I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kanske dum fråga men......den svarta metallådan bakom cylindrarna på höger sida på motorn är det ABS-enheten och isåfall behöver den luftas vid oljebyte i bromssystemen, någon som vet....???
Hej. Skruvar mest med R-modeller, men ABS-enheten känns igen på att det går bromsledningar till och från den. ABS-enheter med luftningsnipplar fanns på vissa R- och K- modeller före 2007.
mvh Håkan Runfeldt Lådö, straxt utanför Enköping Ombud Classic sektionen
Tack Håkan, då är det ABS-enheten som jag gissade. Tror inte man behöver lufta denna på 800gs via data-prgrm enligt någon forum-tråd tidigare. Rätta mig någon....om jag har fel....???
Har nu bytt bromsvätska på traditionellt vis med vakuumpump vid bromsoken och fylt på hela tiden uppe i vätskebehållarna för helgenomskjöljning av bromssystemen. Jag misstänker att ABS-enheten har stängda ventiler med lite gammal instängd bromsvätska när den inte är aktiv, detta blir nu kvar utan data-prgrm som skall öppna dessa. Min teori är att om jag nu kör på grus och aktiverat ABS fram och bak några gånger så bör oljan blandas ut med den nya.......någon som ogillar detta sätt.....???.....kom gärna med synpunkter.
Jag gjorde precis så som du beskrivit på min äldre hoj (1997). Till den hade jag inget program som kunde aktivera pumpen i verkstaden. Därför försökte jag precis som du sedan få pumpen att jobba efter bytet, just för att kanske få någon ytterligare cirkulation av bromsvätskan i ABS-enheten.
Hittar inte siffran nu men har för mig att ABS inte aktiveras förrän över 4 km/h. Inte helt hundra på 4 km/h men ganska säker. Därav att man kan lyckas med att låsa framhjulet i slutet av en inbromsning på löst underlag. Precis innan stopp så är inte bromsen låsningsfri längre.