BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-16/17:55

Bild

Hej på er tänkte skriva lite om min "nya" hoj en 2014 års BMW F 800 GT
Den har gått 4050 mil vid inköpet och kostade 75 000 kr

Det finns redan en tråd (https://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=30629 )som är inriktad på vilken hoj jag skulle titta på men då jag nu har köpt denna så tänkte jag separera dessa, Moderatorerna får säga till om det var feltänkt, men nu kan ju andra lättare hitta info om berörd modell.

Jag har haft 2 hojar tidigare, en 1200 GS från 2011 som jag hade sedan ny och under 3000 mil körda som nu är säld samt en 33cc Vespa Sei Giorni som också är såld så väldigt liten erfarenhet.

Är ganska kort 175 cm.

När jag först provsatt den denna F800 så märkte jag några saker, den var låg och passade mig utmärkt i detta läge sittande med båda fötterna i marken.
Den var lätt, c.a 200 kg så mycket lätt att flytta

Jag tycker att när man ser på den utan förare på så "verkar" det som körställningen är mer framåtlutad än den är, man sitter väldigt upprätt, vilket är skönt enligt mig.
Benen och fotpinnarna är en bit bak och knävinkeln upplevs som klart skarpare än min GS.

Utseendemässigt så gillar jag den vilket var lite överraskande för mig för innan jag såg priset på denna och vad den hade för teknik så hade jag inte ägnat en tanke åt modellen (förutfattad mening..)

Bild

Första och ännu enda turen var igår och den blev några mil på ganska osäkra ben/hjul och mycket rullgrus...
När jag sitter på den och rullar iväg så upplever jag att jag sitter mer "i" cykeln är "på" den och jämförelsen är då med GS.
Även om tanken sitter under sadeln så sitter ju där en tankliknande sak och det är riktigt bekvämt att knipa åt med benen, det kan också ha att göra med knä/ben vinkeln, men det känns bra.

Jag är inte riktigt överens med växellådan, vanesak eller ej vet jag inte, men den känns lite oexakt och att få i neutral/friläge vid stop är lite pillande över 1an och 2an, jag tillskriver det hur den är konstruerad och ovana tilldess jag kört mer, men just nu tänker jag på det en hel del, mindre på rull dock.

Motormässigt skiljer det 15 hk i rena siffror till fördel för min GS men den är också rejält tyngre.
Det känns som att denna maskin kommer funka bra för mig men den upplevs som något segare i accelerationen vid tex en påfart och upp till 120 km/h som jag testade 4 ggr.
dock tänker jag att det ju såklart är en vanesak med varvet och var den drar bäst jämfört med en tung boxer.

rullar in på "min" bensinmack (Gulf) med bra pumpar och där går det mindre bra, jag har ju trotts allt använt denna mack och pump i över ett år på både MC och bil men nu får jag inte munstycket att "fästa" på ventilen utan jag pyser ur luft och får inte in ett skvatt..
Häpen linkar jag över till CircleK som har en liknande system och samma sak där men till slut lyckas jag fylla däcket fram från att då vara nästan tomt..
På denna hoj sitter ju påfyllningen i en av "ekrarna" på fäljen så det är lättare än på min GS att nå men fan om det är enkelt, och då förutsätter jag att det är en standard som är lika överallt och att man inte behöver en konverter?
Problemet är detsamma på fram och bakhjul, möjligen är det något trick som jag missat och får stå med dumstruten, for forska i det men orolig blev jag.

Bild

Åter upp på 120 väg och den går stabilt och stadigt, det är första gången jag kör en hoj med så pass låg vindruta och det känns som att vinden tar i brösthöjd men det är inget problem alls bortsett från att kyleffekten verkar bli större på händer och överkropp.
Har hört att man talar om turbulens när det gäller ovan och då tror jag att man menar att det rycker och sliter i kroppen eller kläder? upplever inget sådant alls.
Sidospeglar sitter långt fram och ganska lågt, där är det en skillnad om GS, jag ser yttersidan på mina armar och axel men väldigt lite bakom mig, och det har nog att göra med att styret och/eller cykeln är smalare samt placering av dom så man måste vrida mer på huvudet, men speglarna vibrerar inte så dom funkar absolut.

Bromsar, här är en annan sak som jag tror är annorlunda, på min GS var handbromsen ihopkopplad med bakbromsen, åtminstone delvis så att man mest bromsade med handbromsen, här verkar det inte vara så så man får lära om att bromsa mer med fotbromsen och handbromsen som stödbroms tänker jag, men inga problem att stanna!

Något negativ? jo en sak!
Bild
Detta måste vara det mest patetiska sidostöd jag någonsin sett :o
och fladdrigt är det också samt sitter så att man verkligen får tränga ner skon för att inte fälla ner centralstödet haha, en stor grej? Näe inte alls :)

Jag upplever en fantastisk skillnad i att den är så lätt och så pass låg att min trygghet på cykeln ökar en hel del, verkligen trevlig, och då vill jag poängtera att min GS inte var ett problem annat än undantagsvis, däremot så började den luta så var det svårt att hålla emot, på denna cykel kan man "slarva" lite mer hur man rör sig och flyttar den i tex ett garage eller parkering.
För en erfarne hojåkare så kan man hantera riktiga monster till hojar så bristen ligger nog hos mig och inte hojen.
minns en klubbåkare i D7 som alla känner väl som hade en 1200 XR när den var ny och han är inte någon lång herre, men jisses vad han körde! och det gäller i och för sig inte bara den utan alla jag sett honom på :D

Försäkring, som boende i Strägnäs och 53 år så kostar Svedea mig 1710 kr/år med XL tillägget och inget krav på att den är parkerad inomhus nattetid men jag måste ha skyddsutrustning vilket ändå är självklart, JISSES vad billigt! :o (nej jag har inte kollat med andra bolag ännu, ville ju kööööra) ;)

Observera att detta är min upplevelse och känsla, inte nödvändigtvis fakta, bara så bra jag kan beskriva det.

Jag är mycket positivt överraskad och lite förvånad över HUR positiv jag känner mig, en snygg och trevlig hoj verkar det som och jag kommer återkomma.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav BrooklynS » 2021-03-16/18:21

Du kommer att lära känna den mer. Jag tycker att motorkaraktären är väldigt likt boxern, undantaget det rena bottendraget som är helt annorlunda med boxern och det tunga svänghjulet. Men från 2500 och upp till 8000 drar den friskt och utan svackor. Motorljudet också väldigt likt boxern faktiskt.

Angående bromsarna så är det fortfarande så att du skall bromsa huvudsakligen med frambromsen; bakbromsen stabiliserar och kompletterar. Men det är mer som på vanliga hojar och bromsarna är effektiva!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-16/18:31

Peter Nordlund skrev: När jag sitter på den och rullar iväg så upplever jag att jag sitter mer "i" cykeln är "på" den ...
Jag är inte riktigt överens med växellådan ...
... dock tänker jag att det ju såklart är en vanesak med varvet och var den drar bäst ...
På denna hoj sitter ju påfyllningen i en av "ekrarna" på fäljen ...
Problemet är detsamma på fram och bakhjul, möjligen är det något trick som jag missat ...
... det är första gången jag kör en hoj med så pass låg vindruta och det känns som att vinden tar i brösthöjd ...
Har hört att man talar om turbulens ... upplever inget sådant alls.
... jag ser yttersidan på mina armar och axel men väldigt lite bakom mig ...

Grattis igen - och "välkommen bland oss, som valt asfaltshoj"!

Som påpekats tidigare, kan utseendet luras. Man behöver provsitta och provköra - och kan bli överraskad, som du.

Gissningsvis lär du dig växellådan med tiden - och det är klart, att en mindre motor behöver lite mer varv för att skjuta på bra.

Det där med däcksventilerna låter som ett vinkelproblem - förmodligen också en tillvänjningssak. Jag har också vinklade ventiler och lärde mig snabbt att i alla fall framhjulet bör ha ventilen klockan sex, när man kollar luften. Då vrider sig inte hjulet, när man trycker till, och det är lättare att få tätt.

Du är lycklig som får turbulensvågen nedanför hjälmen. Då blir det, som du beskriver - vindbrus, inget rusk i hjälmen och inget lågfrekvent buller. Mycket skönt i längden och en klar fördel med lågt kåpglas. Nackdelen är, att du kan behöva täta mer omsorgsfullt i halslinningen - och kanske ha lite varmare kring axlarna - men du kommer att hitta rätt.

Idiotfråga: Har du provat att vrida ut speglarna lite mer?

Vad gäller bromsarna, instämmer jag helt med BrooklynS.

Och våren är på väg!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav BmwMats » 2021-03-16/19:25

Grattis Peter, vad skoj att läsa ditt inlägg med tillhörande fina fotografier !

Snygg hoj som jag också sneglat på tidigare, men det är väl för att det är remdrift som jag tycker den är speciellt trevlig.
Gillar inte kedjedrift, då jag har kört större japanare med kedja på 80-talets början. :cry:

Gällande remdrift så har även min H-D det och jag gillar verkligen denna fina konstruktion om man inte kan få kardan på sin hoj.

F800-motorn gillar jag med avseende på dess karaktär och boxerlikande ljud, dock tycker jag att den vibrerar lite för mycket, åtminstone på de GS-modeller jag provkört. (F650, F700 samt F800 GS)
Nu är jag väl lite bortskämd med den silkeslena motorgången på mina K75'or som uppvisar en erkänd fin och mjuk motorgång, men alla andra konstruktioner av motorer vibrerar ju mer eller mindre vid vissa multiplar av motorvarvtal.
Sämsta tänkbara motorkonstruktion är ju faktiskt en konventionell fyrcylindrig motor, även om det går att ljuga bort med balansaxlar m.m.

Kul kul kul, vi ses med största sannorlikhet på vägarna frampå Peter, kanske i sommar om det vill sig väl.
Kör försiktigt och än en gång - Stort GRATTIS till din nya härliga hoj !!! :D :D :D

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Svahn » 2021-03-16/19:52

Svahn
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-08-24/01:00

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Gubbe » 2021-03-17/20:57

Jag har bara positivt att säga om F800 . Min drar bättre från låga varv än min gamla R 1200 R .Inga problem att ligga på femman i 1500 rpm. utan minsta ryckningar .Ingen av mina andra hojar med insprutning kommer i närheten. Smidigheten beror också mycket på remdriften utan transmissionsglapp som är vanligt på kardanhojar. Detta är min femte BMW denna gång utan kardan så jag har några att jämföra med. En del klagar på trög växellåda men det stämmer inte för min del. Det kan bero på tight shimsad kopplingskorg till ingående drev i växellådan .Eller fel olja .Är lätt att åtgärda. Backspeglarna är inte de bästa heller men går att ersätta med styrändspeglar så att man ser mer än sina egna axlar/armar. Sedan att F 800 låter som en boxer beror på att den tänder likadant som en boxer varannan gång med båda kolvar i topp 360 graders ParallellTwin . :) F 800 är mycket lättmekad om allt tages i rätt ordning då det är mycket plast att plocka av innan man når vissa detaljer som tändstift /ventiler. Detta är en hoj som jag inte lär tröttna på. ;)
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-02/16:33

*Uppdatering*
Ja "livet" kommer ibland i vägen för hojkörandet, men idag blev det en ganska rejäl runda
Strängnäs-Eskilstuna-Stockholm-Strängnäs = Mälaren runt

Hoj
Noll ont i ändan :shock: Jag verkar sitta bättre på denna hoj än på min gamla GS, otippat!
Efter några timmar blir jag stel i höger knä men inget problematiskt som inte en paus inte löser!

Det enda jag kan komma på som jag möjligen saknar från min GS kan vara vindskyddet i bröstet och framför händerna, men så var temperaturen idag mellan 4-8 grader och lite blåsigt så vi får vänta till sommaren innan jag börjar mecka med det, om det ens behövs

Jag upplever att den styr in i kurvorna bättre/lättare än min GS gjorde.

Jäkla trevlig hoj detta! :D

Utrustning
Testade idag min "casual outfit" haha ;) och det var en mycket trevlig erfarenhet, vilken skillnad i upplevelse och bekvämlighet, wow!
Stannade 2 ggr och promenerade en bit och skorna funkade mycket bättre än mina gamla Daytona Roadstar GTX, och dom har ändå varit jäkligt bra, men visst det är skillnad på skotyp och skydd

Insåg redan första turen till Katrineholm att min hjälm nog gjort sitt, har hört att man skall fundera på att byta ungefär vart 5 år och jag köpte denna 2014 och om jag skulle ha kvar den så måste jag byta visir och pinlock för det läcker in luft och någon vattendroppe då och då i vanligt regn och i dagens temperatur blir man kall om ansiktet och det är inte behagligt tyvärr.

Så efter 3 st Schuberth så testar jag nu ett nytt märka bara för att se hur det är och det blev en, Shoei Neotech 2 med intercom från Sena.
Jag trodde dom var 2 helt olika huvudtyper men både Schuberth och Shoei verkar passa mitt huvud, det är ju trevlig, så nu får vi se hur denna hjälm upplevs, dom skall ju vara ganska likvärdiga.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-04/17:05

Mer testande idag.

@Bror
Jo jag har böjt och bänt allt som går på speglarna!
Jag inser att dom sitter en bra bit lägre ned än på GS och dom sitter långt fram, detta innebär att dom för mig sitter i höjd med armbågarna när jag kör och på min kropp är det midjan typ..... :oops: Så det är den bredaste delen på hojen.
Armarna i normalt läger när jag kör är ju lite böjda i armbågen och då blockerar dom perfekt, om jag vrider IN armbågarna så ser jag bra :?
Har svårt att se att jag skulle kunna förlänga dessa till någon form av JÄTTE insekts-spröt :o så jag får nog leva med detta.

Nästa lärdom som jag redan innan jag kört fick tips om var bränsle mätaren, den är digital i form av en stapel med "klossar" och den är helt skum! jag tankade full straxt över 10 liter kör resterande sträcka hem c.a 4 mil och parkerar inför dagens tur.
kör minst 15 mil kanske 17-18 också och den står på MAX hela tiden sedan innom loppet av 3-5 mil går den från fullt till reservlampan lyser :roll:
Får forska i detta.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav F800åkare » 2021-04-04/17:30

F800ST hade samma bekymmer, jag monterade (egentillverkade) höjningar men det finns att köpa. Det gör lite skillnad iaf.

https://sw-motech.com/en/products/safet ... 023198.htm
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Gubbe » 2021-04-04/19:01

Peter Nordlund skrev:Mer testande idag.

@Bror
Jo jag har böjt och bänt allt som går på speglarna!
Jag inser att dom sitter en bra bit lägre ned än på GS och dom sitter långt fram, detta innebär att dom för mig sitter i höjd med armbågarna när jag kör och på min kropp är det midjan typ..... :oops: Så det är den bredaste delen på hojen.
Armarna i normalt läger när jag kör är ju lite böjda i armbågen och då blockerar dom perfekt, om jag vrider IN armbågarna så ser jag bra :?
Har svårt att se att jag skulle kunna förlänga dessa till någon form av JÄTTE insekts-spröt :o så jag får nog leva med detta.

Nästa lärdom som jag redan innan jag kört fick tips om var bränsle mätaren, den är digital i form av en stapel med "klossar" och den är helt skum! jag tankade full straxt över 10 liter kör resterande sträcka hem c.a 4 mil och parkerar inför dagens tur.
kör minst 15 mil kanske 17-18 också och den står på MAX hela tiden sedan innom loppet av 3-5 mil går den från fullt till reservlampan lyser :roll:
Får forska i detta.
Att tankmätaren är "skum" på f 800 beror på tankens utformning Man kommer totalt cirka 37 -40 mil ungefär på en full tank När mätaren börjar minska på staplarna från full tank så har man 18- 20 mil kvar. Mätaren är OK och allt står beskrivet i Instruktionsboken .Det gäller bara att lära sig hur mätaren fungerar. Sedan rekomenderar jag Styrändspeglar till F 800 så man slipper ett par metspön vid sidorna. :D
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-05/06:16

F800åkare skrev:F800ST hade samma bekymmer, jag monterade (egentillverkade) höjningar men det finns att köpa. Det gör lite skillnad iaf.

https://sw-motech.com/en/products/safet ... 023198.htm

Aha intressant, får kolla det tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Micce1980 » 2021-04-05/07:08

Trevlig hoj det där, hade med frågor om tankmätaren jag köpa en 800gsa i höstas https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 17&t=30389 nu har man lärt sig mer hur den fungerar :mrgreen: Hade med en liten bränsledunk i början när jag testade tankkapaciteten
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-04-05/08:05

Så är det när man (Jag) inte lyssnar och förstår :oops:

Någon nämnde "tankgeometrin" och då jag inte riktigt förstod det glömde jag det och nu när det påpekas igen så läste jag delen om tanken i manualen och precis där står det ju... :?
Att jag skall ha så svårt att lyssna och förstå!

