Svag tomgång, 800 GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svag tomgång, 800 GS

Inläggav Rogge » 2019-04-05/21:25

Jaha, då skriver jag igen phu......är väldigt nöjd brukmässigt med min 800 GS men det är alltid någonting som skall åtgärdas, börjar faktiskt tröttna lite på denna BMW. Till saken, nu helt plödsligt är tomgången nästa obefintlig efter gaspådrag stillastående. Den stannar ibland, efter omstart på tändningen hemma så tycks broblemet vara borta. Man vill kunna lita på hojen som trots allt inte är äldre än 6 år. Tycker det är för många småfel hela tiden som skall fixas, funderar faktiskt på att byta till en pålitlig Honda eller liknande.

Någon som har tips varför tomgången helt plödslig lägger av......???
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Svag tomgång, 800 GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-06/11:00

Det är inte så att Du ibland (utan att tänka på det) har lite gaspådrag, då Du startar motorn?
Tomgången kalibreras vid start - dvs elektroniken läser av spjällägesgivaren och använder det värdet för att identifiera tomgång (= ”inget gaspådrag”).
Är värdet något annat, aktiveras inte det elektroniska spjället för tomgångsreglering, och är ordinarie gasspjäll då stängt så stryps såklart motorn (elektroniken tror du har ett gaspådrag ”under tomgång”).
Det här kan ju också hända, om gasspjäll eller gasvajer kärvar lite, eller om gasvajern är för mycket spänd så gasspjället ibland är en aning öppet när man släpper gasen.
Att tomgången blir OK efter omstart, tyder på att Du har något av dessa problem.
Börja med att kolla att gasvajern har en aning ”slack” när gasen är helt släppt. Kolla att vajer och gasspjäll inte kärvar.
Och var noga med att aldrig ge gas vid start av motorn.
Hjälper inte detta, skulle jag gissa på kärvande tomgångsspjäll, igensatt luftfilter eller - vanligt problem på dessa hojar efter några tusen mil - dåligt bränsleflöde pga igensatt bränslefilter.
Ett bränslefilter som ”inte finns” enligt BMW, för övrigt... dvs det finns, men byte ingår inte i serviceprogrammet, och det finns inte som reservdel hos BMW!
Det ingår istället i en komplett bränslepumpsenhet, som kostar 3-4000 kr. :o
Filtret går ganska lätt att byta - det är ett Mahle KL315, och finns att köpa på massvis av ställen exempelvis på Ebay. Tror även Mekonomen och andra kan ta hem det.
Är bränslefiltret igensatt får man ofta lite svårstartad motor, tomgångsproblem, ryckningar vid gaspådrag och effektbortfall vid fullgas.
Filtret bör bytas efter 2000-3000 mil för att undvika driftproblem, och framför allt för att skona bränslepumpen som får jobba onödigt hårt om filtret är igensatt.
Filtret sitter i bränslepumps-armaturen mitt under sadeln - man får lyfta upp hela enheten för att komma åt, men själva bytet är enkelt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svag tomgång, 800 GS

Inläggav Bengt Allevad » 2019-04-06/11:43

Gunnar har nog svarat på det mesta runt ditt problem: Toppen :)

Möjligen att jag skulle kunna komplettera med att resetta adoptionsvärden respektive kalibrera tomgångmotorer.
Enligt min erfarenhet behöver detta göras då och då och byter du exempelvis bränslefilter, bränslepump, tändspolar m.m är detta ett vilkor att göra för att motorn skall gå bra.

Allt detta kräver ett typ GS911verktyg men jag tycker nog, att sedan de mjukvarubaserade styrsystemen gjorde sitt inträde på BMW-hojar, är det svårt att klara sig utan sådant instrument. Rimliga pengar i förhållande till vad allt annat kostar när man har hoj är mitt tänk.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Svag tomgång, 800 GS

Inläggav Rogge » 2019-04-06/17:39

Tack för svaren, bränslefilter mm är bytt. När jag körde igår så uppstod helt plödsligt problemet efter 1 Tim körning, när jag kom hem och startade om via tändningen funkade allt bra. Körde idag ca 15 mil utan några problem alls. Kanske ändå att det ligger lite i vad Gunnar är inne på angående gasen vid start.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst