Kamkedjesträckare igen.......

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav Rogge » 2019-06-01/09:08

Har som så många andra rassel i ca 2 sek vid uppstart när 800 GS har stått ett tag, ingen fara enligt expertisen om det inte blir längre tid. När jag nu bytte all motorolja samt oljefilter och innan all olja han komma upp i tryck överallt så rasslade det i ca 6-7 sek vid uppstart med slack i kamkedjan.......är det verkligen OK....??
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-02/06:43

Efter byte av oljefilter ska det fyllas, innan det blir fullt oljetryck. Det är helt normalt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav Rogge » 2019-06-02/15:16

OK, tack Gunnar.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav 2658299 » 2019-10-05/19:55

Måste kommentera det svar du fått som i sig är riktigt sett till nuvarande konstruktion av kamkedjespännaren och som hos de flesta ägare av twin motorn upplevs i någon form. Kamkedjespännaren som är en cylinder med en kolv och en backventil* (*borde finnas) håller inte tätt utan den olja som spänner upp kolven mot kedjestyrningen och därmed kedjan när motorn går bibehåller inte anspänningen när motorn står varför kedjan rasslar varierande tid vid uppstart och här hade du gjort ett oljebyte varvid det tog ännu längre tid att få upp oljetrycket.
Det är inte bra, oavsett vad man påstår här på forumet eller på verkstan och är känt sen man introducerade den här motormodellen, det kan ju förekomma fel i nya konstruktioner men här har man från BMW:s sida inte engagerat sig för att lösa problemet vilket inte är olösligt, man kunde släppt en uppgraderad spännare som håller tätt (som man gjort för en boxermodell) och då hade du kunnat göra ditt oljebyte utan efterföljande kedjerassel och sluppit det varenda gång man startar motorn.
Tycker själv att man för lättvindigt kallar det för normalt här på forumet men visst allt som får fortsätta över tid blir ju normalt och här borde ställas krav på BMW om att åtgärda felet för det är ett konstruktionsfel som lätt kan åtgärdas om viljan finns. Hade jag haft koll på detta vete tusan om jag köpt min F800GS utan valt ett annat märke men jag var så insnöad av tron och erfarenheter av tidigare BMW maskiner jag har och haft att jag trodde kvalitetstänket jag vant mig vid fanns kvar. Kollar du på nätet finns många kommentarer om detta men så länge vi som kunder köper att det är normalt och inte skadligt (är det någon som tror det är nyttigt) lär det bestå! Skulle inte rekommendera någon köpa innan man släppt en uppgradering!
2658299
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2001-11-30/01:00

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav Allan Ericsson » 2019-10-05/20:29

Det kanske är på sin plats att förstå hur kedjespännaren trycksätts? Enligt var jag förstått (KTM-relaterat), så är det inte oljepumpen (systemtrycket) som håller kedjespännaren spänd utan det är kamkedjans varvtalsvariationer som ger pumpningen av olja upp till fullt tryck. Det räcker då med att det finns oljeförsörjning till kedjespännaren. Om det nu är så att kedjespännaren håller tätt, så borde den vara spänd även vid olje- och filterbyte? Men om det finns ett läckage i kedjespännaren, så blir det så som trådskaparen beskriver tills dess att smörjoljesystemet inklusive oljefiltret fyllts och kamkedjan pumpat upp trycket i kedjesträckaren.

Sedan finns det varianter med en mekanisk backspärr, som håller kamkedjespännaren kvar i nästan uppspänt läge, då oljetrycket i kedjespännaren faller. Detta skall då ge ett kortare och tystare startförlopp. Jag har för mig att 800-motorn inte har en sådan rasselhämmande lösning.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav boeric » 2019-10-07/06:20

Gäller detta också motorn i min F650 GS 2008 ?
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav 2658299 » 2019-10-09/14:07

Ja!
2658299
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2001-11-30/01:00

Re: Kamkedjesträckare igen.......

Inläggav Allan Ericsson » 2019-10-11/09:03

Jag tror att det blev en hel del fel i mitt tidigare inlägg. Jag får läsa på lite bättre och återkomma. Naturligtvis ligger oljepumpen och trycker på så fort det finns olja i smörjsystemet och det är ju t.ex. en dämpfunktion= medvetet läckage ( kompressionsdämpning (åtminstone i min KTM-variant)) att få koll på, som är beroende av kallviskositeten vid kallstart.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst