Sida 1 av 1

Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-26/00:24
av Rogge
Har kort rassel vid uppstart som många andra och har beställt ny kamkedjesträckare i form av en liten fjädrande stålpinne med en inbyggd liten kula som backventil för oljetrycket, denna är lättåtkomlig att byta bakom en mutter baktill strax under ventilkåpan på motorn. Min fråga är......bör man vara väldigt försiktig hur kamkedan är spänd vid byte eller något annat att tänka på, någon som vet eller har bytt denna....???

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-26/15:28
av Rogge
Ingen.....väldigt nyfiken....??

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-26/16:02
av BmwMats
Känner inte till F-modellerna, men jag har skruvat lite på K-cyklarna.

Man bör nog veta vad man gör innan man släpper kamkedjan, låsa kammen/kammarna, vevaxel m.m. om du nu inte märker upp dom innan...
Skaffa en verkstadsmanual om du inte har det för din akutella motorcykel.

Mvh BmwMats

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-26/16:31
av Rogge
Ja jag håller med BmwMats......men det är så frestande, jag rör ingenting bara lossar muttern samt drar ur den gamla samt trycker in den nya som ser exakt lika ut och skruvar fast muttern, vad kan hända....???

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-26/19:34
av gorbra
Det du bör göra är väl att se till att du får "slacket" på kamkedjan mot sträckaren. Normalt brukar det vara när 1:ans kolv befinner sig i topp, TDC. Så gjorde jag när jag bytte sträckare på min R12R på vänstersidan, kolven i topp som vid ventilspelskoll.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-26/23:48
av Rogge
OK tack alla, lämnar nog bort detta vid tillfälle framöver......tycks vara väldigt känsligt detta.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/08:08
av Gunnar Elmgren
gorbra skrev:Det du bör göra är väl att se till att du får "slacket" på kamkedjan mot sträckaren. Normalt brukar det vara när 1:ans kolv befinner sig i topp, TDC. Så gjorde jag när jag bytte sträckare på min R12R på vänstersidan, kolven i topp som vid ventilspelskoll.

Men... ”slacket” blir väl alltid vid sträckaren? I alla fall om den fungerar. Eller menar Du, att kamaxeln riskerar att röra sig ur läge, då man släpper på sträckaren? Den risken finns ju såklart, men det kan nog ske oavsett i vilket läge vevaxel/kamaxel står.
Jag skulle inte oroa mig, utan bara byta sträckaren som trådskaparen tänkt.
Har svårt att tänka mig, att ”slacket” blir så stort att kamkedjan riskerar att kugga över på en stillastående motor.
Är man extremt orolig, kan man ju alltid lyfta på ventilkåpan och låsa fast kamaxlarna med något lämpligt verktyg.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/09:13
av Håkan
Har bytt kamkedjesträckare på R-modell några gånger.
Jag bara skruvar ur den gamla, och skruvar i den nya.
Varför göra det mer komplicerat än så? :)

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/09:27
av Rogge
Tack Håkan och Gunnar, jag tycker exakt som ni........nu fick man i alla fall lite stöd och sunt förnuft, återkommer när jag har bytt.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/09:29
av BmwMats
Att göra dessa reparationer kräver ju inte att man är raketforskare precis, men ta det sakligt och fotografera gärna med en digitalkamera HUR kam/kammar och vevaxel står i förhållande till varandra INNAN du rör något.
Märk gärna upp dessa hur dom står INNAN du gör något.

Som Håkan skrev så kanske det är lätt gjort genom att bara skruva ur den gamla och i med den nya...
Expertis på forumet är guld värt ! ;)

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/09:31
av BmwMats
Lite nyfiken på hur F-modellerna ser ut gällande sträckaren... Kan du ta någon bild på denna och lägga upp här Rogge ???

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/10:51
av F800åkare
Så här görs det när du byter från OEM till eftermarknad, att det skulle vara någon skillnad mot att byta OEM till OEM tvivlar jag starkt på.

https://www.youtube.com/watch?v=izZ2MLEyM34

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/12:09
av Rogge
Jaha, då är man tillbaka på ruta 1.......blir feg igen.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/14:30
av BmwMats
Lätt som en plätt, mycket galant att komma åt den utifrån och slippa ta bort transmissionskåpor m.m.
Riktigt elegant ser det ut att vara.

Men, är det problem med original kamkedjesträckare, i och med att det finns OEM att tillgå till F-modellerna ?

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/15:12
av Rogge
Vad betyder OEM...... om det är en eftermarknadsproduk tror jag den kan vara helt manuell som man ställer in efter behov när missljud börjar komma som visas i youtube-klippet. Rätta mig om jag har fel...???
Den är nog lite svårare att byta, inte bara skruva dit. Rätta mig igen om jag har fel...???

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/15:21
av Rogge
Ja, problemet som jag fattar det är : den lilla kulventil/backventil som sitter inne i kamkedjesträckare håller inte tätt med tiden, då sjunker oljetrycket i kamkedjesträckare när hojen har stått ett tag och det skramlar en del vid uppstart i ca 2 sek. Igentligen ingen fara enigt alla kunniga men trist att höra och jag vill personligen ha en 100% fungerande motor.....inga slappa kamkedjor med rassel.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/15:48
av BmwMats
Rogge skrev:Vad betyder OEM...... om det är en eftermarknadsproduk tror jag den kan vara helt manuell som man ställer in efter behov när missljud börjar komma som visas i youtube-klippet. Rätta mig om jag har fel...???
Den är nog lite svårare att byta, inte bara skruva dit. Rätta mig igen om jag har fel...???


OEM = Original Equipment Manufacturer, en tillverkare av en komplett enhet, eventuellt bestående av mindre komponenter eller delar men säljs till slutanvändaren via ett återförsäljarled.

Åtminstone min förklaring, kanske någon kan bekräfta eller dementera... :?

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/16:38
av gorbra
Gunnar: Har man otur så kan ventilfjädrarna trycka/vrida tillbaka kamaxeln så att "slacket" försvinner. Har du kolven i TDC så är ju ventilerna obelastade och då eliminerar man det problemet. I övrigt är jag enig med dig, risken att kamaxlarna skulle kugga över är nog obefintlig. Annat är det med kamrem, men det är en helt annan sak.

Rogge: Du kan nog lugnt byta sträckaren utan problem som alla skrivit.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/17:11
av Rogge
Tack gorbra, blev modigare IGEN efter ditt inlägg. Jag tycker också det borde fungera utan nämnvärd risk, jag rör absulut ingenting annat under bytet och sätter dit exakt samma sak. Återkommer med info när bytet är klart och provkört.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/22:18
av Rogge
Info, har nu bytt Kamkedjesträckaren samt medföljande mutter. Gick hur bra som helst, har provkört lite i garaget med olika varvtal och allt är OK. Hoppas nu bara rasslet är borta vid startögonblicket i morgon när hojen har stått ett tag, tack samtliga här för era inlägg och synpunkter i detta förträffliga forum.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/22:44
av BmwMats
Trevligt, grattis till ett bra jobb med din knarr... :D

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-27/23:06
av Falken
Kul Rogge! Det är en fin känsla när man tar sig för något man tycker är lite klurigt och det går vägen ;)

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-28/15:51
av Rogge
Ska provstart i garaget om en stund efter 1 dygn stillastående, får se om rasslet vid uppstart har försvunnit.
Återkommer med info........

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-28/15:52
av BmwMats
Nyfiken... ;)

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-28/18:08
av Rogge
Provstartade nu efter 1dygn med nya kamkedjesträckaren, lät tyst och fin utan rassel. Lite info bara.......Tack för alla tips och råd. / Roge, BMW800GS, 2012.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-28/20:30
av Gunnar Elmgren
Härligt, grattis!

Och tack för återkopplingen, det är guld värt!

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2018-12-29/09:14
av BmwMats
Perfekt Rogge ! :D

Grattis till ett väl utfört arbete. Lycka till med din fina knarr... ;)

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2019-04-14/12:33
av Rogge
Jaha.....då har rasslet redan återkommit vid kalla uppstarter, har bara kört ca 150 mil ett 10-tal gånger sammanlagt. Trist som f-n. Nu skiter jag i detta och kör vidare. Lite info bara.....!!!

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2020-03-05/20:01
av Rogge
Nu har kamkedjerasslet blivit lite ytterligare mer vid kallstart, tror det beror på något högre tomgång precis vid uppstart.......den varvar upp högre väldigt kort och sjunker sedan snabbt, vad kan detta vara.
Känns inte bra ihop med kamkedjerasslet, börjar tröttna på alla småfel på en för övrigt väldigt trevlig hoj.
Någon med tips angående tomgången vid uppstart...??

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2020-03-07/10:54
av Rogge
Rättelse......jag hade tydligen vidrört gasen något 2-3 gånger i rad innan uppstart, det hela är nu normalt igen vid seriös kontroll.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2020-03-08/20:49
av Gubbe
Jag monterade en manuell sträckare på min F 800 .Bankandet ,skramlet vid uppstart och lågt varv försvinner helt från kamkedjan.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2020-03-08/21:35
av Rogge
Vart beställde du den manuella sträckaren....???
Hur monterade du denna....den skall justeras in... hur....???
Vad kostade den....???
Tänker nog montera en sådan.

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2020-03-09/21:14
av Gubbe
Jag skrev lite om den i ett tidigare inlägg. och på Facebooksidan . https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 17&t=29142 Priset kan tyckas lite högt men den är välgjord Och finns bara i USA vad jag vet. (Southern California MotoWerks) .Så det blev ungefär 2000:- hem i brevlådan direkt från tillverkaren. Firman finns även på Ebay men det blir dyrare .

Re: Kamkedjesträckere

InläggPostat: 2020-03-10/16:45
av 2658299
Har en ny spännare liggande väntade på våren och kommer inte ha några problem med att byta ut den gamla, utan det viktiga är att inte rubba kammar eller vevaxel genom att ex. ha en växel och dra runt bakhjulet eller köra startmotorn, men vem tusan gör det? Det är dock inte säkert du blir av med rasslet mer än kortvarigt som någon vittnat om här på forumet tidigare, kommer själv samtidigt göra ett olje/filterbyte och hälla i
Helsyntet Motul 7100 20W50 och hoppas därefter slippa irritera mig på rasslet vid start men är inte helt övertygad då jag anser att utförandet på spännaren kunde varit bättre och jag undrar om man fotfarande har kvar den i de nyaste maskinerna och om inte när ändrades konstruktionen?
Jag har både Bmw:s och Haynes verkstadsmanualer och där verkar man inte varna för att byta spännaren utan att låsa vare sig vevaxeln eller kammarna före bytet.
Dessutom finns en länk till ett you-tube klipp i någon av trådarna här som visar ett byte till en mekanisk spännare och där låser man ingenting under bytet.
Har haft ett 10-tal mc och skruvar/ servar själv oavsett vad det gäller efter att upplevt hur tvingade garantiservice utförts av märkesverkstäder och naturligtvis för att jag kan och tycker det är roligt!
Sen är det ju upp till dig själv hur du vill göra men lycka till!