Det är inte så att Du ibland (utan att tänka på det) har lite gaspådrag, då Du startar motorn?
Tomgången kalibreras vid start - dvs elektroniken läser av spjällägesgivaren och använder det värdet för att identifiera tomgång (= ”inget gaspådrag”).
Är värdet något annat, aktiveras inte det elektroniska spjället för tomgångsreglering, och är ordinarie gasspjäll då stängt så stryps såklart motorn (elektroniken tror du har ett gaspådrag ”under tomgång”).
Det här kan ju också hända, om gasspjäll eller gasvajer kärvar lite, eller om gasvajern är för mycket spänd så gasspjället ibland är en aning öppet när man släpper gasen.
Att tomgången blir OK efter omstart, tyder på att Du har något av dessa problem.
Börja med att kolla att gasvajern har en aning ”slack” när gasen är helt släppt. Kolla att vajer och gasspjäll inte kärvar.
Och var noga med att aldrig ge gas vid start av motorn.
Hjälper inte detta, skulle jag gissa på kärvande tomgångsspjäll, igensatt luftfilter eller - vanligt problem på dessa hojar efter några tusen mil - dåligt bränsleflöde pga igensatt bränslefilter.
Ett bränslefilter som ”inte finns” enligt BMW, för övrigt... dvs det finns, men byte ingår inte i serviceprogrammet, och det finns inte som reservdel hos BMW!
Det ingår istället i en komplett bränslepumpsenhet, som kostar 3-4000 kr.
Filtret går ganska lätt att byta - det är ett Mahle KL315, och finns att köpa på massvis av ställen exempelvis på Ebay. Tror även Mekonomen och andra kan ta hem det.
Är bränslefiltret igensatt får man ofta lite svårstartad motor, tomgångsproblem, ryckningar vid gaspådrag och effektbortfall vid fullgas.
Filtret bör bytas efter 2000-3000 mil för att undvika driftproblem, och framför allt för att skona bränslepumpen som får jobba onödigt hårt om filtret är igensatt.
Filtret sitter i bränslepumps-armaturen mitt under sadeln - man får lyfta upp hela enheten för att komma åt, men själva bytet är enkelt!