800:an känslig på gasrullen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2008-05-11/21:40

Jag provkörde före helgen både nya 800GS och 650GS (min 800 produceras vecka 22 så det är väntans tider...). En sak jag reagerade på är att 800:an är mycket med känslig på gasen i lågvarv än 650:an. Mer än vad som är motiverat av effektskillnaden, så jag antar att de skiljer sig åt rent mekaniskt i reglagen. 650:an är mycket lättdoserad och fin i lågfart, medan 800:an är bra mycket svårare att hantera i lågfart (särskilt när man står och kör). Det blir lätt ryckigt med risk för tjyvstopp som följd.

Personligen skulle jag vilja ha det lite sävligare beteendet från 650:an på lågvarv. Är det någon som känner likadant och/eller har tittat närmare på det här? Jag kollade sprängskisserna hos återförsäljaren, men där har de ännu inte satt reservdelsnummer på komponenterna, så det gick inte att avgöra av dessa ifall det var olika komponenter. Jag misstänker att "plastrullen" som sitter på spjällaxeln och som gaswiren löper i har olika form som ger olika utväxling vid olika utslag på gasen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav HMRHMR » 2008-05-15/20:45

lawe skrev:Personligen skulle jag vilja ha det lite sävligare beteendet från 650:an på lågvarv. Är det någon som känner likadant och/eller har tittat närmare på det här?

Kan bara säga att jag håller med. Till att börja med så var vajern inte korrekt spänd men även efter justering så är kontrollen av motormomentet klart svår vid stående körning. Jag har redan kraschat två ggr p g a motorstopp. Delvis oskicklighet men för att få lugnare beteende så kör jag gärna på lite högre växel - med tjuvstopp som följd.

Måste nog byta taktik och köra med kopplingsslir istället?

En annan uväxling på gasreglaget vore efterlängtad. Nu kommer c:a 20 hkr på den första millimetern på gashantaget och det är lite väl svårbemästrat.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Topdawg » 2008-05-21/12:09

Instämmer, helt klart. En gång höll jag nästan på att åka av cykeln helt & hållet när jag råkade röra gasen typ ett par snabba par millimeter. Sjukt dumt, och det blir ju som sagt bara svårare när man kör stående...
Topdawg
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-05-02/12:39

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2008-05-21/17:15

Jag ska försöka gå till botten med frågan ifall det skiljer något i komponenterna i gasmekanismen mellan 650 och 800. 650:an är en dröm att krypköra jämfört med 800:an. Hittar jag nåt så uppdaterar jag tråden (om ingen annan hinner före).
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav HMRHMR » 2008-05-21/20:57

Om jag tolkar bilderna i reparationsmanualen rätt så ser Throttle Valve Actuator likadana ut för både 800 och 650. Båda modellerna har en standard (1) och en reduced power version (2).

Bild

Det vore frestande att tillverka en egen actuator med en annan kurvform.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2008-05-21/21:33

Problemet tror jag är att banan som viren löper i faller av för fort i början vilket gör att den öppnar spjället väl snabbt i början av rörelsen. Kanske man kan köpa 2:an och sätta sig och fila av lite på de sista 25 procenten av banan så att den totala utväxlingen blir den samma?

Principen är ju enkel. Ungefär som att dreva upp på bakdrevet för lägre utväxkling, men i praktiken kan det bli lite knepigt tror jag. Men nåt i stil med att ta bort det röda i bilden skulle vara intressant att prova.
Bild

Fast man kanske ska vänta med att bekymra sig över sånt tills man fått hem hojen....
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav HMRHMR » 2008-05-22/06:14

Tvärt om Lawe, tvärt om!

Hävarmen skall göras längre för att vridningsvinkeln på spjällaxeln skall bli mindre i början.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Håkan » 2008-05-22/07:56

Det här ser enkelt ut.

Det är bara att köpa en järn-klump, och börja fila...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2008-05-22/10:08

Kanske en affärsidé för den händige :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Smartswede » 2008-05-22/12:42

Med stor chans att bli dumförklarad...

Det är inte den längre/mjukare fjädringen, lägre utväxlingen och extra pulvret kombinerat som ställer till detta?
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav HMRHMR » 2008-05-22/17:15

Smartswede skrev:Med stor chans att bli dumförklarad...

Det är inte den längre/mjukare fjädringen, lägre utväxlingen och extra pulvret kombinerat som ställer till detta?

Nej det tror jag inte.
Möjligen pulvret. Dvs kamtiderna och mappningen har säkert med problemet att göra men det hindrar inte att BMW har valt en alltför snabb spjällöppning i början. Antagligen inte tillräckligt enkelt, dvs för dyrt, att fixa till.

Jag uppfattar problemet som helt kopplad till själva gasreglaget. Motorn går fint.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav viatormundi » 2008-05-23/00:22

KTM 990 Adv är också mycket känslig på gasrullen.
En throttle cam from http://www.g2ergo.com gör stor skillnad.


Bild

Men jag vet inte om denna produkt skulle passa till F800GS
viatormundi
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-09-12/22:35

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav runeo » 2008-05-25/16:55

Vad i detta problem kan INTE åtgårdas med programvaru-uppdatering till styrdatorerna?
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2008-05-25/17:23

runeo skrev:Vad i detta problem kan INTE åtgårdas med programvaru-uppdatering till styrdatorerna?
/Rune

Det skulle säkert gå bra. Lite svårt att fixa själv bara... Jag läste i ett inlägg på UKGS'er att beteendet hade att göra med anpassningen till EU:s utsläppsnormer.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav mapa » 2009-04-26/17:06

Hej hopp!

BMW har släppt en ny mappning som skall åtgärda detta. Alla nya F800GS från feb/mars får denna nyare mappning istället. Fick infon av GunnarE o ch kollade med verkstaden. De mappar om äldre hojar om man vill. Av någon anledning går det inte att backa mappningen om man skulle bli missnöjd. En del kunder har tyckt att det inte blir någon större skillnad, andra har gillat den nya. Jag provar på nästa service, i mitten av maj då hojen skall få den nya framhjulaxeln som BMW vill byta på alla GS:er. Om någon är nyfiken kan jag posta en rescension av ommappningen här när jag testkört.

Mvh
Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2009-04-26/21:41

Jag har fått ny mjukvara laddad i min hoj nu och jag tycker den känns mindre känslig nu på lågfart jämfört med tidigare. Det är ju svårt att veta i vilken grad det är den egna högerhanden som anpassat sig, men nog tror jag uppdateringen gjorde nytta. Jag har iaf inget som helst att anmärka på nu när det gäller motorstyrningen. Den här twinnen går ju helt fantastiskt!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav mapa » 2009-04-26/21:49

Roligt att höra! Skall bli kul att jämföra... Väntar särskilt ivrigt på det kraftig försenade drevkittet från Touratech... Kombinationen borde bli giftig.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2009-04-27/07:58

Jag antar du ska ner på 15 kuggar fram? Jag är också rejält sugen på det, så rapportera gärna tillbaka utfallet.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav bengan49 » 2009-05-03/18:05

Hej
Ny programvara kom för ett halvår sedan.
Med denna mappning av motordator som jag lät utföra och det "hysteriska" tomgångspådraget försvann. Nu
reagerar gaspådrag som det skall och även oväntatande "tjuvstopp" av motor har upphört.
Lässte på ett engelsk forum att motordator "bara" går att uppgradera 10 gånger, sen är det stopp.
Hoppas att man inte skall komma därhän.
Avverkat nästan 1000 mil på min F800GS och 200 mil efter ommappning av motordator.

Bengan49
bengan49
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-03-30/18:14

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-05-03/18:34

Låter toppen!
TwoWheels ska uppdatera min mjukvara vid servicen om en vecka. Jag hoppas mycket på att den ska bli snällare den första millimetern på gasrullen, samt att de irriterande tjuvstoppen försvinner.
Jag hade jätteproblem med tjuvstoppen på Vanjas kurs i Snöåbruk förra året, får se om det är bättre i år.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Kjell Johansson » 2009-05-03/20:42

Mattias Jonsson skrev:Låter toppen!
TwoWheels ska uppdatera min mjukvara vid servicen om en vecka. Jag hoppas mycket på att den ska bli snällare den första millimetern på gasrullen, samt att de irriterande tjuvstoppen försvinner.
Jag hade jätteproblem med tjuvstoppen på Vanjas kurs i Snöåbruk förra året, får se om det är bättre i år.


Samma erfarenhet. Besvärligt att köra stående på ettan med vettig kontroll. Första repan i störtbågen nyligen p g a av tjuvstopp.
I veckan får jag min framaxel bytt och då skall jag be om uppdaterad mjukvara också
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Kjell Johansson » 2009-05-09/18:15

Har nu fått mjukvaran uppdaterad och jag tycker det blev en klar förbättring vad det gäller möjligheten att hantera hojen någorlunda civiliserat på låga varv utan tjuvstopp. Pådraget är fortfarande ganska brutalt och gör ettan svår att använda till knixig stående körning
Senast redigerad av Kjell Johansson 2009-05-10/21:44, redigerad totalt 1 gång.
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav mapa » 2009-05-09/19:18

Touratech sände äntligen 15-kuggs-framdrevet och diverse annat småplock. Bakdrevet på 47 kuggar är fortsatt restat.

Hojen blev klart trevligare att krypköra med och överlag roligare att köra. Nu orkar den gå på tomgång uppför lättare uppförsbackar men det går fortfarande väl snabbt för krypkörning i terräng med åtföljande tjuvstoppsvarning. Sistnämnda beror antagligen lika mycket på mappningen som drevningen. Får se hur hojen blir efter ommappningen om en dryg vecka.

Den varvar vid 90 på GPS:en just över 4000 och 110 vid 5000 varv. Sexan drar helt ok redan vid dryga 70. Har ett 47-bakdrev på ingående men vete tusan om jag vill dreva ned mer nu. Fattas fortfarande litet för perfekt krypkörningsmöjlighet i terräng men då blir det nog väldigt surrigt över 90. Hojen mår bäst av originaldrevningen för vägkörning över 80 men då måste den få en lägre växlad etta för att fungera vettigt i skogen. Drevandet blir en kompromiss som aldrig kan lösa problemet helt, det är helt enkelt för tätt mellan ettan och sexan. Litet märkligt med en SUV-hoj utan lågväxel...

Jag tänkte också tipsa om att det går att byta framdrev utan att plocka av bakjul, kedja mm. Det var enkelt, bara att lossa drevet, därefter slacka kedjan maximalt och dra fram den till drevet, sedan gick det att försiktigt låta drevet glida av axeln. Därefter ut med det ur kedjan och så omvänt tillbaka. Enligt BMW:s bruks skulle man bort med bahjul och sving. Behövdes heller ingen avdragare till framdrevet, det lossnade med fingerkraft.

Mvh
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav mapa » 2009-05-22/20:16

Hej!

Nu är kombinationen 15 fram och ommappad provkörd. Klart trevligt! Jag inbillar mig att den inte är lika aggressiv nu och den första biten av gaspådraget är mjukare. Jag gillar resultatet, helt klart. För övrigt drevar jag inte ned mer, åtminstone inte just nu. Jag tror att det blir väl höga varv från 80-90 och uppåt om man drevar ned ännu mer. Som det är nu är det ok men det känns ändå som att en "sjua" inte hade skadat.

Grundproblemet är att ettans växel har för hög utväxling och det går inte att lösa med bara omdrevning....

Mvh
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2009-06-29/20:48

Nu har jag löst mina problem med att 800:an är lite för känslig på gasen.

Jag lossade locket över gasrullen, lossade på vajerspänningen och tog bort vajern från gasrullen. Sedan tog jag ett bågfilblad och filade bort lite material med start ungefär 1 cm från där vajern är fastsatt. Resultatet blev mindre hävstångseffekt i början av rörelsen och det funkar riktigt bra. Nu är det inte på/av längre utan det finns faktiskt något däremellan.

Nu får inte ett gupp/sten/trädrot längre den effekten att det blir motorbroms direkt med efterföljande (gas och då var ryckcirkusen igång). Riktigt besvärligt var det när man stod upp och körde. Efter förändringen börjar inte motorbromsen lika snabbt och brutalt och det blir en mjukare körning.

För den som vågar pilla lite med hojen och kan tänka sig köpa ett nytt gashandtag ifall det skulle bli helt misslyckat kan det vara värt ett försök. Men du gör det på egen risk :-)

Jag har skrivit lite om det i en tråd på f800riders.org.

Här är en schematisk skiss: http://f800riders.org/forum/showpost.ph ... stcount=77.
Här är arbetsproceduren: http://f800riders.org/forum/showpost.ph ... stcount=73
Annars är hela tråden här: http://f800riders.org/forum/showthread.php?t=20868

Hur som helst är jag toppennöjd. Körningen är betydligt mer avslappnad nu när jag inte behöver passa hojen med kopplingen hela tiden.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav larkal » 2010-03-23/17:52

Har nyligen blivit ägare av en F 800 GS. Enligt chassie nummret är den tillverkad 2009-04. Har lyckats åka 10 mil mellan snöbyarna och upplever den som väldigt besvärlig med gaspådraget. Tyckte att jag hoppade som en groda när jag körde i en rondell och skulle samtidigt ändra blinkers från vä. sida till hö sida. När denna tråd började så talades det troligen om årsmodell 2008. jag undrar .... är årsmodell 2008 känsligare än årsmodell 2009 eller är problemet lika stort på båda modellerna ? Talade med MC firman som sålt den idag å de säger att det inte går att mappa om den för de kommer inte in i styrsystemet ( en av sveriges största MC firmor) Enda sättet att få bort "defekten" är att köpa en Power Commander 4000 kr och mappning 3000 kr = 7000 kr enligt MC firman. Tycker att det är lite väl dyrt för att få till en smidig gång på MC`n. Är tacksam för ytterligare tipps om hur jag skall ta mig an problemet med den ryckiga gången.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2010-03-23/18:24

Hej och välkommen till forumet och grattis till en toppenhoj!

Visst är 800:an lite känslig på gasen. Förmodligen beror det på att den är så snålt ställd för att klara utsläppsnormerna.

Först av allt ska du kanske se till att få några mil tillsammans med hojen för att se om du tycker problemet kvarstår. Känns det ändå inte bra kan du börja med att ta bort så mycket spel som möjligt i vajern utan att du får gaspådrag när du svänger fullt åt höger. Jag tycker det hjälper. Är det inte bra efter det och du inte är rädd för irreversibla ingrepp kan du testa mitt knep som jag skrivit om här. Jag vet inte hur mycket det handlar om den förändring jag gjorde, att jag vant mig med hojen eller en kombination därav, men jag upplever inga som helst problem med min 800 i lågfart längre.

Det finns ersättningsgasrulle att köpa (http://www.g2ergo.com) för att få en annan utväxling/bana i gasrullen, men det verkar rätt pyssligt att få till det med handtagsvärmen om man väljer det spåret
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav colsson » 2010-03-23/20:58

Det här med att framaxeln ska bytas på alla GS? Hur fick ni reda på det och får man nåt meddelande av bmw eller vad har de tänkt sig? Vet ni varför axeln ska bytas?

Det här med att våra cyklar är så känsliga på gasen tycker jag är för dåligt. Vi köper hojar för 100.00kr och så ska vi själv börja fila på sakerna för att de ska funka ordenligt. Dåligt bmw!!
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Lars Westman » 2010-03-23/22:13

Framaxeln ska kontrolleras och byts vid behov. Det beror på hur den är svarvad. Kolla med din BMW-handlare. