Justera koppling

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Justera koppling

Inläggav MrAnderz » 2018-08-13/06:52

När jag köpte min f800gsa förra året blev jag fundersam över kopplingens justering. När hojen levererades hade man skruvat ut justeringen vid handtaget helt och hållet. Justeringen vid motorn satt på ungefär hälften av gängorna. För att kunna justera vid handtaget var jag tvungen att justera vid motorn så att justeringen satt "på sista gängorna" så att säga. Det resulterade i att justeringen vid handtaget är inskruvad ca 2/3 vilket ger god justeringsmöjlighet.

Vad vill jag ha sagt med detta då?

Jo, jag har misstänkt att något inte stått rätt till. Det har sett ut som kopplingswiren varit "för lång" och jag har tänkt att jag knappt har någon justeringsväg kvar inom kort. Detta med tanke på att justeringen vid motorn varit helt utskruvad från början.

Nu har myntet dock trillat ner i min skalle och jag har blivit lite klokare.

Tydligen är funktionen på kopplingen tvärt om mot vad jag är van vid. Det innebär att kopplingswiren SPÄNNS när kopplingen slits och inte, som jag är van vid, slackar efter när kopplingen slits...

Alltså, när kopplingen slits minskar spelet i kopplingshandtaget och för att behålla spelet måste man alltså SLÄPPA lite på wiren och inte, som jag är van vid, spänna wiren.

Detta förklarar ju så klart varför jag upplevde kopplingswiren som för lång vid leverans.

Det förklarar ju också varför det är så viktigt att ha ett nästan överdrivet stort spel i kopplingshandtaget för att minimera risken att wiren spänns för hårt när kopplingen slits.

Nej, jag hade ingen fråga men tänker mig att detta kan vara bra att veta för nya ägare...:)

Jag har ett ganska stort spel i kopplingswiren och har inte behövt justera något på drygt 700 mil ännu.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst