Det rassel som förekommer några sekunder vid uppstart betecknas som normalt här i forumet och det är det väl också sett till den konstruktion som föreligger, tycker det är bedrövligt att BMW över åren sen introduktion av modellen inte låtit förändra konstruktionen, för bra låter det inte och optimerar inte heller livslängden på kedjan. Många säger sig ha bytt spännaren ett antal gånger men får igen problemet, om det ens tillfälligt blir bättre.
Har införskaffat en F800GS -11 med 2500 mil på mätaren och stör mig på fenomenet, mitt förtroende för BMW:s konstruktioner (i det här fallet ROTAX) dalade, har ändå haft ett antal BMW-maskiner över åren och med gott samvete kunnat framhålla dessas kvaliteter.
Nu till min fundering då jag inte ser att BMW engagerat sig i det hela utan kör vidare i samma spår.
Det finns ett företag "Southern California MotoWerks" som tillverkar en mekanisk spännare som då kan ersätta befintliga och man blir av med rasslet om man hanterar den förnuftigt och inte spänner för hårt vilket vore direkt olämpligt.
Har någon på forumet testat den lösningen och kan återkoppla med en utvärdering vore det bra.
Med vänlig hälsning
Mikael
2658299 Inlägg: 7Blev medlem: 2001-11-30/01:00