Nu har jag kört c:a 100 mil med 800GS och det kan vara dags att summera intrycken. Dvs hur den uppfyller mina förväntningar.
Efter 4000 mil på 1150GS och 5000 mil på 1200GS ville jag ha något lättare som funkade bättre på grus utan att tappa alltför mycket av egenskaperna på asfalt. Jag kör nästan uteslutande på mindre vägar typ no-white-line-in-the-middle. Dvs hur moppen funkar på motorväg är ointressant för mig.
Jag kan konstatera att 800GS är mycket bättre på kurviga asfaltvägar än jag förväntade mig. För mina behov är de tre GS-modellerna förbluffande lika. Alla är solida pjäser som verkar byggda ur ett enda stycke. Alla tre har en enastående balans. Alla tre är lättkörda och går av sig själva åt det håll man tittar.
Komfortablast tycker jag 1150GS är. Den kör jag ledigt 60 mil småvägar på en dag. Motorn är kanske i klenaste laget men det går ändå att köra förvånansvärt fort på kurvig asfalt. Tyvärr är den ganska hopplös på traktorvägar p g a sin löjligt höga vikt. Men för den som ändå mest kör asfalt i ett inte alltför högt tempo ser jag ingen anledning att byta till 800GS.
1200GS är en favorit på alpvägar. Att dra fullt norra vägen upp mot Stelvio med denna urstarka och grymt rytande boxer med sina enastående bromsar är sanslöst kul. :p Även om en 800GS med jämngod förare antagligen hänger med så är det liksom inte samma grej. Den som bara kör på asfalt bör definitivt inte byta till 800GS som jag ser det.
800GS känns väldigt rätt för äventyrsåkaren som vill ta sig fram överallt. I stort sett lika kul som 1200GS på asfalt - t o m lite snabbare på de kurvigaste vägarna. Men så snart man hamnar utanför belagd väg så är 800GS precis så överlägsen storebröderna som man förväntar sig med lägre vikt, större framhjul och fjädring mer lämpad för offroad. Dessutom är 800GS klart bättre än de andra så snart hastigheten understiger 30 km/h. Mycket lättare att manövrera på trånga utrymmen, lättare att parkera, etc.
En 800GS beter sig som en trimmad 650PD på grus och som en bantad 1200GS på asfalt.
För den som köper sin första GS - är 1200GS värd 30000 kr mer än 800GS? Absolut inte enligt min åsikt!
Finns det inget negativt med 800GS? Inte mycket faktiskt. Enda stora frågetecknet är hur mycket vibrationerna stör vid långa motorvägsetapper. Sedan skall man inte inbilla sig att det är en offroadhoj. Även om den är OK på grusväg så kan den inte jämföras med en stånka på 150 Kg och 30 cm fjädringsväg.
Om jag är nöjd? Absolut! 800GS passar bättre för min typ av körning än jag väntade mig.