Bmw F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Bmw F800GS

Inläggav Lars Westman » 2008-08-11/22:13

Hej

http://www.maxbmwmotorcycles.com kan du hitta micro fiche där du ser hur det ser ut. Det kanske hjälper.

Mvh

Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav svengoran » 2008-08-13/08:06

lawe skrev:Hej

http://www.maxbmwmotorcycles.com kan du hitta micro fiche där du ser hur det ser ut. Det kanske hjälper.

Mvh

Lars


Den bilen är ju bra, men. Jag skulle behöva se en bild bakifrån och framåt i skyddet så att själva fästet syns. Antingen har det fästet missats att skicka med på mitt skydd eller också ingår det i monteringssatsen?
svengoran
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-19/21:26

Re: Bmw F800GS

Inläggav Björn Norinder » 2008-09-02/12:55

Hej på Er,

Nybliven medlem som vill ta tillfället i akt att säga hej! Jag har idag en 1150GS från 2001 som jag funderar på att byta in mot en 800GS. Har med stort intresse läst samtliga trådar här, imponerande hur alla delar med sig av tips! Skall bli kul att som medlem få ta del av era erfarenheter.
Björn Norinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-06-05/20:53

Re: Bmw F800GS

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-09-02/16:34

GS diggare skrev:Hej på Er,

Nybliven medlem som vill ta tillfället i akt att säga hej! Jag har idag en 1150GS från 2001 som jag funderar på att byta in mot en 800GS. Har med stort intresse läst samtliga trådar här, imponerande hur alla delar med sig av tips! Skall bli kul att som medlem få ta del av era erfarenheter.


Hej och välkommen!

Jo, detta forum bjuder på mycket godis liksom klubben i övrigt :idea:
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Luthor » 2008-09-02/18:52

Efter att ha kört en sommar med hojen så kan man summera att man är mycket nöjd med den. Den är en mycket kompentent allroad-hoj som inte bangar för mycket.

Jag har kört mest asfalt där den är mycket smidig på små kurviga vägar, grusvägar har det blivit en del men där är man väl inte så rutinerad men det jobbar jag på och med originaldäcken som jag fortfarande har på så sladdar det rätt så friskt.
Någon enduro har det inte heller blivit, och för det känns den lite tung, men det finns säkert dom som även klarar det.

Som gammal sporthojsåkare så var jag tvungen att prova den på bana, och det gick riktigt bra att jaga sporthojar med den (inte på raksträckorna) och däcken håller i mer än vad hojen tillåter att svänga då fotpinnar och centralstöd skrapar i marken när man ligger på lite.

I förra veckan körde jag touring med hojen i Norge, det blev ca. 200 mil på 3 dagar utan träsmak eller nåt ont i kroppen så detta duger den också bra till.

Jag har inte haft något som helst strul med hojen, inget att reklamera eller så.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Björn Norinder » 2008-09-02/19:59

Hej Luthor,

Jag har väl som du begränsad (mycket begränsad i mitt fall) erfarenhet av grusåka/terräng men jag provkörde en 800GS nyligen och blev glatt överraskad av både responsen och vad skillnaden i vikt innebar...Jag tror nu att jag skulle få rätt självfötroende och våga mig på lte mer avancerade "övningar"..Måste dock erkänna att boxern är rätt charmig...Klonk i lådan, grining vid låga varv, känns som en hoj (dinosarie) skall vara..

Hur upplever du den höga utväxlingen? Nervigheten i gasen vid på/av? Vibrationer? Vet man något om 2009 års modell vad gäller uppgraderingar/förändringar?
Björn Norinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-06-05/20:53

Re: Bmw F800GS

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-03/00:09

GS diggare skrev:Hur upplever du den höga utväxlingen? Nervigheten i gasen vid på/av? Vibrationer?

Jag känner inte direkt av några vibrationer på min GS8. Underresan till Italienska Dolomiterna gick det utmärkt att marscha 140 med stora sidoväskorna. 180 var lite stökigare med kraftiga "ormningar".

Däremot är jag besviken på den höga utväxlingen och kommer under vintern att försöka dreva ner den. Jag inbillar mig att det kommer att råda bot på en del problem och även minska känsligheten i gashandtaget. Något som är djäkligt irriterande är att den tjuvstannar väldigt lätt. Eftersom jag inte ännu är en riktig grusbuse så klantar jag till det när jag kör enduro och sådana äventyr. Och garanterat så stannar hojen mitt i en kraftig uppförsbacke med ett träd på ena sidan och ett dike på andra...

Visst - det är bara att starta om men maskinen borde inte vara så förbaskat känslig.
Och visst - jag tränar på att bli bättre. men jag vill ju faktiskt ha draghjälp av hojen också... =)
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Luthor » 2008-09-03/12:41

GS diggare skrev:Hej Luthor,

Jag har väl som du begränsad (mycket begränsad i mitt fall) erfarenhet av grusåka/terräng men jag provkörde en 800GS nyligen och blev glatt överraskad av både responsen och vad skillnaden i vikt innebar...Jag tror nu att jag skulle få rätt självfötroende och våga mig på lte mer avancerade "övningar"..Måste dock erkänna att boxern är rätt charmig...Klonk i lådan, grining vid låga varv, känns som en hoj (dinosarie) skall vara..

Hur upplever du den höga utväxlingen? Nervigheten i gasen vid på/av? Vibrationer? Vet man något om 2009 års modell vad gäller uppgraderingar/förändringar?


Jag kan inte uttala mig om skillnaden mot en boxer då jag inte kört någon, men för min del som bytte från en 650 Dakar så har jag fått en hoj som är bättre på i stort sett alla plan.

Visst, det finns lite som kunde vara bättre och det är lite vibrationer som finns mellan 4-5000 varv och insprutningen kan bli bättre vid av-påslag.
Men det är inget problem när man lärt sig att inte ligga under 5000 varv och aldrig släppa gasen
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-03/21:18

Luthor skrev:...och insprutningen kan bli bättre vid av-påslag. Men det är inget problem när man lärt sig att inte ligga under 5000 varv och aldrig släppa gasen

Jag vill se dig ligga på över 5000 varv när du måste köra runt en vägbom genom att köra ut i skogen och befinner dig i stark lutning med träd, stubbar och stenar runt omkring...
Det är i just dom situationerna som hojen tjuvstannar. Och det är just där som det är väldigt olämpligt att den reagerar just så.
Annars är just segdragningen en av dom bra sakerna med F8GSen. Det går att köra både riktigt långsamt och rejält fort på både 3an och 4ans växel. Och det är ganska skönt tycker jag att slippa växla när man fräser fram stående på en grusväg.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Lars Westman » 2008-09-03/22:28

En skillnad i körteknik mot den 650GS jag hade tidigare är att man får jobba lite mer med kopplingen på 800:an för att undvika tjyvstoppen. Visst vore det bra om man slapp, men jag tycker det funkar helt OK nu. Kanske några kugg till på bakdrevet eller en kugg ner fram skulle avhjälpa det en aning?

En annan sak som jag tror gör att den är lite ryckig är den låga svängmassan. Jämfört med 650:an går den ner i varv blixtsnabbt vid gassläpp och det påverkar nog också karaktären en del. Sedan pratas det om en mjukvaruppdatering som finns tillgänglig i England och nåt fler land som ska förhindra att motorn dör av i vissa situationer (viket min har gjort några gånger). Den uppdateringen lär visst göra den lite snällare på lågvarv också (kanske lite fetare inblandning på lågvarv?). Vi får väl se om de ryktena sprider sig till realitet på de svenska verkstäderna och om den har någon verklig effekt.

Ovanstående ser jag dock som mindre fläckar på solen. Jag är hur nöjd som helst med min 800GS och ångrar inte köpet en sekund!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav GPS... » 2008-09-03/22:43

GoE skrev:Jag vill se dig ligga på över 5000 varv när du måste köra runt en vägbom genom att köra ut i skogen och befinner dig i stark lutning med träd, stubbar och stenar runt omkring...

Det är i just dom situationerna som hojen tjuvstannar. Och det är just där som det är väldigt olämpligt att den reagerar just så.


du kanske behöver uppdatera programvaran, min uppdaterades i juli och bad dom göra det nu i september också ifall det fanns nyare(inte hunnit kolla om det fanns någon nyare än från juli), version 12 ska tydligen vara den senaste.

"CIP 12 is out in the US and UK. Check with your dealer about availability in your country.

The GT1 BMW machine gets regular updates from the factory that contains the firware updates for all motorcycles. These updates are bundeled into release packages called CIP's. (think MacOS 8, 9, 10, etc.) Each release is accompnied by release notes that detail the update to each motorcycle containined within the package."
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Bmw F800GS

Inläggav Lars Westman » 2008-09-04/05:25

GPS... skrev:...inte hunnit kolla om det fanns någon nyare än från juli), version 12 ska tydligen vara den senaste.

Kan man hitta info om släppta uppdateringar någonstans? Jag skulle gärna vilja ha koll på det själv. Eller har någon tillgång till sådan information som kan posta det här?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav klas » 2008-09-04/07:47

lawe skrev:Sedan pratas det om en mjukvaruppdatering som finns tillgänglig i England och nåt fler land som ska förhindra att motorn dör av i vissa situationer (viket min har gjort några gånger). Den uppdateringen lär visst göra den lite snällare på lågvarv också (kanske lite fetare inblandning på lågvarv?). Vi får väl se om de ryktena sprider sig till realitet på de svenska verkstäderna och om den har någon verklig effekt.


Det har hänt ett par gånger att motorn dör när jag, stillastående med kopplingen helt indragen, går från ingen gas alls till ganska mycket gas, är det sånt som hänt dig? Hänt ett par gånger vid trafikljusen på Sveavägen :p
Vet inte om det beror på att timingen mellan insprutet och tänningen inte är riktigt bra eller om det blir för lite luft just när jag drar på med ganska ordentlig gas.

/Klas
klas
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-26/22:08

Re: Bmw F800GS

Inläggav Björn Norinder » 2008-09-04/12:29

Var inne på Bmw Solna på lunchen, tänkde byta in min 1150GS mot en 800GS, var inte så lätt...Dom erbjöd 52K i inbytespris för min hoj som är en 2001, har gått 3300 mil...Och den är i toppskick med väskor mm

Någon som erfarenhet av Awa mc t ex? Har ingen lust att skänka bort den...
Björn Norinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-06-05/20:53

Re: Bmw F800GS

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-04/13:37

lawe skrev:...Ovanstående ser jag dock som mindre fläckar på solen. Jag är hur nöjd som helst med min 800GS och ångrar inte köpet en sekund!

Jag tycker likadant om min F8GS. Den är ett perfekt komplement till min banhoj - GSX-R 750.

Vi får väl se om BMW Sverige släpper en programuppdatering. Det kanske gör susen.
Dreva om ska jag göra under vintern.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Luthor » 2008-09-05/14:43

GoE skrev:
Luthor skrev:...och insprutningen kan bli bättre vid av-påslag. Men det är inget problem när man lärt sig att inte ligga under 5000 varv och aldrig släppa gasen

Jag vill se dig ligga på över 5000 varv när du måste köra runt en vägbom genom att köra ut i skogen och befinner dig i stark lutning med träd, stubbar och stenar runt omkring...

Ursäkta, men jag försökte bara vara lite ironisk. Det är väl klart att jag både köra under 5000 varv och även släpper gasen ibland.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-05/15:55

Luthor skrev:Ursäkta, men jag försökte bara vara lite ironisk. Det är väl klart att jag både köra under 5000 varv och även släpper gasen ibland.

Jamen det förstod jag väl. Jag bara fortsatte - men det kanske blev lite tokigt...
En fin hoj är det vi har hur som helst. Nu hoppas jag bara på att Touratech ska ta fram ett nytt och mer lämpat bakdrev...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav runeo » 2008-09-05/16:53

GoE skrev:Vi får väl se om BMW Sverige släpper en programuppdatering. Det kanske gör susen.
Dreva om ska jag göra under vintern.


Det är ju inte bara BMW som går lite "lent". Det kostar att kunna köra på 0.37 i förbrukning.

Nån som funderat på att justera bränsle vid closed loop via O2-sensorn/"Lambda sonden"?
Tror att det var HD folk som initierade den här "proceduren".

KOLLA http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=49891

ex. inkopplad trimpot i krympslang, på väg till O2-sensorn.
Bild
It’s fully variable from a zero volt reduction to a 500 milivolt reduction of the O2 sensor output (14.7/1 ratio – 12.0/1 ratio). This tricks the ECU to richen the mixture during closed loop operation. I spent most of this weekend testing the adapter and it does have a positive effect on my bike. I have a 2007 GT100 with the “Euro map” ECU and the only modifications are a 14 tooth front sprocket and Staintune slip on mufflers. My observations from the short time I’ve tested the device (the adapter was set to alter the AFR to 13.6/1):

It improves the throttle response. The surging and jerkiness is reduced during low RPM city driving. Very slow 1st gear maneuvers are much more enjoyable.

Mer förklaringar här http://www.moto-one.com.au/performance/open_closed_loop_efi.html

Hälsar
/Rune, vars fd. GS -05 blev en ny cykel vid första uppdateringen.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Lindeberg » 2009-07-17/19:19

Min F800GS har gått knappa 400 problemfria mil. Idag körde jag i 25 graders värme cirka två timmar, ofta ganska monotont i en hastighet kring 90-100. Jag pausade och lät motorn stå igång i cirka fem minuter. När jag började köra igen blinkade oljetryckslampan och motorsymbolen lös i 1550-kronors-displayen (färddatorn).

Jag stannade till och kollade oljenivån som var mellan "mellanstrecket" och max. Jag stod stilla 10-15 minuter totalt och hade motorn avstängd samtidigt som jag bläddrade i användarhandboken. Jag fortsatte köra de tre milen jag hade kvar hem utan problem (dvs inga varningslampor). Även varit ute nu en runda på 1-2 mil ikväll utan problem.

Vad var det som spökade? Bör jag göra något annat än att fortsättningsvis ha koll på oljenivån?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Bmw F800GS

Inläggav HMRHMR » 2009-07-19/09:39

svengoran skrev:Finns det någon som har en bild på det främre fästet på alu-motorskyddet 71 60 7 702 951?
Orginal plastskyddet på f800gs satt med en M8 bult under oljefiltret men alu-skyddet hade inget sånt, lite märkligt kan tyckas!

Inget av originalskydden levereras med fungerande främre fästen. Vill man att skyddet skall tåla träff av stor sten så får man fixa fäste själv. Gjorde mina av 12 mm aluminiumrör från Bauhaus. Plattade till ändarna och borrade hål.
Bild
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav GPS... » 2009-08-17/08:36

HMR skrev:Inget av originalskydden levereras med fungerande främre fästen.


Snygg moddning, så där skulle skyddet vara från fabriken.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Föregående

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst