Själv går jag och väntar på min gul/svarta som ska produceras i dagarna. I väntan på den så hann jag med en ganska ordentlig testsväng idag och oj, oj, oj vilken hoj! Efter 3 år med 650GS ser jag verkligen fram emot att få ta steget upp till 800GS. Här kommer några reflektioner från en 650-åkare som fått klämma lite på 800:an.
Fjädringsväg och fjädring är ett stort lyft mot 650:an. Den sväljer groparna på ett helt annat sätt och går inte lika tungt ner i potthålen. En helt annan stabiltet än jag är van vid. Motorn är ruksigt fin med ett härligt drag. Med rätt däck på den här hojen blir det riktigt riktigt kul ute på grusvägarna. Faktum är att jag höll nog så bra tempo på småvägarna även med Battelwingdäcken. Det är också stor skillnad på asfalt.
En sak som förvånar är vilken skillnad det är i sidvindskänslighet mellan hojarna. Jag har alltid retat mig på att 650;an svajar rätt duktigt i sidvind (känns lite som om någon liksom drar undan mattan lite i sidled). 800:an är betydligt bättre i det avseendet.
Några saker jag hakade upp mig på var:
- Små backspeglar. Här har designen fåt styra över funktionen tycker jag. Men de vibrerar inte som på 650:an så de är ju å andra sidan användabara även i farter över 80kmh
- Smäckra handtag. Jag kommer nog att linda på nåt för att göra dom lite muligare. De är tunnare än på 650:an och jag fick lite ont i högernäven efter en timme.
- Känslig gasrespons ger ryckig körning på lågvarv. Kanske en vanesak. Annars tror jag det går att åtgärda genom att montera lite prylar från "650"-syskonet som enligt uppgift ska ha annan utväxling i gasspjället. Jag tror jag vill ha lite mindre utväxling i gasen. Det känns lite som Hobbex snabbgashandtag om ni minns dom
- Hög 1:a växel. Jag är van med 1 kugg större drev än orginal på min 650 så det kanske inte är så konstigt att jag tycker att 800:an är lite hög på ettan i orginalutförande. Jag noterade dock att min nerdrevade 650 och 800:an har nästan exakt samma utväxling på högsta växeln (5000rpm i 120kmh). Med 1 växel mer på 800:an gör det att den är mer tätstegad än 650:an vilket ger ett härligt drag i motorn under acceleration.
- På dålig kurvig asfalt känns tappar den spår i krokarna när det blir ojämt underlag. Den liksom ormar sig lite och byter spår några centimeter på ett sätt som jag inte upplever att min 650 gör. Det känns lite nöervöst. Jag antar att det beror på däcken (jag kör på TKC80) på 650:an. Det ska bli mycket intressant att känna hur 800:an beter sig på TKC80-däck.
- Det räcker väl att konstatera att blinkersarrangemanget är annorlunda... man kanske vänjer sig. Rent logiskt har jag dock lite svårt att förstå varför avstängningen av blinkersen sitter på höger sida på en hoj med så känslig gasrespons. Det blir lätt lite ryckgt när man ska stänga av blinkersen. Men det kanske är en vanesak även det.
Ovanstående är småsaker och förtar inte upplevelsen av en suverän hoj. Det här kommer att bli en riktigt bra kompis ute på de norrländska grusvägarna. Nu har jag fått ny inspriation och ska genast sätta mig med Mapsource och lägga några intressanta rutter och tanka in i GPS:en så den är redo när hojen kommer.
Jag kan bara gratulera ni som redan har fått leverans av denna trevliga cykel.
/Lars