Bmw F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-03-25/12:54

HerrJonsson;31436 skrev:Jag har inte hört något om någon försening. Jag har i och för sig inte frågat heller. Jag ska ringa Janne på TwoWheels i morgon i andra ärenden så jag ska passa på att fråga honom om det.
Återkommer i ärendet då.


Nu har jag pratat med TwoWheels i Umeå och dom har ingen information om att leveranserna av marsproduktionen skulle vara försenade. Janne sa dock att han i och för sig inte skulle vara förvånad om så var fallet p.g.a att alla länder sliter i de cyklar om tillverkas. Enligt honom verkar det som att både USA och Japan blir utan F800GS detta år.
Detta borde ju i sin tur betyda att nästa års produktion till stor del riktas mot dessa marknader med ännu färre maskiner till vår del av världen. Om de nu inte klarar av att rappa på tillverkningen en massa.
Tur att man har beställt, så slipper man att oroa sig allt för mycket:)
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Luthor » 2008-03-25/14:01

När jag beställde min så var det en hoj som redan hade beställt utan att någon kund hade beställt, visserligen fullutrustad men det var vad jag fick tag på med rimlig leveranstid och "rätt färg" bland de olika hojarna som jag valde mellan.
Den skulle produceras i mars och leverans i mitten på april. Fick ingen mer exakt uppgift om t.ex. produktionvecka.
I förra veckan fick då veta att dom hade fått uppgift om produktionsvecka 18 och leverans i mitten på maj, och dom påstod då att alla leveranser hade försenats.
Vi får se hur det blir, om inga andra hojar kommer att bli försenade så verkar det som att jag har blivit blåst.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Lite tyckande och annat...

Inläggav Mimmi » 2008-03-25/19:54

Hej!

Visst verkar detta vara en fin mc; men enligt min åsikt så är det lite för mycket "vilket mc-fabrikat som helst" över den. Men som sagt, det är min åsikt, och den är nog inte riktigt objektiv när det gäller hur en riktig BMW skall vara beskaffad och se ut:p ;) .
En bra bild som jag tycker säger det mesta angående detta är den bild HMR visar här i tråden, där han demonterat näbben.
Helt plötsligt blev den väldigt lik en Honda Transalp!

Men ärligt talat, är motorn "go" så kan det förlåta mycket! Jag skall faktiskt provköra en sådan maskin under våren, mest för skojs skull.

Om utseendet i övrigt kan jag bara säga att det är för mycket svart på dessa maskiner, de ser väldigt dystra ut tycker jag. Dessutom ser svarta motorer ofta chanserade och väldigt trista ut efter några år och tusentals mil på nacken.

Men en annan sak; Ni som inte får någon i år kanske kan vara glada, ofta är ju första utgåvan av vad det vara månde inte sällan behäftad med barnsjukdomar. Om nu dessutom försäljningen går mycket bättre än kalkylerat, ja då föreligger alltid en risk att produktionstempot skruvas upp och detta tillsammans med att personalen är ovan vid denna modell ökas risken för felaktigheter.
Men det uttalande får framtiden utvisa riktigheten utav. Men tyvärr har väl inte BMW åtminstone i modern tid lanserat någon modell utan att den haft vissa problem i början.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Leif L » 2008-03-25/22:56

Om det är någon som skall ha en F 800 GS före eller till semestern, så finns det väl två kvar (idag) i landet. En i Kumla och en i Göteborg. Jag tyckte också att jag behövde en till min 1000mila semesterresa. Den kommer att vara ordentligt provkörd efter semestern. Får se om den också är hel.

Mimmi funderar på barnsjukdomar. Den är väl mest ihopplockad av beprövade delar? Dock blir det spännande att kolla detta med de omtalade vibrationerna. Man får väl skicka moppen på trimning (nedtrimning?)? Kanske byta kamaxel? Det första är väl att byta till iridium tändstift.
Den som lever får se...

Det talas/frågas om extrautrustning.
Jag har för avsikt att skaffa ett "diagnosintrument". Själva mjukvaran kan ju läggas in på en nyare mobiltelefon, och eftersom diagnosinstrumentet har bluetooth överföring, så har jag den "kompletta verkstaden" på fickan! Genialt och praktiskt.

Annan utrustning:
Jag litar på TKC80:s hållbarhet, men det kan bli att köpa ett MT21(?) framdäck att prova med under hösten.

Som sagt, jag skall främst använda min på långresor, och eftersom jag redan har Touratechs alu koffertar (35+41l), så blir det att skaffa deras hållare.

Som det ser ut idag blir det att skaffa Touratechs motorskyddsbågar också, samt deras "höga" ruta, men original handskydd. Så behöver jag en tankväska.

Sedan skulle jag behöva låta tillverka ett "ryggstöd"! När man åker timme efter timme, dag efter dag, så är det inte helt fel att kunna luta sig lite "bakåt" ibland. Möjligen skulle det kunna fästas i Touratechs kofferthållare.

Hasplåt? Jag kör förmodligen inte på så dåliga vägar att en sådan behövs. Budgeten är trots allt inte obegränsad!
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-03-25/23:28

Leif L;31880 skrev:Hasplåt? Jag kör förmodligen inte på så dåliga vägar att en sådan behövs. Budgeten är trots allt inte obegränsad!

Om någon MC behöver hasplåt så är det F800GS. Oljefilter och oljekylare sitter extremt illa utsatta för stenbumlingar. Jag har sett F650GS, R11GS och R12GS som fått så mycket stryk av stenar uppsparkade av framhjulet eller ett framförvarande fordon att oljeläckage uppstått.

Risken för att F800GS utan riktig skyddsplåt skadas menar jag är klart större än för de modeller jag nämnt ovan.

Bild

Infästningen känns lite klen så jag får nog förstärka den så småningom.

Bild

OBS - om du beställer en skyddsplåt, köp inte den grisdyra monteringssatsen. Det är exakt samma pryttlar som håller original plastskydd.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Originalhasplåtens pris?

Inläggav Leif L » 2008-03-26/19:08

Vad kostar originalhasplåten?
Tillhörande monteringsdetaljer?

Vad har du gjort stänkskyddet på framskärmen av?

Sedan behövs fömodligen något som gör att kylaren inte sätter igen. Det fenomenet känner jag igen från F650-95!
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Inläggav svengoran » 2008-03-26/21:33

Å vad väger hasplåten?
Har tänkt beställa en från tyskland då bmw inte hade med den i prislistan.
Orginal motorbågar är dom nåt å ha eller ska man satsa på touratech´s prylar?
svengoran
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-19/21:26

Inläggav HMRHMR » 2008-03-26/22:11

Hasplåten kostar drygt 2000 kr och monteringsdetaljerna behövs som sagt inte.

Det är Touratech som tillverkar hasplåten men den säljs av BMW. Finns på lager i Sverige. Jag fick min inom två dagar. Finns med i den tillbehörslista som alla BMW-handlare har.

Stänkskyddet är gjort av 4 mm tjockt gummi som jag fått av Brum-Brum. Bör finnas att köpa t ex hos företag som säljer lantbruksmaskiner eller industriförnödenheter. Annars så har Biltema en randig matta som funkar.

Stänkskyddets främsta uppgift är att hindra stänk på kylaren. Tycks fungera.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Anders R » 2008-03-27/14:51

Pratade med säljaren idag och min hoj ska komma vecka 17 tydligen är det slut på hojar för Sveriges del nu när det gäller nybeställning av 2008 or.
Användarvisningsbild
Anders R
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-03-12/08:13

Inläggav HMRHMR » 2008-03-27/16:52

Minns ni spektalet kring lösa skruvar i framgaffelbryggorna på R1200GS? Det ledde till wobbling och olyckor i minst ett par fall.

Tyckte det var bäst att kolla läget på min F800GS och [COLOR="Red"]det visade sig att samtliga 8 skruvar satt löst[/COLOR]. Dom satt med 3-11 Nm.

Jag vet ännu inte vad som är korrekt åtdragningsmoment men jag drog upp skruvarna till 16 Nm. Antagligen är rätt moment 19-25 Nm.

BMW! :mad: Halvfabrikat! :mad:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-03-27/20:14

HMR;31991 skrev:.

BMW! :mad: Halvfabrikat! :mad:


Äntligen är jag inte ensam:) att kalla BMW "halvfabrikat för händigt folk" men jag gillar hojarna ändå.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Hrrrrmmm...

Inläggav Mimmi » 2008-03-27/21:26

HMR;31991 skrev:Minns ni spektalet kring lösa skruvar i framgaffelbryggorna på R1200GS? Det ledde till wobbling och olyckor i minst ett par fall.

Tyckte det var bäst att kolla läget på min F800GS och [COLOR="Red"]det visade sig att samtliga 8 skruvar satt löst[/COLOR]. Dom satt med 3-11 Nm.

Jag vet ännu inte vad som är korrekt åtdragningsmoment men jag drog upp skruvarna till 16 Nm. Antagligen är rätt moment 19-25 Nm.

BMW! :mad: Halvfabrikat! :mad:



... minns någon vad jag skrev i slutet av inlägg 301 den 25 ds.?:p

( jag brukar inte hänge mig åt att säga "va´ va´de´ja´sa´" , men nu kunde jag bara inte låta bli...:) )
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Beppe1124 » 2008-03-27/22:54

HMR;31965 skrev:Hasplåten kostar drygt 2000 kr och monteringsdetaljerna behövs som sagt inte.


Anders R;31988 skrev:Pratade med säljaren idag och min hoj ska komma vecka 17 tydligen är det slut på hojar för Sveriges del nu när det gäller nybeställning av 2008 or.


Jag hade kanske tur som fick min hoj då, levereras på måndag (31/3) och då är det 3 veckor sedan jag beställde den, fick rätt färg men fick förståss inte välja standardutrustning.
Kanske får beställa en hasplåt oxå.:)
Beppe1124
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-03-22/03:59

Inläggav Luthor » 2008-03-28/07:08

Beppe1124;32021 skrev:Jag hade kanske tur som fick min hoj då, levereras på måndag (31/3) och då är det 3 veckor sedan jag beställde den, fick rätt färg men fick förståss inte välja standardutrustning.
Kanske får beställa en hasplåt oxå.:)

Om det är en svart-gul som du har fått tag på så blir jag avundsjuk, gråa finns ju att få tag på.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav Anders R » 2008-03-28/08:26

Nån som vet om det finns Svart/Gula att få tag i som är spekulationsbeställda av ÅF? Har en polare som kommit på att han ska ha en F800GS, var finns det gråa?
Användarvisningsbild
Anders R
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-03-12/08:13

Inläggav Luthor » 2008-03-28/08:54

Anders R;32040 skrev:Nån som vet om det finns Svart/Gula att få tag i som är spekulationsbeställda av ÅF? Har en polare som kommit på att han ska ha en F800GS, var finns det gråa?

Carlbarks har en grå (om den inte är såld) och jag läste om någon mer ÅF som hade en.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav Beppe1124 » 2008-03-28/11:08

Luthor;32034 skrev:Om det är en svart-gul som du har fått tag på så blir jag avundsjuk, gråa finns ju att få tag på.


Ja det är en svart-gul, de är ju de snyggaste! ;)
Beppe1124
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-03-22/03:59

En gul/svart hos Carlbarks, tror jag.

Inläggav Leif L » 2008-03-28/18:11

Jag borde ju veta! Jag beställde den näst sista från Carlbarks och den var gul/svart. Jag tror att den sista också var gul/svart, och den är utan centralstöd. Jag fick centralstöd. Besvärligt att lasta om man inte har centralstöd.
Dessutom gör tung last att moppen blir väldigt instabil på sidostödet pga den långa fjädringsvägen.
Färddator och vita blinkers ingick också.
Ingenting kunde väljas/väljas bort eftersom mopparna var förbeställda.

I måndags fanns det väl en gul/svart i Göteborg också.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Inläggav makita » 2008-03-28/19:02

HMR;31991 skrev:BMW! :mad: Halvfabrikat! :mad:


Hæh, nu vi snakker halvfabrikat.

Her er mine oplevelser med en helt ny mc.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/service/index.html

Så meget for et "ædelt" mærke :-|
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Inläggav Luthor » 2008-03-28/19:05

[quote="Leif L;32062"]Jag borde ju veta! Jag beställde den näst sista från Carlbarks och den var gul/svart. Jag tror att den sista också var gul/svart, och den är utan centralstöd.QUOTE]

Vad konstigt, jag pratade med Carlbarks i början på februari och dom skulle få 3 st. i år och den första dom skulle få var grå och jag tror också den andra var det också men dom skulle försöka ändra ordern till en gul/svart för att dom hade märkt att den färgen var mer efterfrågad.

När ska du få din hoj?
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav Leif L » 2008-03-28/20:51

Det kan nog stämma att de ändrat specifikationerna. Jag tror att Peter på Carlbarks på "mässan" sade att han skulle specificera hojarna ca 10. mars eller inom någon vecka.
Min skall produceras i maj, och han trodde att jag får den senast vecka 2-3 i juni. Jag tror att den andra också produceras i maj.
Det är inte fastslaget ännu, men det är troligt att min fyra veckors resa kan starta lördagen den 26. juli. Ett alternativ är förstås en vecka tidigare, dvs 19. juli.
Så jag hinner nätt och jämnt köra in den och montera tillbehören.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Inläggav scrambler » 2008-03-29/12:18

makita;32067 skrev:Hæh, nu vi snakker halvfabrikat.

Her er mine oplevelser med en helt ny mc.

Så meget for et "ædelt" mærke :-|


Uha. Ærgrelser for en kvart million! :mad: BMWs status som højkvalitetsmærke er ufortjent, ihverfald for de senere års vedkommende.

BMWs build quality er i mine øjne ikke på højde med Hondas, Kawasakis og KTMs . Går det for hurtigt med de nye modeller fra ide til salgslokale? Er BMWs innovative stil ikke tilstrækkeligt forankret udenfor designstudiet?

Men BMWs konstruktion, funktion og ergonomi er generelt ret god. Få andre producenter tilbyder pt et produkt der funktionsmæsigt er på højde med F800GS/F650GS (twin) i deres brugsområde.

Og som tur är appellerer BMWerne til værksteds-genet, så det bliver forholdsvis lystpræget at stramme skruerne på knallerten :D
scrambler
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-03-17/14:40

Inläggav Luthor » 2008-03-29/15:12

Idag var man och provkörde 800 GS, och det var ingen besvikelse.
Fin gång i motorn och jag upplevde hela hojen som väldigt stum och fin.
Nu blev man ju inte mindre sugen på att få hojen.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Äntligen!

Inläggav Beppe1124 » 2008-03-31/22:07

Fick min hoj idag och i början imponerade den inte mycket men nu tycker jag den är underbar. Det gällde bara att vänja sig bort med varvandet från Triumphen. Har till o med provat lite grusvägskörning (men utan att sladda) och även där gick den fint. :D
Körde precis till jobbet och då märkte jag att ljuset oxå är väldigt bra (iaf jämfört med Speed four där man knappt kan köra efter skymning).

Det enda jag är lite rädd för är att jag kommer att tycka att den är lite klen men då får jag byta slipon så den hörs fräckt iaf. ;)
På tal om det, vad ska man välja för någon ljuddämpare? Är det bäst att köpa genom BMW eller?
Beppe1124
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-03-22/03:59

Inläggav HMRHMR » 2008-04-01/06:36

Beppe1124;32252 skrev:På tal om det, vad ska man välja för någon ljuddämpare? Är det bäst att köpa genom BMW eller?

Vad jag hört så finns Acrapovic att köpa dyrt genom BMW. Bos (Touratech) lär komma inom ett par veckor liksom Sebring/Remus (Wunderlich).

Vad jag förstår så levereras alla dessa i godkänt utförande men med löstagbart insatsrör. Jag vet ännu ingen som säljer Y-rör utan kat.

Jag tänker köpa Remus Revolution (=Seebring Twister) eftersom den är bland de billigare och jag gillar ljudet.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-01/17:38

Nu har jag kört c:a 100 mil med 800GS och det kan vara dags att summera intrycken. Dvs hur den uppfyller mina förväntningar.

Efter 4000 mil på 1150GS och 5000 mil på 1200GS ville jag ha något lättare som funkade bättre på grus utan att tappa alltför mycket av egenskaperna på asfalt. Jag kör nästan uteslutande på mindre vägar typ no-white-line-in-the-middle. Dvs hur moppen funkar på motorväg är ointressant för mig.

Jag kan konstatera att 800GS är mycket bättre på kurviga asfaltvägar än jag förväntade mig. För mina behov är de tre GS-modellerna förbluffande lika. Alla är solida pjäser som verkar byggda ur ett enda stycke. Alla tre har en enastående balans. Alla tre är lättkörda och går av sig själva åt det håll man tittar.

Komfortablast tycker jag 1150GS är. Den kör jag ledigt 60 mil småvägar på en dag. Motorn är kanske i klenaste laget men det går ändå att köra förvånansvärt fort på kurvig asfalt. Tyvärr är den ganska hopplös på traktorvägar p g a sin löjligt höga vikt. Men för den som ändå mest kör asfalt i ett inte alltför högt tempo ser jag ingen anledning att byta till 800GS.

1200GS är en favorit på alpvägar. Att dra fullt norra vägen upp mot Stelvio med denna urstarka och grymt rytande boxer med sina enastående bromsar är sanslöst kul. :p Även om en 800GS med jämngod förare antagligen hänger med så är det liksom inte samma grej. Den som bara kör på asfalt bör definitivt inte byta till 800GS som jag ser det.

800GS känns väldigt rätt för äventyrsåkaren som vill ta sig fram överallt. I stort sett lika kul som 1200GS på asfalt - t o m lite snabbare på de kurvigaste vägarna. Men så snart man hamnar utanför belagd väg så är 800GS precis så överlägsen storebröderna som man förväntar sig med lägre vikt, större framhjul och fjädring mer lämpad för offroad. Dessutom är 800GS klart bättre än de andra så snart hastigheten understiger 30 km/h. Mycket lättare att manövrera på trånga utrymmen, lättare att parkera, etc.

En 800GS beter sig som en trimmad 650PD på grus och som en bantad 1200GS på asfalt.

För den som köper sin första GS - är 1200GS värd 30000 kr mer än 800GS? Absolut inte enligt min åsikt!

Finns det inget negativt med 800GS? Inte mycket faktiskt. Enda stora frågetecknet är hur mycket vibrationerna stör vid långa motorvägsetapper. Sedan skall man inte inbilla sig att det är en offroadhoj. Även om den är OK på grusväg så kan den inte jämföras med en stånka på 150 Kg och 30 cm fjädringsväg.

Om jag är nöjd? Absolut! 800GS passar bättre för min typ av körning än jag väntade mig. :)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav larswestman » 2008-04-02/22:00

Trevligt att höra. Själv måste jag vänta 8 - 10 veckor till innan jag får börja smiska grusväg med min 800:a. Suck...

Men angående det här med vibrationer. Det är ju en ny hoj. Min nuvarande 650GS vibrerade rätt friskt de första 500 milen, men nu är den hur lugn och fin som helst. Delvis beror det nog på NGK Iridiumstiften jag satte på (som faktiskt gör skillnad), men till största delen handlar det nog om att nöta in grejorna lite (hoppas jag iaf..).
larswestman
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-07-12/22:23

Provkörd

Inläggav Samuel » 2008-04-03/08:14

I väntan på att få min 800gs tog jag en hyffsad tur med en demohoj. Även om jag mest kört 650-stånka så kändes 800:an ganska snäll men inte klen. Jämt drag över låg och mellanregistret. Inga överraskningar, en BMW ;)
Förstår vilka vibrationer det pratas om. Killar till i ändan/sadeln vid pådrag i vissa varvtal men det kändes inte som nåt problem vid jämn gas.
Tror vi kommer att trivas bra ihop.
Men vad ska man göra åt den fula skakande bromsvätskebehållaren på styret?
Nån som har hunnit testa hög vindruta eller hårda väskor?
Användarvisningsbild
Samuel
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 1999-01-26/01:00

Inläggav Beppe1124 » 2008-04-03/13:53

HMR;32266 skrev:Vad jag hört så finns Acrapovic att köpa dyrt genom BMW. Bos (Touratech) lär komma inom ett par veckor liksom Sebring/Remus (Wunderlich).

Vad jag förstår så levereras alla dessa i godkänt utförande men med löstagbart insatsrör. Jag vet ännu ingen som säljer Y-rör utan kat.

Jag tänker köpa Remus Revolution (=Seebring Twister) eftersom den är bland de billigare och jag gillar ljudet.


Då får du lägga upp en ljudfil på ljudet med ny dämpare. Ska man byta hela vägen eller det räcker med själva dämparen?
Beppe1124
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-03-22/03:59

Inläggav HMRHMR » 2008-04-03/17:35

f650rr;32402 skrev:Men vad ska man göra åt den fula skakande bromsvätskebehållaren på styret?


Byta ut den!

Bild
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav CCR » 2008-04-03/18:30

Ursprungligen postat av f650rr
Men vad ska man göra åt den fula skakande bromsvätskebehållaren på styret?


Byta ut den!


Byta ut? Bara kör, den lossnar nog och försvinner av sig själv:D

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-05/07:12

F800GS är som sagt var ingen offroad hoj...... :p

http://www.youtube.com/watch?v=yIseD-4q4UQ
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-04-05/14:39

Jag provkörde 800gs i torsdags, en kort sväng på både asfalt och grus. Den kändes smidig och hade en pigg motor. Insprutningens på/avslag kändes som det kunde bli bättre. Jag fick en känsla av att sitta på en mindre maskin än vad det faktiskt är, det gav mig konfidens att tro att den funkar hyfsat till lätt enduro med rätt gummi på fälgarna, även om det är på "grusturer" den har sitt hemma element.

/en som körde hem mycket nöjd på sin GSA...
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Räven » 2008-04-06/10:16

Efter att läst alla inläggen om 800 Gs,så mår man skaffa egen uppfattning när tillfället gavs i fredags. Jag fick ha den ett par timmar om jag tankade den full sen. Viste en liten riktigt krokig asfaltsväg utanför stan. Nåväl bekantade mig med den på parkeringen å inne i stan, smidig å lättmanövrerad. Tät trafik vid 4 tiden med arbetsfordon å pendlare, det blev en lucka å jag ville förbi soppebilen, men oj då fel växel å fel varv, van vid 1200 an, nåja 800 cc man får inte begära så mycket. På krokvägen var den mycket lättsvängd å smidig, men ganska surrig om man ville känna klippet i motorn, dom omtalade vibbrationerna hade jag inte tid att upptäcka. Nåväl inget för mig, med tant å pack blir hojen liten å motorn för litet vridregister. En utpräglad solohoj för dom som har det så.Ska jag låna 100000 är det lika bra att låna 140000 å få lite mer bredd på hojkörandet. 1200GS passar mina behov bättre.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Levenpastej » 2008-04-08/21:20

Hej på er alla!

Ny på forumet!
Tidigare ägare av GS650 Dakar -01, Åker nu omkring på en TDM 900-02 som inte alls är så tokig. Men har beställt en F800GS och fick leveransbeskedet idag... den blir klar för lev om lite drygt två V. Var rädd att den skulle bli mer försenad. :) . Ska bli kul att åka bumse igen.
Levenpastej
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-04-08/21:07

Inläggav gamepad » 2008-04-09/09:41

Ska bli kul att åka bumse igen.[/quote]

Räknas F800gs som en bumse?:confused:
Gamepad
Användarvisningsbild
gamepad
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-03-14/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-04-09/15:32

Gamepad;32835 skrev:Räknas F800gs som en bumse?:confused:

Verkligen inte!
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-04-09/16:05

GoE;32859 skrev:Verkligen inte!


Vadan denna bestämdhet:D

Du kommer minnsan att få kolvarna åt ena hållet och balansarangemanget gåendes 180 grader mot/från desamma, så det så.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-04-09/19:56

Bengt Allevad;32861 skrev:...få kolvarna åt ena hållet och balansarangemanget gåendes 180 grader mot/från desamma, så det så.

Ajdå... Det sa dom inget om när jag köpte den nya hojen...
Så då är det en Bumse jag köpt alltså... OJOJOJ....
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Räven » 2008-04-10/06:08

Levenpastej;32806 skrev:Hej på er alla!

Ny på forumet!
Tidigare ägare av GS650 Dakar -01, Åker nu omkring på en TDM 900-02 som inte alls är så tokig. Men har beställt en F800GS och fick leveransbeskedet idag... den blir klar för lev om lite drygt två V. Var rädd att den skulle bli mer försenad. :) . Ska bli kul att åka bumse igen.


Enligt min uppfattning är F800 GS mer en TDM än bumse.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Bengt Allevad » 2008-04-10/08:18

Räven;32936 skrev:Enligt min uppfattning är F800 GS mer en TDM än bumse.


Vad jag sade till GOE i mitt svarsinlägg var bara skoj, eftersom motorn har "tyngder" åt båda hållen ungefär som en Bumse.

TDM:en, utom de allra äldsta är väl ingen 360 gradare. Det är en 270 gradig motor.

Vad sägs om att hellre koppla den till engelska gammelhojar med 360grader.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Henning_Svedberg » 2008-04-10/18:14

Tjoho!
Idag kom min gula F800GS!

Riktigt kul! Känns bra. :)

/H
Jag försöker att alltid avsluta det jag
Användarvisningsbild
Henning_Svedberg
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2008-03-02/10:17
Ort: Norrort

Inläggav Luthor » 2008-04-10/18:36

Läste tidningen Bike idag där dom har testat bl.a. F800 GS. Där har dom vägt hojarna och F800GS väger 223 kg. fulltankad, tyngst av alla hojar i testet. Hur är det möjligt när BMW har angivit en torrvikt på 185 kg. Tycker det luktar falsk marknadsföring. F650GS väger 212,6 kg. och då skiljer det 10,4 kg istället för 6 kg. som BMW anger.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-10/21:30

Luthor;32983 skrev:Läste tidningen Bike idag där dom har testat bl.a. F800 GS. Där har dom vägt hojarna och F800GS väger 223 kg. fulltankad

R1200GS väger 242 kg vilket stämmer rätt väl med att F800GS skall vara 20 kg lättare.

BMW anger vikten till 207 kg "nästan fulltankad" vilket bör betyda runt 215 kg med full tank inkl ABS och centralstöd. Återstår c:a 8 kg fusk alltså.

Rent subjektivt så upplevs F800GS lättare än 223 kg. På grusväg alltså. Till offroad är den åt helvete för tung. Men naturligtvis inte lika fånigt tung som en 270 kg GSA.: o
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-11/06:32

HMR;31991 skrev:Minns ni spektalet kring lösa skruvar i framgaffelbryggorna på R1200GS? Det ledde till wobbling och olyckor i minst ett par fall.

Tyckte det var bäst att kolla läget på min F800GS och [COLOR="Red"]det visade sig att samtliga 8 skruvar satt löst[/COLOR]. Dom satt med 3-11 Nm.

Jag vet ännu inte vad som är korrekt åtdragningsmoment men jag drog upp skruvarna till 16 Nm. Antagligen är rätt moment 19-25 Nm.


Hade moppen inne på 100-milaservice hos MC-Huset i Malmö i veckan. Nu hade jag tänkt skriva ett surt inlägg om att dom inte kontrollerat skruvarna.

Men till min stora förvåning verkar det som om dom faktiskt har gjort det! Samtliga skruvar var uppdragna till exakt rätt moment, 19 Nm. :) :confused: :)

Ja kollade genom att märka skruvarna, lossa dom ett kvarts varv och sedan dra fast till 19 Nm.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Håkan » 2008-04-11/08:01

HMR;33036 skrev:Men till min stora förvåning verkar det som om dom faktiskt har gjort det! Samtliga skruvar var uppdragna till exakt rätt moment, 19 Nm. :) :confused: :)




Dom läser också forumet, eller...:rolleyes:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Mats Liifv » 2008-04-11/11:08

Hyser samma misstanke som Håkan.....:D
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-04-11/11:35

Luthor;32983 skrev:Läste tidningen Bike idag där dom har testat bl.a. F800 GS. Där har dom vägt hojarna och F800GS väger 223 kg. fulltankad, tyngst av alla hojar i testet. Hur är det möjligt när BMW har angivit en torrvikt på 185 kg. Tycker det luktar falsk marknadsföring. F650GS väger 212,6 kg. och då skiljer det 10,4 kg istället för 6 kg. som BMW anger.


Jag tror att HMR är på rätt spår i sitt svar. Troligen kan vi kan hitta en del av förklaringen i "viktfusket" i det faktum att den vikten som anges i specifikationen antar jag precis som för bilar anges för fordonet "naken" DVS med minsta möjliga utrustning.
I detta fall, inga handtagsvärmare, inget centralstöd ingen pakethållare, ingen ABS etc. Dessa tillbehör väger ju ett par kilo.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-11/13:31

Håkan;33045 skrev:Dom läser också forumet, eller...:rolleyes:


Möjligt att det är så. Hur skall man tolka det i så fall?

En möjlig tolkning är att dom är intresserade av vad kunderna tycker och försöker göra ett bra jobb. :)

Eller? :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Håkan » 2008-04-11/14:12

HMR;33089 skrev:Möjligt att det är så. Hur skall man tolka det i så fall?

En möjlig tolkning är att dom är intresserade av vad kunderna tycker och försöker göra ett bra jobb. :)

Eller? :confused:



Precis så.:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

FöregåendeNästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst