ABS-bortfall?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ABS-bortfall?

Inläggav strol » 2019-03-22/15:12

Första start i år idag. Bägge bromsar tar endast i bottenläge. ABS-lampa blinkar. Vet ej var säkring sitter. Provat att slå på och av ABS. Allt ok i höstas vid avställning. :cry:
strol
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-02-06/16:42

Re: ABS-bortfall?

Inläggav Håkan » 2019-03-22/17:12

Vilken MC-modell och år har du?
Många ABS fel beror på låg batterispänning vid uppstart.
Ladda batteriet, eller kör en bit så batteriet får lite laddning. Stäng av och starta om.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: ABS-bortfall?

Inläggav strol » 2019-03-24/10:23

Tack Håkan!

Jag hade samma undran själv. Speciellt som startmotorn upplevts som lite tveksam under 2018. Nu också.
Har nu belastat batteriet, ett bly-gel-batteri, 3 år gammalt, med 345 W i form av 3 st H4-lampor, alla glödtrådar, parallellkopplade. Luktar och blir varmt men spänningen är på 11V över polerna. Borde vara ok.
Mätte även motståndet på jordkabeln mellan batteriklämma och motorblock. Visar 0 ohm.

Både fot- och handbroms har ju onormalt stor slaglängd. Jag kan inte förstå varför det skulle ha med ABS:en att göra. Men ABS:en är ju onekligen den gemensamma nämnaren mellan fram- och bakbroms. Bromsvätskan går ju från hand- och fot-pumpen ner genom ABS-enheten och ner till hjulcylindrarna. Utan att blandas dock. Det finns väl stora BMW-modeller som har sådant hopkopplat bromssystem. Dock inte min F650GS 2008. Den har tyvärr de modelltypiska felen läckande ventilkåpspackning och rasslande kedja så jag funderar starkt på att byta den.
strol
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-02-06/16:42

Re: ABS-bortfall?

Inläggav Håkan » 2019-03-25/17:01

Angående hopkopplade bromssystem (på större BMW modeller), så är de ihopkopplade via diafragmaventiler. Någon fysisk blandning av bromsvätskan från främre och bakre bromskrets sker inte.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: ABS-bortfall?

Inläggav Tobias » 2019-04-04/13:27

ABS lampan blinkar tills man kört 50-100m. Kan det vara det som gör att det blinkar? Sitter ABS givarna fast?
Jag har haft dålig ström så hojen knappt startat - har inte påverkat ABS:en för mig.

Oken både fram och bak är glidande enkelkolv. Jag hade problem med glidpinnarna rostat så det gled inget alls. Kontrollera att du har full rörelse i oken och inte kärvar.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst