Tändhatt F 800 GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tändhatt F 800 GS

Inläggav larkal » 2019-02-28/17:16

Hej.....min fråga gäller F 800 GS. "Tändhattarna" till tändstiften. Är det bara att dra dem rakt upp när jag skall lossa dem. Går ganska tungt.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-02-28/17:44

larkal skrev:Hej.....min fråga gäller F 800 GS. "Tändhattarna" till tändstiften. Är det bara att dra dem rakt upp när jag skall lossa dem. Går ganska tungt.


Det är inte "tändhattar" utan tändspolar. Dyra och ganska ömtåliga.
Det behövs ett specialverktyg för att få loss dem på ett någorlunda skonsamt sätt.

T ex finns detta hos Wunderlich:

8160237.jpg
8160237.jpg (22.58 KiB) Visad 2347 gånger


BMW säljer ett lite klent plastverktyg, artikelnummer 12137673248.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav Håkan » 2019-02-28/18:28

Om man smörjer gummit på tändspolen mot tändstiftet med t.ex. vaselin torkar dom inte fast lika hårt. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav larkal » 2019-02-28/19:26

Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-02-28/21:11

larkal skrev:Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.

Jag avråder....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav Roger Gross » 2019-02-28/22:06

larkal skrev:Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.


Konsten är att lyfta tändspolen absolut axiellt, rakt upp. Vid även en liten sidokraft, dvs att tändspolen belastas lite snett, är risken överhängande att tändspolen knäcks. Du kanske inte ens märker sprickan men tändstörningar kan bli resultatet. Om man nu inte har specialverktyget går det att fästa ett buntband runt centrum på tändspolens övre del vid tändkabeln och på så sätt få lyftkraften rakt och utan sidokraft.
Men många försöker med allehanda verktyg - därför finns tändspolar i BMW:s Sverigelager i Malmö... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Läs vad forumets BMW-guru (Håkan) skriver längre upp i tråden om att smörja in tändspolen innan återmontage
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav larkal » 2019-03-01/20:09

Roger Gross skrev:
larkal skrev:Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.


Konsten är att lyfta tändspolen absolut axiellt, rakt upp. Vid även en liten sidokraft, dvs att tändspolen belastas lite snett, är risken överhängande att tändspolen knäcks. Du kanske inte ens märker sprickan men tändstörningar kan bli resultatet. Om man nu inte har specialverktyget går det att fästa ett buntband runt centrum på tändspolens övre del vid tändkabeln och på så sätt få lyftkraften rakt och utan sidokraft.
Men många försöker med allehanda verktyg - därför finns tändspolar i BMW:s Sverigelager i Malmö... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Läs vad forumets BMW-guru (Håkan) skriver längre upp i tråden om att smörja in tändspolen innan återmontage

Hur uppträder tändstörningen ? Är den hela tiden eller kan den komma ibland och fungera utan störning ibland.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: Tändhatt F 800 GS

Inläggav larkal » 2019-03-02/12:48

Har nu startat upp motorn efter byte av packningen till ventilkåpan. Körde motorn på tomgång ca 1 min. Därefter ökade jag varven ett flertal gånger och kunde inte höra någon misständning. Får se hur den beter sig när den är riktigt varmkörd så jag hoppas att jag inte förstörde tändspolarna.
NU en annan fråga som jag tar i den här tråden. "Insugningsgummit som sitter utanpå insugningsröret. Skall det vara någon låsning på dem typ någon klämma eller liknande. Nu är gummit bara på tryckt utanpå rören och så sitter det buntband på gummit upp mot luftburken. Undrar så att inte de har blivit bortglömda vid någon service.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst