trasig handtagsvärme

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

trasig handtagsvärme

Inläggav larkal » 2019-03-04/17:20

Hej...… på min F800 gs 09 är handtagsvärmaren vä. sida trasig. Den har fungerat till och från. Har plockat bort handtaget och ohm mätt slingan i handtaget och det verkar som att det är avbrott på värmetråden. Jag har spänning fram i kontakten.
Hur gör jag enklast. Köper jag ett nytt handtag eller går det att byta värmetråden?
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: trasig handtagsvärme

Inläggav Håkan » 2019-03-04/19:10

Hej.
Det går att byta tråden, om man vill. Jag har gjort det ett par gånger. :)
Sök på nätet efter Kanthaltråd för inköpsställe. Ungefär 10 ohm/m är lagom.
Tänk på att använda en värmebeständig tape att fixera tråden med. Jag använde glasfibertape från 3M.
Det är svårt att löda i kanthaltråd, använd istället pressade skarvstycken mot kopparkabeln.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: trasig handtagsvärme

Inläggav larkal » 2019-03-07/14:50

Köpte ett nytt handtag....1000kr. Nu fungerar det. Blev bättre värme i det nya mot det andra som fungerar och sitter på höger sida.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: trasig handtagsvärme

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-07/14:58

Min begränsade erfarenhet är, att högerhandtagets värme lägger av oftare än vänsterhandtagets - beroende på att man ju vrider på högerhandtaget och därmed lättare drabbas av kabelbrott.
Efter 15 000 mil var det dags för högerhandtag nr 3. Då lät jag även byta vänsterhandtaget - inte för att värmen lagt av, men gummit var så slitet vid tumgreppet, att det blivit ett hål där!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst