar med slangförsedda däck - ett verktyg att fiska upp slangventilen med genom hålet i fälgen, och gärna något som får slangen att glida lätt så den inte kläms sönder (talkpuder brukar rekommenderas, men jag använder Glidex - det är INTE vad det låter som, utan monteringskräm för gummitätnigar på avloppsrör... finns hos närmaste VVS-butik).
Är man rädd om sina fälgar, kan det vara bra med ett par fälgskydd också så däckjärnen inte repar fälgen - jag brukar skära ut ett par bitar av en överbliven plastdunk att ha under däckjärnet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-02/13:04

lebyleby skrev:Den saknar extra hasplåt vilket jag nog bör skruva på då jag säkert inte kommer kunna hålla mig på vägen och det är ju onödigt köra synder hela motorn... Vad ska man köpa?


Jag rekommenderar starkt BMW original hasplåt!
Den är inte avskräckande dyr, är enkel att montera och skyddar mycket bra.
Den skyddar dessutom oljefilter och oljekylare, som sitter idiotiskt nedtill i motorns framkant - för dessa behövs verkligen ett bra skydd!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-02/13:08

lebyleby skrev:....nu ser det ut som att även batteriet kan behöva bytas.

Köp ett BRA batteri av AGM-typ. "Top Notch" är Hawker Odyssey PC535 (har ett sådant i min egen F800GS).
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/ody ... pc535.html
Kostar ungefär som ett originalbatteri, men är avsevärt bättre - dom verkar hålla i evighet....
Behövs en lite lätt modifiering av batterihyllan för att få dit ett Odyssey, men det är värt besväret.
http://advrider.com/index.php?threads/o ... gs.577469/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-02/16:36

Mången tack Gunnar, massor av bra tips! Uppdaterad kringutrustningen idag med ny hjälm och ett riktigt bra ryggskydd, halvt ruinerad men det är roligare att komma hem någorlunda hel tänkte jag. Har precis vågat mig runt kvarteren i sakta mak för att känna och lyssna på cykeln. Jag köpte den utan att provköra (snö) och har aldrig kört modellen tidigare så det var ju lite spännande att känna hur den var som rullande, väldigt nöjd! Har sällan hört en motor som spinner så mjukt. Bara batteriet kvar nu innan man vågar sig på en lite längre tur. Ja det var hasplåten då, får svänga förbi BMW nån lördag, dom håller på och bygger nytt i upplands väsby så dom lär inte ha hemma så mycket reservdelar men det brukar väl gå fort från Tyskland..
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-19/05:53

Gunnar Elmgren skrev:
Jag rekommenderar starkt BMW original hasplåt!
Den är inte avskräckande dyr, är enkel att montera och skyddar mycket bra.
Den skyddar dessutom oljefilter och oljekylare, som sitter idiotiskt nedtill i motorns framkant - för dessa behövs verkligen ett bra skydd!


Tänkte bara säga att det blev en BMW original, kostade lite mer än kina men mindre än Touratechs.
Knappt 2700.

Tack för tipset!
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22

Re: Nybliven F800GS ägare :D

Inläggav Lennart Byström » 2018-04-21/18:11

Efter att ha åkt lite så saknar jag någonstans att göra av hjälmen om man lämnar cykeln en stund.
Någon som har tips på hjälmlås som kan funka till denna cykel?

/lennart
Lennart Byström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-03-31/19:22


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst