av Bror Gårdelöf » 2020-01-29/15:12
Det skulle väl vara att minimera risken för gnistbildning mellan batteripolerna(?). Äldre batterier kunde avge en del vätgas, och då kunde det i värsta fall smälla. Med moderna, slutna batterier vet jag inte, om risken finns kvar.
Å andra sidan är väl risken för gnistbildning störst, när man kopplar in på batteriets pluspol och av misstag samtidigt kommer åt chassit.
Men har du en CTEK, går du enklast runt hela problemet genom att koppla deras korta snabbkopplingskabel permanent på polerna. Det behöver du alltså bara göra en gång. OBS! Rätt kabel på rätt pol! Annars blir det inte bra! (Men de är färgkodade, så det skall inte vara något problem.) Kabelkontakten gömmer du undan på lämpligt ställe, när du inte laddar. När du skall ladda, kopplar du bara ihop laddaren och hojen via snabbkopplingen.
När jag senast hade en CTEK (utmärkt laddare!) för 12 år sedan, var snabbkopplingen utformad så, att man inte kunde koppla fel, och de har knappast gått ifrån den detaljen.
Enklare kan det inte bli - såvida man inte har en BMW originalladdare.