Sida 1 av 1

dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-18/18:40
av boeric
Någon som drevat en f650gstwin. Tycker att vxl 1 o 2 ger för mycket fart. I stadskörning blir det mest 1 :an o ibland 2:an.
Någon som drevat om? Hur många tand på främre drevet?
Bryr mig inte om att fart vid fullgas på 6:an sjunker. Kör ändå inte så fort

BoJ

dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-18/20:43
av Gunnar Elmgren
Japp.
Kör sedan länge med 800:ans utväxling (16/42) istället för 17/41 som är standard, på hustruns F650GS Twin -08.
800:ans drev passar rakt av, och kedjan får samma längd.

Gör inte underverk, men det blir klart bättre!
Lite surrigare i motorvägsfart, men klart acceptabelt.
Kompletterar man med en Booster Plug eller Accelerator Cable, blir man av med lite av ryckigheten på låga varv/litet gaspådrag.
Sen kan man modifiera gashandtaget lite för att få mjukare ”lyft” på gasvajern precis i början - ta loss gasrullen och fila spåret för gasvajern lite djupare närmast vajernippeln, så minskas utväxlingen och gaspådraget blir lättare att dosera.

Re: dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-19/09:12
av boeric
Vad är skillnaden på Booster plug och Accelerator cable? Var och hur monteras de? Var köpa ?

Vad gäller drevsats. Finns det pirat eller måste det vara original? Om pirat finns var köpa?

BoJ

Re: dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-19/13:05
av Lars Westman
Om man vill få bort ryckigheten på riktigt kan man installera en AF-XIED. Kostar en slant men gör hela skillnaden.

http://sales.nightrider.com/AF-XIED-for ... _p_62.html

Re: dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-19/19:30
av Gunnar Elmgren
boeric skrev:Vad är skillnaden på Booster plug och Accelerator cable? Var och hur monteras de? Var köpa ?
De gör samma sak (lurar motorelektroniken att lufttemperaturen är lite lägre än den är i verkligheten). Monteras vid givaren för insugsluft-temperatur. Googla för inköpsställe!

boeric skrev:Vad gäller drevsats. Finns det pirat eller måste det vara original? Om pirat finns var köpa

Om Ditt nuvarande drivpaket är fräscht kan det räcka med att byta dreven - men då måste kedjan vara i nyskick, och det är den sällan om den gått mer än säg 500-1000 mil.
Bäst är att köpa ett komplett drivpaket - original är ganska dyrt, men det finns flera bra leverantörer.
Addemoto i Lund är en.
Observera att bakdrevet är olika beroende på årsmodell - tidiga hojar (fram till någon gång i slutet av 2009) har M8-skruv som håller bakdrevet, senare hojar har M10-skruv där. Kolla vilket Du har innan Du beställer. OBS att muttrarna till bakdrevet är engångs, låsningen funkar bara en gång, så beställ nya muttrar också!

Re: dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-20/05:28
av boeric
ok. en sista fråga- Det skiljer i pris, ca 1000 sek om jag läst rätt. Vilken är bäst? Booster cable eller acc. cable?

BoJ

Re: dreva F650gs twin

InläggPostat: 2018-11-20/09:52
av Olof Eriksson
boeric skrev:ok. en sista fråga- Det skiljer i pris, ca 1000 sek om jag läst rätt. Vilken är bäst? Booster cable eller acc. cable?

BoJ

Var det inte HåkanH som dissekerat dessa. Och såg att det vara likvärdiga komponenter? Eller har jag drömt det hela.....