Sida 1 av 1

Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-02-28/17:16
av larkal
Hej.....min fråga gäller F 800 GS. "Tändhattarna" till tändstiften. Är det bara att dra dem rakt upp när jag skall lossa dem. Går ganska tungt.

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-02-28/17:44
av Gunnar Elmgren
larkal skrev:Hej.....min fråga gäller F 800 GS. "Tändhattarna" till tändstiften. Är det bara att dra dem rakt upp när jag skall lossa dem. Går ganska tungt.


Det är inte "tändhattar" utan tändspolar. Dyra och ganska ömtåliga.
Det behövs ett specialverktyg för att få loss dem på ett någorlunda skonsamt sätt.

T ex finns detta hos Wunderlich:

8160237.jpg
8160237.jpg (22.58 KiB) Visad 2406 gånger


BMW säljer ett lite klent plastverktyg, artikelnummer 12137673248.

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-02-28/18:28
av Håkan
Om man smörjer gummit på tändspolen mot tändstiftet med t.ex. vaselin torkar dom inte fast lika hårt. ;)

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-02-28/19:26
av larkal
Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-02-28/21:11
av Gunnar Elmgren
larkal skrev:Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.

Jag avråder....

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-02-28/22:06
av Roger Gross
larkal skrev:Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.


Konsten är att lyfta tändspolen absolut axiellt, rakt upp. Vid även en liten sidokraft, dvs att tändspolen belastas lite snett, är risken överhängande att tändspolen knäcks. Du kanske inte ens märker sprickan men tändstörningar kan bli resultatet. Om man nu inte har specialverktyget går det att fästa ett buntband runt centrum på tändspolens övre del vid tändkabeln och på så sätt få lyftkraften rakt och utan sidokraft.
Men många försöker med allehanda verktyg - därför finns tändspolar i BMW:s Sverigelager i Malmö... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Läs vad forumets BMW-guru (Håkan) skriver längre upp i tråden om att smörja in tändspolen innan återmontage

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-03-01/20:09
av larkal
Roger Gross skrev:
larkal skrev:Får prova med en polygrip.....men försiktigt.
Tack för info.


Konsten är att lyfta tändspolen absolut axiellt, rakt upp. Vid även en liten sidokraft, dvs att tändspolen belastas lite snett, är risken överhängande att tändspolen knäcks. Du kanske inte ens märker sprickan men tändstörningar kan bli resultatet. Om man nu inte har specialverktyget går det att fästa ett buntband runt centrum på tändspolens övre del vid tändkabeln och på så sätt få lyftkraften rakt och utan sidokraft.
Men många försöker med allehanda verktyg - därför finns tändspolar i BMW:s Sverigelager i Malmö... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Läs vad forumets BMW-guru (Håkan) skriver längre upp i tråden om att smörja in tändspolen innan återmontage

Hur uppträder tändstörningen ? Är den hela tiden eller kan den komma ibland och fungera utan störning ibland.

Re: Tändhatt F 800 GS

InläggPostat: 2019-03-02/12:48
av larkal
Har nu startat upp motorn efter byte av packningen till ventilkåpan. Körde motorn på tomgång ca 1 min. Därefter ökade jag varven ett flertal gånger och kunde inte höra någon misständning. Får se hur den beter sig när den är riktigt varmkörd så jag hoppas att jag inte förstörde tändspolarna.
NU en annan fråga som jag tar i den här tråden. "Insugningsgummit som sitter utanpå insugningsröret. Skall det vara någon låsning på dem typ någon klämma eller liknande. Nu är gummit bara på tryckt utanpå rören och så sitter det buntband på gummit upp mot luftburken. Undrar så att inte de har blivit bortglömda vid någon service.