Driftstörning på 800 GS, 2011

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2018-07-25/21:18

Åkte Sthlm-Umeå T o R för ca 1 vecka sedan i 30˚c värme. Uppresan inga problem men efter halva återresan omkring 100 km/h så tvärdör motorn i 3 sek och sen hoppar igång igen och detta återkommer med tätare intervall hela tiden, 1/3 kvar i tanken så reservlampan ej tänd. Tankar full på närmaste mack och problemet helt borta.
Vad kan detta vara.....värmeslag på någon givare eller liknande.....något som spökar i tanken.....kan en verkstad läsa av felkoder......någon som vet eller har haft liknande problem.....tacksam för tips....!!!
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-26/11:43

Kan ha varit att bensinen blivit så varm, att ångblåsor/ånglås uppstod!
Förstärks möjligen av det klassiska med igensatt bränslesil i tanken, eller möjligen av att bränslepumpen börjar ge upp.
Finns inget bränslefilter på den hojen, men det sitter en sil där pumpen suger i tanken.
Den silen blir gärna igensatt med tiden, och behöver rengöras. Är det hyfsat lite bränsle i tanken och bensinen dessutom är varm, kan det bli ångbildning på pumpens sugsida - och då händer det Du beskriver.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2018-07-26/21:11

Underbart, tack Gunnar. Avvaktar med det tillfälliga problemet och kör vidare i sommar.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-27/08:51

Här har du en liten videosnutt om hur silen kan rengöras.
https://youtu.be/vSruAnWvh2g

Om inte det hjälper, kan det vara så att bränslepumpen håller på att ge upp.
Finns en hel del rapporter om, att de håller 5.000-7.000 mil eller så (naturligtvis med stora individuella variationer).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-27/09:23

Hmm... kollade lite noggrannare.
Det sitter faktiskt ett bränslefilter i tanken, ihop med bränslepumpen!
Dilemmat är, att BMW inte säljer detta filter separat utan tycker man ska köpa hela bränslepumpsenheten.
Filtret är ett Mahle-Knecht KL 315 - från början hade BMW och Mahle en ”deal” att detta filter inte skulle säljas på eftermarknaden, men numera ska det gå att få tag på. Hittade det på Ebay för under 200 kr, det är klart värt att köpa ett sådant och byta var 2000:e mil eller så (vad BMW än påstår om att filterbyte inte ingår som servicepunkt).
Det finns också lösa pumpar att köpa, hittade på Ebay för 30€....
Så vill Du se till att slippa driftstörningar, kan Du byta ut de potentiellt dåliga delarna för en femhundring + nån timmes arbete.
Ställt i relation till att en ny enhet med bränslepump/filter kostar runt 4.500 SEK (eller ca 360€ + frakt om man beställer från Tyskland) är det ganska överkomligt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Roger Gross » 2018-07-27/11:37

Gunnar Elmgren skrev:Hmm... kollade lite noggrannare.
Det sitter faktiskt ett bränslefilter i tanken, ihop med bränslepumpen!
Dilemmat är, att BMW inte säljer detta filter separat utan tycker man ska köpa hela bränslepumpsenheten.
Filtret är ett Mahle-Knecht KL 315 - från början hade BMW och Mahle en ”deal” att detta filter inte skulle säljas på eftermarknaden, men numera ska det gå att få tag på. Hittade det på Ebay för under 200 kr, det är klart värt att köpa ett sådant och byta var 2000:e mil eller så (vad BMW än påstår om att filterbyte inte ingår som servicepunkt).
Det finns också lösa pumpar att köpa, hittade på Ebay för 30€....
Så vill Du se till att slippa driftstörningar, kan Du byta ut de potentiellt dåliga delarna för en femhundring + nån timmes arbete.
Ställt i relation till att en ny enhet med bränslepump/filter kostar runt 4.500 SEK (eller ca 360€ + frakt om man beställer från Tyskland) är det ganska överkomligt!



Steg 1 borde kanske vara att man via BMW:s servicedator läser av ev felmeddelanden innan gissningarna springer iväg...
Sannolikt billigaste och snabbaste vägen mot målet.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-27/13:46

Om jag förstått saken rätt, ingår inte bränsletrycket i det som loggas av diagnossystemet.
Har man möjlighet till en felkodsavläsning är det förstås bra att göra, men chansen är stor att det inte går att se något alls.
Har haft liknande problem med hustruns F650GS Twin -08 (vars bränslesystem är identiskt med F800GS), den har tvekat ibland på fullgas och ”hickat” när det varit lite bränsle i tanken. Hojen har gått drygt 5000 mil.
Kenneths MC-service hittade inget fel - inga felkoder, och den gick bra vid deras provkörning. Jag tog ur bränslepumpsenheten och rengjorde bränslesilen - efter det är det väsentligt bättre, men lite tvekan kvarstår vid fullgas och högre varvtal.
Ska se om det hjälper att byta filtret, som BMW påstår inte finns!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2018-07-27/23:14

Hej igen, tack återigen Gunnar för all information och tips.....guld värt. Kommer att kolla allt detta i vinter om inte driftstörningarna blir värre närmaste tiden.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav JErkers » 2018-07-28/22:34

Hej.
Sambon har (hade?) samma problem på sin F700GS.
Läs tråden: viewtopic.php?f=217&t=27611#p220956
Olof har en bra modd med en bensinpump från en Toyota. Har inte provat den än men jag har bytt bränslepump med min sambo så om hennes hoj är botad och min F800GS "ärvt" problemet så är vi på spåret. Tyvärr har det "dåliga" vädret denna sommar haft konsekvensen att båda våra hojar mest står i garaget så någon utvärdering av bytet har v ännu i inte gjort. Återkommer när vi testat men bara i den andra tråden..
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2018-12-21/10:40

Hej igen, tänker nu plocka upp pump/filter-enhet ur bränsletanken och som första steg rengöra filtret. Som jag har förstått finns det 1st typ påse längst ner och 1st inbyggt ihop med bränslepumpen, tänkte börja med att rengöra ”påsen” längst ner.......hur/vad rengör man lämpligast, tacksam för tips....???
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Håkan » 2018-12-21/11:23

Rogge skrev:Hej igen, tänker nu plocka upp pump/filter-enhet ur bränsletanken och som första steg rengöra filtret. Som jag har förstått finns det 1st typ påse längst ner och 1st inbyggt ihop med bränslepumpen, tänkte börja med att rengöra ”påsen” längst ner.......hur/vad rengör man lämpligast, tacksam för tips....???

Skölj inifrån och ut med ren bensin.
Tänk på din egen säkerhet/hälsa, använd andningsmask och handskar som tål/är avsedda för bensin. Var gärna utomhus. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-21/18:05

Filtret är INTE ihopbyggt med bränslepumpen, det är ett helt normalt, separat filter.
Det dumma är, att BMW inte säljer filtret separat utan bara som en enhet med bränslepump och allt - troligen är tanken att det är ett "livstidsfilter".... Vad som menas med "livstid" är oklart - i praktiken blir det pumpens livstid, eftersom den begränsas av att filtret så småningom sätts igen. Då går pumpen tyngre och tyngre, och ger till sist upp av ansträngningen. Ny pump/filter kostar ett par tusenlappar, minst!

Filtret finns dock att köpa på annat håll, och är väldigt enkelt att byta.
Det heter Mahle KL 315 och ser ut så här:
IMG_7650.jpg

IMG_7651.jpg


Jag köpte på Ebay, 2 st för 250 kr inkl frakt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2018-12-21/23:36

OK tack, men sitter det bara 1st filter i tanken som du Gunnar tipsar här...inte 2st....??
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Håkan » 2018-12-22/08:32

Gunnar Elmgren skrev:Filtret är INTE ihopbyggt med bränslepumpen, det är ett helt normalt, separat filter.
Det dumma är, att BMW inte säljer filtret separat utan bara som en enhet med bränslepump och allt - troligen är tanken att det är ett "livstidsfilter"....
Det heter Mahle KL 315 och ser ut så här:

Jaha, Gunnar. Är det så på F-serien?
Den typen av pappersfilter slutade BMW med på R- och K-serien runt år 2004...
Pappersfiltren ställde till en del trassel, vattenbemängd bensin gjorde att filtret sattes igen (troligen mest problem i forna öststater).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2018-12-29/19:49

Beställer filtret som Gunnar tipsar om och byter det samt rengör filterpåsen längst ner i tanken, återkommer senare om resultat av det hela........
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2019-01-15/20:51

Fick det beställda filtret från EBay, bytte detta samt rengjorde filterpåsen längst ner med borste och bensin samt lite tryckluft. Återmonterade allt samt provstartade i garaget, allt OK. Får se till våren vid längre tur om felet är avhjälpt........återkommer med svar då.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2019-03-20/18:41

Provkörde en längre tur för ca 2 veckor sedan, körde tills reservlampan började lysa. Fungerade mycket bra.....men vet tyvärr inte om det var den lilla filterburken eller filterpåsen längs ner som strulade. Nu är i alla fall allt OK. Lite info bara........
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav 67wester » 2019-06-07/17:11

Rogge skrev:Åkte Sthlm-Umeå T o R för ca 1 vecka sedan i 30˚c värme. Uppresan inga problem men efter halva återresan omkring 100 km/h så tvärdör motorn i 3 sek och sen hoppar igång igen och detta återkommer med tätare intervall hela tiden, 1/3 kvar i tanken så reservlampan ej tänd. Tankar full på närmaste mack och problemet helt borta.
Vad kan detta vara.....värmeslag på någon givare eller liknande.....något som spökar i tanken.....kan en verkstad läsa av felkoder......någon som vet eller har haft liknande problem.....tacksam för tips....!!!

Fantastiskt[FLUSHED FACE] exakt detta hände mig i helgen, när jag övningskörde med kompis.
Stannade oftare och oftare. Tanken på 1/3. Tankade fullt och problemet försvann. Körde 5 mil idag och allt funkar.
Givaren till sidostödet?
Kolla om du kan höra om bensinpumpen funkar när den stannar. Funderar på om det är nåt relä till pumpen?
Återkom gärna om du kommer på nåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
67wester
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-06-06/16:35

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav knutk » 2019-06-19/09:20

I tillegg til sil og filter kan det nevnes at der er en ventil på luftingen til tanken. Ventilen er fjærbelastet og åpner ved svakt undertrykk og stenger ved velting.
Om man kjører mye på støvete veier har ventilen en tendens til å blokkere seg og kan da blokkere for luft til tanken.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav elefant900 » 2019-09-24/15:42

Var finns denna ventil?
elefant900
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-03-29/12:26

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav kuvehult » 2021-02-16/06:41

Hej.

Vi har samma problem med fruns f650gs från 2009(twin).
Är det samma filter till den?

Mikael
kuvehult
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-03-30/01:00

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2021-02-17/00:30

Fick tillbaka problemet senare trots filterbyte i tanken, har nu bytt ut enbart bränslepumpen inne i tanken och är ganska säker på att problemet är ett minne blott.....får testa till sommaren.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Rogge » 2021-06-28/22:37

Återkopplar…….har nu kört med lite bränsle i tanken och mkt hög värme ute, nu fungerar allt. Det var alltså bränslepumpen som behövde bytas ut till en ny.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Olof Eriksson » 2021-06-29/06:42

Det du beskrev var jag med om exakt med min F800 GS-13 jag ägde. Varma dagar ochlite soppa. Märktes framförallt när jag övningskörde med med ett av mina barn. Man riktigt kände hur varm tanken blev och den lilla skvätt bensin som fanns i den måste ju ha en jättehögtemp. Receptet var att tanka.

Läste på många forum i USA att detta var ett vanligt problem med denna pump som satt i den. Tror man skulle byta pump till en som suttit i en Toyota Corolla om jag inte läste helt fel. Det skulle vara samma pump utan värme sensor typ.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Driftstörning på 800 GS, 2011

Inläggav Pliggen » 2021-08-16/09:44

Rogge skrev:Återkopplar…….har nu kört med lite bränsle i tanken och mkt hög värme ute, nu fungerar allt. Det var alltså bränslepumpen som behövde bytas ut till en ny.



Tänkte bara kolla vad du köpte för pump och varifrån du beställde den?
Jag skulle vilja testa att byta min pump då hojen ett par gånger nu bara dött när jag varit ute och kört. Tror båda gångerna vart när jag typ saktat in och frikopplat för att växla ner när jag skulle svänga. Så istället för att gå ner på tomgång har den dött. Dock har jag fått igång den direkt efter den dött. Kanske inte beror på pumpen då jag inte behövt tanka eller vänta på att kyla ner pumpen men jag har lite kört fast och måste börja testa något, ska byta filter samtidigt. Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Pliggen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-08-18/17:59


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst