av Allan Ericsson » 2019-10-05/20:29
Det kanske är på sin plats att förstå hur kedjespännaren trycksätts? Enligt var jag förstått (KTM-relaterat), så är det inte oljepumpen (systemtrycket) som håller kedjespännaren spänd utan det är kamkedjans varvtalsvariationer som ger pumpningen av olja upp till fullt tryck. Det räcker då med att det finns oljeförsörjning till kedjespännaren. Om det nu är så att kedjespännaren håller tätt, så borde den vara spänd även vid olje- och filterbyte? Men om det finns ett läckage i kedjespännaren, så blir det så som trådskaparen beskriver tills dess att smörjoljesystemet inklusive oljefiltret fyllts och kamkedjan pumpat upp trycket i kedjesträckaren.
Sedan finns det varianter med en mekanisk backspärr, som håller kamkedjespännaren kvar i nästan uppspänt läge, då oljetrycket i kedjespännaren faller. Detta skall då ge ett kortare och tystare startförlopp. Jag har för mig att 800-motorn inte har en sådan rasselhämmande lösning.