Nåja jag skall försöka igen som @Micce1980 beskriver, tror jag har någon minreservdunk liggande som jag kan ta med ifall det skulle gå illa.
Tack för att ni förklara för en som fattar lite långsamt!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-05-01/12:13

Peter Nordlund skrev:Bild
...rullar in på "min" bensinmack (Gulf) med bra pumpar och där går det mindre bra, jag har ju trotts allt använt denna mack och pump i över ett år på både MC och bil men nu får jag inte munstycket att "fästa" på ventilen utan jag pyser ur luft och får inte in ett skvatt..
Häpen linkar jag över till CircleK som har en liknande system och samma sak där men till slut lyckas jag fylla däcket fram från att då vara nästan tomt..
På denna hoj sitter ju påfyllningen i en av "ekrarna" på fäljen så det är lättare än på min GS att nå men fan om det är enkelt, och då förutsätter jag att det är en standard som är lika överallt och att man inte behöver en konverter?
Problemet är detsamma på fram och bakhjul, möjligen är det något trick som jag missat och får stå med dumstruten, for forska i det men orolig blev jag.


Härom veckan var jag förbi min nya däcksfirma för att kolla om det var någon skada på ventilerna eller om jag bara är en klåpare...
Däcksnubben säger att "halsen/stammen" är kortare än normal därför beror det på vilken mack man åker till.

När man sätter tryck så kan inte "klockan" heter det så? tryckas ner nog långt och då pyser man luft istället för att fylla, hur jag än vickar/vinklar munstycket.
Lyckas till slut på en mack men det är inte lätt.

Jag ÄR oteknisk men inte dum i huvudet då jag haft hoj i flera år och nu bil i snart 2 år så att klanta sig vid ett försök kan jag köpa men inte riskera att bli stående på tex semester och behöva bärgas...ser på nätet att det inte är vanligt men frågan dyker upp då och då och någon talar om att man kan ha en adapter med sig som kan lösa detta, måste forska vidare.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-05-01/12:40

Jag har inte lyckats se riktigt hur ventilerna ser ut på din hoj på bilderna du lagt upp, men här finns lite olika varianter på ventilförlängare: https://www.viktobult.se/sv/ventiler/

Finns både ”fasta” som är tänkta att sitta kvar på ventilen och förlängare man skruvar på bara just när man pumpar.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-05-01/12:49

Jag har en sådan här alltid med i däcklagningskitet
https://www.viktobult.se/sv/ventiler/ve ... gIBFvD_BwE
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-05-01/19:10

Kan du inte be däckfirman sätta dit bättre ventiler? Eller går inte det?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav BrooklynS » 2021-05-02/06:44

Ventilerna sitter nog i ”ekrarna” på dessa hojar.

Åtminstone gör de det på äldre F800s/st
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Peter Nordlund » 2021-05-06/16:59

2 bilder på ventilen

Bild

och

Bild

Mejlade också Bmw Motorradcenter Stockholm och fick detta svaret.

Hej Peter,



Tack för ditt mail. Jag har tyvärr inte något bra tips eller lösning.

BMW säljer tyvärr inga adaptrar.

Vi brukar mest få frågor från GS 1200 kunder som har detta problem då ventilerna på dem tidigare modellerna inte är vinklade ut från fälgen vilket resulterar att det blir knepigt att fylla på med luft. På 800GT så sitter ventilen redan ut från sidan av fälgen.



Jag önskar att jag kunde hjälpa dig. Men jag har inget bra tips ☹


Bra och snabbt svar från BMW!

Nåja jag har inte hört någon här heller som har problem så då är det rimligt att tro att det är mig det är fel på...
Får nog skaffa en sådan där Fotpump som är liten som det skrivits om här, som en reserv ifall det strular.

p.s inser att bilderna är "platta" så man ser inte riktigt proportioner, men den är förbenat liten vill jag hävda d.s
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-06/17:28

En sån där flexibel förlängare, som finns i länkar ovan, vore kanske något?
Måhända kan en däck-/hojverkstad erbjuda en lösning?
Ett långskott: Alternativ 1? Det vore ju konstigt, om ditt problem är unikt! Det kostar inte mycket att kontakta dem. Har de någon lösning, kan du förena nytta med nöje någon gång i sommar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW F 800 GT -14 mina första erfarenheter

Inläggav BrooklynS » 2021-05-06/18:24

Alltså... vad är det för fel på den där placeringen? Bättre finns inte!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron