Bmw F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Luthor » 2008-04-11/14:13

HerrJonsson;33076 skrev:Jag tror att HMR är på rätt spår i sitt svar. Troligen kan vi kan hitta en del av förklaringen i "viktfusket" i det faktum att den vikten som anges i specifikationen antar jag precis som för bilar anges för fordonet "naken" DVS med minsta möjliga utrustning.
I detta fall, inga handtagsvärmare, inget centralstöd ingen pakethållare, ingen ABS etc. Dessa tillbehör väger ju ett par kilo.


Det kan man ju förstå att dom vill ange en så låg vikt som möjligt, så att den är utan all extra utrustning.

Men jag räknade med 185 kg.+16 lit. bensin och en 3-4 lit. olja skulle bli en ca. 205 kg.
Hojen dom hade var med centralstöd, vet inte vad en ABS kan väga men jag tycker det vara minst 10 kg. för mycket.

När man läser testet så verkar ju faktiskt F650GS som ett vettigt köp om man inte ska köra så mycket grus.

F800GS tycker dom är dyr, och det kan man faktiskt hålla med om i jämförelse med F650GS.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-04-11/15:38

Luthor;33097 skrev:Det kan man ju förstå att dom vill ange en så låg vikt som möjligt, så att den är utan all extra utrustning.

Men jag räknade med 185 kg.+16 lit. bensin och en 3-4 lit. olja skulle bli en ca. 205 kg.
Hojen dom hade var med centralstöd, vet inte vad en ABS kan väga men jag tycker det vara minst 10 kg. för mycket.

När man läser testet så verkar ju faktiskt F650GS som ett vettigt köp om man inte ska köra så mycket grus.

F800GS tycker dom är dyr, och det kan man faktiskt hålla med om i jämförelse med F650GS.


Jo, det verkar ju vara ett par bonuskilon med, men å andra sidan blir ju kilopriset så mycket bättre :)

Jag vet inte riktigt vad dom menar med torrvikt vad gäller vätskor. För att dra en paralelll till snöskoterbranschen så räknas dessa utan alla vätskor. Alltså, utan, kylarvatten, batterisyra, olja, bensin och (hör och häpna) dämparolja.
Inte direkt körklart :rolleyes:

Näväl, det riktigt intressanta är att de som sagt specar:

Tomvikt, körklar, fulltankad 1) 207 kg

Tekniska data avser tomvikt (DIN)
1) Enligt riktlinjer 93/93EWG med alla drivmedel, tankad med minst 90 % av den tillgängliga tankvolymen.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Vindskyddet

Inläggav Luthor » 2008-04-14/18:46

Tänkte fråga er som har hunnit köra era 800GS lite nu hur det är med vindskyddet.
Funkar kåpan bra och det något vindskydd för benen.
Just benen var ett problem (tycker jag) på min gamla 650 Dakar när det gick lite fortare då knäna gärna ville blåsa ut åt sidorna.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-04-14/19:54

Luthor;33297 skrev:...när det gick lite fortare då knäna gärna ville blåsa ut åt sidorna.

Om knäna blåser ut så beror det på att du inte har fäste mot tanken med knäna. Det är ju knäna du använder för att hålla emot med både när du accelererar och när du bromsar. Det senaste är nog mest viktigt.
Får jag i all ödmjukhet föreslå en kursdag på Gelleråsen eller Kinnekulle?
BMWklubben har två egna [url="http://www.svmc.se/php/kurser/?do=spk"]kursdagar[/url]under 2008 där vi bl.a. tränar sådana saker.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-14/22:49

Luthor;33297 skrev:Tänkte fråga er som har hunnit köra era 800GS lite nu hur det är med vindskyddet.


Vindskydd? Har du ingen bil?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Anders R » 2008-04-15/07:06

2 långa veckor kvar till leverans..
Användarvisningsbild
Anders R
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-03-12/08:13

Inläggav Luthor » 2008-04-15/19:23

GoE;33304 skrev:Om knäna blåser ut så beror det på att du inte har fäste mot tanken med knäna. Det är ju knäna du använder för att hålla emot med både när du accelererar och när du bromsar. Det senaste är nog mest viktigt.
Får jag i all ödmjukhet föreslå en kursdag på Gelleråsen eller Kinnekulle?
BMWklubben har två egna [url="http://www.svmc.se/php/kurser/?do=spk"]kursdagar[/url]under 2008 där vi bl.a. tränar sådana saker.

Det jag menar är att förut har man mest haft sporthojar med kåpor på och när man bytte till 650 Dakar så fick man pressa in knäna för fartvinden så att i början fick man träningsvärk.
Jag undrar om det är likadant på 800GS?

I all ödmjukhet så kan jag informera om att jag kört några gånger både på Gälleråsen och Kinnekulle samt några andra banor, och jag har RR-licens.
Det här med grusåkning är däremot nytt för mig.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-15/22:28

Luthor;33356 skrev:Det jag menar är att förut har man mest haft sporthojar med kåpor på och när man bytte till 650 Dakar så fick man pressa in knäna för fartvinden så att i början fick man träningsvärk. Jag undrar om det är likadant på 800GS?


Det tror jag inte. Jag har inte någon känsla av att hastigheten, dvs vinden, påverkar benen i sidled. Varken på F800GS eller på R1200GS.

Men jag har inte kört skoter (=kåpförsedd hoj) sedan Puch Dakota på 60-talet så jag har dålig koll på hur dom känns.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Räven » 2008-04-16/06:43

Haha, vi som körde R75 med Stalama på 70talet vet vad du menar Luthor.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav BulletStefan » 2008-04-16/08:39

HMR;33377 skrev:Men jag har inte kört skoter (=kåpförsedd hoj) sedan Puch Dakota på 60-talet så jag har dålig koll på hur dom känns.


Ursäkta ett OT-inlägg, men var fick du tag i kåpor till en Puch Dakota?! :confused:
Det var inte möjligen en Alabama det rörde sig om?
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Anders R » 2008-04-16/12:11

Var ute och tog en sväng för första gången med BMW:s demohoj igår.
Känns som den kommer passa utmärkt :) enda anmärkningen enligt mig är ljudet som är för tamt vad rekommenderar ni för avgassystem?
Har nån monterat nåt annat system ännu?
Användarvisningsbild
Anders R
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-03-12/08:13

Inläggav HMRHMR » 2008-04-16/20:54

BulletStefan;33385 skrev:Ursäkta ett OT-inlägg, men var fick du tag i kåpor till en Puch Dakota?! :confused:
Det var inte möjligen en Alabama det rörde sig om?

Förlåt. Naturligtvis har du rätt. Jag börjar nog bli mer än lovligt senil. :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Hjulafton

Inläggav gamepad » 2008-04-17/06:29

Så där ja, nu var den hämtad en gul/svart F800GS.
Första intrycket är verkar otroligt smidig sitter skönt, iallafall på korta turer.
Läste en lustig sak i instruktionsboken:
Om reservnyckeln är fäst vid tändningslåset, kan elektroniken bil "irriterad" och ingen klarsignal för motorstarten avges. :(
Undrar vem som blir mest irriterad om inte hojen startar :confused:
Gamepad
Användarvisningsbild
gamepad
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-03-14/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-04-17/19:37

HAHA.Det är nån riktig mupp som översatt.Det står samma i min manual.Förmodligen så är det disturbed som är ursprunget och i det här sammanhanget så är kanske ordet störd lite bättre än irriterad.. :D
/F
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Luthor » 2008-04-18/11:23

GoE;31033 skrev:Fick besked idag att min hoj produceras vecka 13.
Sen behöver dom cirka två veckor för att få hem den och göra iordning för leverans. Blir alldeles lagom för mig som bor i Stockholm.

Har du fått din hoj?
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav gamepad » 2008-04-18/11:55

Luthor;33520 skrev:Har du fått din hoj?


Jag kan svara för min hoj som producerades vecka 13, fick min F800GS i onsdags.
Gamepad
Användarvisningsbild
gamepad
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-03-14/01:00

Inläggav Luthor » 2008-04-18/12:16

Gamepad;33522 skrev:Jag kan svara för min hoj som producerades vecka 13, fick min F800GS i onsdags.

Bra, då vet jag ungefär hur lång tid det tar från tillverkningsvecka till leverans.
Min produceras vecka 18:mad:
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-18/19:39

Gamepad;33435 skrev:Om reservnyckeln är fäst vid tändningslåset, kan elektroniken bil "irriterad" och ingen klarsignal för motorstarten avges. :(


Varför skulle man fästa reservnyckeln vid tändningslåset? Och hur? Med klister?

Varför kan dom inte bara skriva det dom menar? Att stöldskyddssystemet som känner av tändningsnyckelns kod inte funkar om fler än en nyckel finns i närheten?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav tommykn » 2008-04-18/20:33

Det låter som en mekanisk, okänslig översättning från tyskan, utöver att de inte har skrivit särskilt begripligt från början. En tröst (?) är att det finns betydligt värre översättningar på manualer från Asien. För boys toys >100.000 SEK förväntar oss förstås lite mer... :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Helmetrock » 2008-04-18/20:42

tommykn;33558 skrev:Det låter som en mekanisk, okänslig översättning från tyskan, utöver att de inte har skrivit särskilt begripligt från början. En tröst (?) är att det finns betydligt värre översättningar på manualer från Asien. För boys toys >100.000 SEK förväntar oss förstås lite mer... :)


Tja ärligt talat är väl en sån grej ganska bagatellartad jämfört med att man måste skruva ihop framgaffeln själv...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-20/18:06

Idag fick jag äntligen monterat riktiga däck på min F800GS. MT21 fram och Karoo bak. Efter att ha kört en del grus med de slicks som originalmonterats så hade jag nog rätt höga förväntningar. :eek: Och dom överträffades med råge! F800 GS är, för en medelgod förare som jag, sjukt bra på grus! Den är närmast löjligt lättkörd. Inga som helst problem att få till 100 m långa bredsladdar.

Just lättkörd är väl den bästa sammanfattningen. Även i mycket snäva kurvor och rullgruskorsningar kan man utan vidare lägga en kvast av grus runt hörnet.

På vågen är F800GS åt helvete för tung. Men det märks inte så länge man kör. Testade lösan sand, kostigar, stridsvagnsspår, etc. Problemen uppstår inte förrän det blir stopp. Ettan är lite väl hög så det är lätt att få tjuvstopp. Och då är det kört.

Bild

Jag klarade inte att lyfta moppen utan att riskera skador på moppen (kopplingshandtaget nedkört i moder jord) så GSAdv fick hjälpa till.

Nu efter 170 mil menar jag att moppen är klart bättre på asfalt än väntat och samtidigt grymt mycket bättre på grus än jag vågat föreställa mig.

Inte heller seriös offroad är omöjligt. Så länge man inte är ensam när det blir stopp alltså. :)

Gissa om jag är nöjd?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sik » 2008-04-20/18:46

HMR;33662 skrev:
Nu efter 170 mil menar jag att moppen är klart bättre på asfalt än väntat och samtidigt grymt mycket bättre på grus än jag vågat föreställa mig.

Inte heller seriös offroad är omöjligt. Så länge man inte är ensam när det blir stopp alltså. :)

Gissa om jag är nöjd?


:D Kul att ha nån som har hunnit lite längre i sitt ägande / körande och ger recensioner. Jag hämtade min i går och har kört ca 35 mil asfalt. Jag är helnöjd med hojen, den är piggare än jag hoppades och mycket rolig att köra. 27 mil transport på E4 i 2 plusgrader gick också över förväntan.

Är det nån som har gjort (eller fått pris på) 100-milaservicen? Kunde vara intressant att veta ungefär hur mycket pengar man ska ut med för den.
Sik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-05-09/01:00

Inläggav runeo » 2008-04-20/19:38

HMR;33662 skrev:Problemen uppstår inte förrän det blir stopp. Ettan är lite väl hög så det är lätt att få tjuvstopp. Och då är det kört.

Gissa om jag är nöjd?

En kugg mindre fram?
Enligt uppgift passar framdrev ifrån gamla enstånkan. 5 kuggar till bak?

MCn i avataren med 93 mm slaglängd och TUNGT svänghjul, gör 3 km/tim på 1an och hög stark tomgång = ca 400 rpm.

Må bra
/Rune som (s)kickar 12gsa och hp2 till förmån för "minsta gemensamma nämnaren=F800gs". Funkar med 4 mc i garaget, men inte 5.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-04-20/19:45

RuneO;33673 skrev:En kugg mindre fram?

Jo, det är exakt det jag tänker mig. Sätter på originaldrev samtidigt med landsvägsdäck och en kugg mindre fram tillsammans med grusdäcken.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav 2660158 » 2008-04-20/20:46

Alltså måste det bli F800GS på alpbuset? :-)
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Re:

Inläggav Göran Ekman » 2008-04-22/00:33

<p>
Luthor skrev:Har du fått din hoj?
</p>
<p>Nix inte än. men på torsdag ska jag hämta den!</p>
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Levenpastej » 2008-04-24/23:36

<p>I dag fick man äntligen hämta hem skönheten!</p>
<p>Känns väldigt bra hittils!<br />Har iofs bara hunnit med ca 5-6mil.</p>
<p>När får ni andra era hojjar?</p>
Levenpastej
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-04-08/21:07

Re: Bmw F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-05-02/12:13

Så, då har man hunnit med 82 mil med den nya älskarinnan och börjar att få koll på hur hon fungerar.

Precis som tidigare har nämnts här är den otroligt snäll att köra. Körde en 7 mila tur på grusväg med varierande underlag, från nysladdat rullgrus till lerig och vattensjuk väg där snösmältningen gör sitt bästa för att flytta vägen.
Det är inga problem alls att tackla något av dessa förhållanden trotts att jag inte har slängt bort battelwing däcken som för övrigt är helt värdelösa. Skäms BMW för att ni leverarar sådant skrot. Nåväl i veckan åker mina TKC80 på och så hinner man över 100 mil så att man får börja känna på de högre varvtalen.

En sak som stör mig något otroligt är den kassa sadeln. Jag körde 1:a maj rundan och det blev 37 mil utslaget på hela dagen. Nu är ju säkert detta lite individuellt men efter ca 4-5 mil börjar det att kännas i baken, efter 10 mil gör det ont. Efter 37 mil är det rent ut sagt plågsamt. Så här dagen efter är jag forftarande öm.

En possitiv sak är förbrukningen, 0,42 på 37 mil. 20 av milen gick det mellan 100-110 kmh och de övriga 17 milen gick i maklig takt.

Så min slutsats är att det viktigaste för mig att åtgärda förutomär sadeln som måste bort och ersättas av något annat som är bekvämare att sitta på.

Är det någon som har koll på vad man ska köpa?
De som jag har hitta till 800GS är Touratech och BMW, är det någon som har testat dessa eller har erfarenhet från t.ex. 1200GS?
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Reflektioner

Inläggav Topdawg » 2008-05-02/12:56

Har satt cirka 60 mil på pärlan, är faktiskt ganska lyrisk överlag = )

Skriver under på ovanstående, Battlewing är ett märkligt leveransalternativ vad gäller däck, men visst känns de stabila på asfalt. Sadeln på min 650GS var nog något bekvämare, dock kompenseras detta lite av den underbara sittställningen på 800:an (mäter 180cm). Passagerarkomforten är enligt mina resenärer superhög!

En annan märklig sak är den lilla plastbiten till skydd vid vänstra fotpinnen. Lyckades tidigt smälta in en del av mitt vänstra byxben på avgassystemet, blaff så satt där en klump med svart gummi/plast/textil. Plastskyddet är helt enkelt lite snålt tilltaget, undrar om jag inte kommer att lyckas göra om samma misstag...Hmmm. (Lyckades dock få bort detta med en smörkniv i hårdplast (medan det var uppvärmt), sedan blev det att gno rejält med disksvamp + teknisk bensin från Danmark. Blev som nytt, som tur var.)

Annars måste jag säga att jag är helt sjukt nöjd med cykeln som trots dess ganska höga sitthöjd & vikt är en fröjd att köra, oavsett underlag. Cykeln är dessutom - enligt de flesta man stöter på - riktigt j*vla SNYGG.

Men som sagt, ruffigare däck & en något bekvämare sadel borde ha varit standard.

Vad gäller motorbågar & handskydd är dessa tydligen restnoterade, något som för mig är överraskande. Hur svårt ska det vara att ha sådan extrautrustning leveransklart vid release av själva MC:n?? Kan bara hoppas att man får detta inom kort, och inte först till hösten.

Sedan har jag hört ett märkligt ljud ifrån utblåset efter att man släpper gasen...alltså inte skönt fludder a la förgasarsmällar (vilket är underbart), utan snarare ett svagt metall-mot-metallljud typ. Någon mer som hör detta, jag anar att 1) det har inte "satt sig", hojen är så ny 2) något litet i ljuddämparen sitter lite smålöst..?? Anyone?

Annars OJOJOJ, underbar motorcykel, jag är helnöjd. 100-milaservicen bör f ö kosta ungefär som motsvarande service på en 650GS, pratade just med en BMW-verkstad som uppgav ett pris på cirka 1500-2000SEK. Återstår att se om detta stämmer. Kör lugnt.
Topdawg
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-05-02/12:39

Re: Bmw F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-05-02/15:27

Jag har inte några metalliska ljud vid gasuppsläpp, däremot så kan det poffa till precis så där som man vill att det ska låta.

Jag har bokat in min 100-milaservice på TwoWheels och servicen kostar 1400:-, inte farligt.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav gamepad » 2008-05-05/16:16

Har hört ett litet klonk när jag kört i gupp, lät som det kom från styret sade till om detta på min 100 mila service.
Hämtade hojen och fick veta att ena bromsoket fram satt med bara en skruv och den var inte heller åtdragen alls.
Tydligen har BMW gått ut med information till återförsäljare om att vissa kunde ha detta problem.
Varför*10 kontaktade dom inte kunderna DIREKT.
När jag tänker efter så tyckte jag frambromsen kändes konstig ibland.
Klart skrämmande, vilken tur att man inte har behövt tokbromsa ännu.
Så ta och kolla era bromsok på direkten att alla bultar finns och är åtdragna.
Min var tillverkade V13.
Gamepad
Användarvisningsbild
gamepad
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-03-14/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav HMRHMR » 2008-05-07/21:16

BMW har skickat brev till alla ägare av F800GS i Sverige om problemen med lösa bromsok.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav gamepad » 2008-05-08/03:22

HMR skrev:BMW har skickat brev till alla ägare av F800GS i Sverige om problemen med lösa bromsok.


Jag har inte fått något brev från BMW ändå är jag ägare av en F800GS.
Gamepad
Användarvisningsbild
gamepad
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-03-14/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Beppe1124 » 2008-05-08/11:04

Jag gjorde min första service i måndags och fick brevet i tisdags, konstigt att de på verkstaden inte visste om det i måndags då... Men det är väl bara till att köra in igen, har ju ingen momentnyckel.
Beppe1124
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-03-22/03:59

Re: Bmw F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-05-09/09:53

Nu har jag bytt däck till TKC80 och passade då på att dra åt bromsoket, men på min så satt det med rätt moment. Verkar som om dom har sovit på vissa skift i fabriken. :roll:

I vart fall så ska det bli spännande att få testa den med riktiga däck.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Lars Westman » 2008-05-09/22:14

Själv går jag och väntar på min gul/svarta som ska produceras i dagarna. I väntan på den så hann jag med en ganska ordentlig testsväng idag och oj, oj, oj vilken hoj! Efter 3 år med 650GS ser jag verkligen fram emot att få ta steget upp till 800GS. Här kommer några reflektioner från en 650-åkare som fått klämma lite på 800:an.

Fjädringsväg och fjädring är ett stort lyft mot 650:an. Den sväljer groparna på ett helt annat sätt och går inte lika tungt ner i potthålen. En helt annan stabiltet än jag är van vid. Motorn är ruksigt fin med ett härligt drag. Med rätt däck på den här hojen blir det riktigt riktigt kul ute på grusvägarna. Faktum är att jag höll nog så bra tempo på småvägarna även med Battelwingdäcken. Det är också stor skillnad på asfalt.

En sak som förvånar är vilken skillnad det är i sidvindskänslighet mellan hojarna. Jag har alltid retat mig på att 650;an svajar rätt duktigt i sidvind (känns lite som om någon liksom drar undan mattan lite i sidled). 800:an är betydligt bättre i det avseendet.

Några saker jag hakade upp mig på var:
- Små backspeglar. Här har designen fåt styra över funktionen tycker jag. Men de vibrerar inte som på 650:an så de är ju å andra sidan användabara även i farter över 80kmh
- Smäckra handtag. Jag kommer nog att linda på nåt för att göra dom lite muligare. De är tunnare än på 650:an och jag fick lite ont i högernäven efter en timme.
- Känslig gasrespons ger ryckig körning på lågvarv. Kanske en vanesak. Annars tror jag det går att åtgärda genom att montera lite prylar från "650"-syskonet som enligt uppgift ska ha annan utväxling i gasspjället. Jag tror jag vill ha lite mindre utväxling i gasen. Det känns lite som Hobbex snabbgashandtag om ni minns dom :-)
- Hög 1:a växel. Jag är van med 1 kugg större drev än orginal på min 650 så det kanske inte är så konstigt att jag tycker att 800:an är lite hög på ettan i orginalutförande. Jag noterade dock att min nerdrevade 650 och 800:an har nästan exakt samma utväxling på högsta växeln (5000rpm i 120kmh). Med 1 växel mer på 800:an gör det att den är mer tätstegad än 650:an vilket ger ett härligt drag i motorn under acceleration.
- På dålig kurvig asfalt känns tappar den spår i krokarna när det blir ojämt underlag. Den liksom ormar sig lite och byter spår några centimeter på ett sätt som jag inte upplever att min 650 gör. Det känns lite nöervöst. Jag antar att det beror på däcken (jag kör på TKC80) på 650:an. Det ska bli mycket intressant att känna hur 800:an beter sig på TKC80-däck.
- Det räcker väl att konstatera att blinkersarrangemanget är annorlunda... man kanske vänjer sig. Rent logiskt har jag dock lite svårt att förstå varför avstängningen av blinkersen sitter på höger sida på en hoj med så känslig gasrespons. Det blir lätt lite ryckgt när man ska stänga av blinkersen. Men det kanske är en vanesak även det.

Ovanstående är småsaker och förtar inte upplevelsen av en suverän hoj. Det här kommer att bli en riktigt bra kompis ute på de norrländska grusvägarna. Nu har jag fått ny inspriation och ska genast sätta mig med Mapsource och lägga några intressanta rutter och tanka in i GPS:en så den är redo när hojen kommer.

Jag kan bara gratulera ni som redan har fått leverans av denna trevliga cykel.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

222 Kg

Inläggav HMRHMR » 2008-05-21/15:38

Vägde min F800GS idag. Fulltankad & ready to race. Vågen stannade på 222 kg.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

TVÄTTRÅD ÖNSKAS!!

Inläggav Topdawg » 2008-05-22/11:59

Tackar för all varierande information ovan, 222 pannor alltså, inte undra på att det är jobbigt att lyfta fallfrukt = )

Vet någon hur man lättast undviker, efter vanlig shampotvätt, FLAMMIGA PLASTDETALJER, dvs vilket vinyl/gummipreparat skulle ni rekommendera för att få en jämn snygg svart yta?? Det är ju en hiskelig massa plast på 800:an, svårt att få riktigt jämnt & snyggt tvättat...Nackdelen med att inte ha klassisk plåttank som på gamla hojar.

Likadant med mina Battlewing, dom blir lätt fula och "flammiga" i profil. Tips någon? Bästa tvätttekniken?? Hur gör ni själva, t ex vilka spray/shampo/medel & svampar använder ni osv? Tacksam för svar.
Topdawg
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-05-02/12:39

Re: Bmw F800GS

Inläggav HMRHMR » 2008-05-22/17:16

Biltema svart vinylglans. En gång vart fjärde år. Dvs när jag skall sälja moppen. I övrigt tycker jag att tvätt är onödigt. Det kommer ändå en kraftig regnskur då & då.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: TVÄTTRÅD ÖNSKAS!!

Inläggav Helmetrock » 2008-05-26/19:32

Topdawg skrev:Tackar för all varierande information ovan, 222 pannor alltså, inte undra på att det är jobbigt att lyfta fallfrukt = )

Vet någon hur man lättast undviker, efter vanlig shampotvätt, FLAMMIGA PLASTDETALJER, dvs vilket vinyl/gummipreparat skulle ni rekommendera för att få en jämn snygg svart yta?? Det är ju en hiskelig massa plast på 800:an, svårt att få riktigt jämnt & snyggt tvättat...Nackdelen med att inte ha klassisk plåttank som på gamla hojar.

Likadant med mina Battlewing, dom blir lätt fula och "flammiga" i profil. Tips någon? Bästa tvätttekniken?? Hur gör ni själva, t ex vilka spray/shampo/medel & svampar använder ni osv? Tacksam för svar.

Prova med något typ Hydrowax eller liknade vax man tar på med en svamp när hojen är våt, och spolar av efter en liten stund!

Det är det enda som funkar på Rocksterns mattsvarta lack, annars blir den vit av vax!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Luthor » 2008-06-10/06:34

Var ute en sväng igår med sambon bakpå, och det gick faktiskt överraskande bra med passagerare.

När vi stannade efter några mil så frågade jag henne om hon tyckte det gick bra, så säger hon att det gick bra men, vilket tråkigt ljud det var på hojen! Hon påstod att den lät som en gammal trött Volvo amazon.
Kan väl tillägga att hon är måttligt intresserad av hojar och fordon överhuvudtaget, men hon har aldrig sågat någon av mina tidigare hojar så hårt.
Kan väl hålla med att det inte är så värst upphetsande ljud, och original ljuddämparen låter rätt så högt.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Lars Westman » 2008-06-10/07:34

Perfekt läge att köpa ett Remus eller Akra då :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Anders R » 2008-06-23/09:31

2661484 skrev:Har hört ett litet klonk när jag kört i gupp, lät som det kom från styret sade till om detta på min 100 mila service.
Hämtade hojen och fick veta att ena bromsoket fram satt med bara en skruv och den var inte heller åtdragen alls.
Tydligen har BMW gått ut med information till återförsäljare om att vissa kunde ha detta problem.
Varför*10 kontaktade dom inte kunderna DIREKT.
När jag tänker efter så tyckte jag frambromsen kändes konstig ibland.
Klart skrämmande, vilken tur att man inte har behövt tokbromsa ännu.
Så ta och kolla era bromsok på direkten att alla bultar finns och är åtdragna.
Min var tillverkade V13.



Tappade nedre skruven på högra oket igår när jag var ute körde känns inte bra har inte fått något brev från BMW.
Håll koll på skruvarna!
Ni som har fått problemet åtgärdat vad gjordes då på kampanjen?
Användarvisningsbild
Anders R
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-03-12/08:13

Re: Bmw F800GS

Inläggav Swissman » 2008-06-24/21:10

[/quote]
Tappade nedre skruven på högra oket igår när jag var ute körde känns inte bra har inte fått något brev från BMW.
Håll koll på skruvarna!
Ni som har fått problemet åtgärdat vad gjordes då på kampanjen?[/quote]



Sitter här med en hoj som nu rullat ca 200mil, facit: Vänstra skruven som håller lyktan, tappad... Den högra var på god väg att lämna mig den också. Långa främre skruven som håller "motorskyddet" i plast, borta/tappad... och så där ser det ut.
Har ersatt tappade skruvar och efterdragit en hel del skruvförband nu då jag ledsnat att köpa nya skruvar efter några rundor. Men det är klart, detta är min första BMW hoj, så jag vet inte om det normalt ska levereras Loctite vid leverans, jag fick ingen och jag frågade inte heller då jag inte trodde att det behövdes...

Andra noterade saker är att bakdämparens retur dämpning inte dämpar retur, det blev en yster dans på semestern med hustrun bakpå. Det blev dock en "skitaning" bättre då jag drog igen dämpskruven helt. Felet noterat på verkstaden och bakdämparen ska bytas på garantin. Främre gaffelbenen verkade ha en initial kärvhet som förbryllade ett tag till jag insåg att styrkronorna var åtdragna av Berlins starkaste skiftarbetare, kul att något satt fast. Men inte så BMW, inte så. Det är en upsidedown gaffel.

Sur? Ja, speciellt om man tänker på att den kostar en hel del mer, än andra liknande hojar¨på marknaden.
Är jag petig? Kanske, men i min värld så är det för mycket negativa saker som drar ner känslan av att äga/köpa en NY hoj vilket är synd.

Och ja, sadeln ska bytas ut.
Garmin Quest Yamaha WR426F -01 BMW F800GS -08
Användarvisningsbild
Swissman
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-05-20/07:39

Re: Bmw F800GS

Inläggav tommykn » 2008-07-29/21:51

Så föll även undertecknad för den lokala återförsäljarens locktoner häromveckan - Jan hos Claessons i Bromölla lät mig köra 2008 års modeller av R1200GS, F800GS och F650GS i nämnd ordning.

Konstaterar att uppdateringarna på monsterkossan från 2008 inte på långt när kan få mig att överväga ett byte av min egen R1200GS från 2006, möjligen är växellådan något mer distinkt. Mycket väsen för lite ull, heter det visst?

Däremot är det högst sannolikt att nästa hoj blir en F800GS, testade en sådan med den lägre sadeln och log helt ofrivilligt och länge efter provturen. Skönhetsfläckar som ynkliga backspeglar, något mjuk fjädring (eller bara lång fjädringsväg?) den fåniga bromsvätskebehållaren samt den delvis oskyddade motorn är retfulla detaljer som rimligtvis fixas tills jag blir färdig att slå till.

Även F650:n imponerade - enormt lätthanterlig - och det var klart intressant att gå "nedåt" i modellserien/i pris för omväxlings skull, för att jämföra hojarna sins emellan. "Prisvärt" var ett ord som undslapp mig när jag fyllde i provkörningsrapporterna - det ska mycket till om man har växt upp i Småland :)

Slutsatsen blir alltså att F800GS väcker ett stort ha-begär, men också att min egen R1200GS är en otroligt kompetent cykel. Kul att känna sig som en "vinnare", hur man än vänder sig... ;)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Luthor » 2008-08-05/12:13

Tänkte jag skulle skaffa en tankväska till hojen, och var intresserad om någon har nån att rekomendera.
Har kollat på BMW:s och Touratech, men BMW:s ser så hög ut och det kan kanske bli svårt att se en GPS då vilket är ett krav.
Touratech har olika storlekar på tankväskor men jag vet inte vilken jag ska ha?
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-08-05/22:14

Jag har två tankväskor till min F800GS. Den ena är BMWs originalväska. Den är väl super på alla sätt och vis men den har problemet att man inte kan stå och köra med den på ett bekvämt sätt. För mig så skymmer den inte GPSen som jag har monterad på den lilla fågelpinnen. Ett stort plus är att den är vattentät så man behöver inte böka med regnskydd och sådant.

Den andra som jag har är Touratechs "Daytrip" som är precis lagom stor för allt utom långsvängar. Den märks inte heller av när man står upp och kör.

Jag har provat att stå på Touratechs demo MC med deras 14/20l väska och den är bara ivägen marginelt i 14l läget. Om jag visste då vad jag vet idag så hade jag köpt denna istället för BMWs.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav svengoran » 2008-08-06/22:03

Nu är jag precis hemkommen efter mina första 20 mil på min 800gs.
Vilken hoj!
Det är svårt att få ner mingiporna alltså :D
Det blev en blandning av kurvig asfalt och nyhyvlad grusväg som var helskön att sladda på, det var nog en specialsträcka till Götenerundan på lördag :lol:
Jag sitter och smuttar på en Ardbeg TEN så nu är den här dagen så bra den kan bli.
svengoran
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-19/21:26

Re: Bmw F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-08-07/22:13

Då får man gratulera. Tänk vad du ska le när du passerat 100 mil och får gasa ordentligt :)

Själv har jag nu 750 mil på mätaren och jag är också mycket, mycket nöjd. Ska nu sätta på min andra uppsättning grusdäck och sedan är det dax att omdistributera gruset på de norrländska skogsvägarna igen.

Mycket nöje med den nya leksaken.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Bmw F800GS

Inläggav svengoran » 2008-08-10/18:12

Finns det någon som har en bild på det främre fästet på alu-motorskyddet 71 60 7 702 951?
Orginal plastskyddet på f800gs satt med en M8 bult under oljefiltret men alu-skyddet hade inget sånt, lite märkligt kan tyckas!
svengoran
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-03-19/21:26

FöregåendeNästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst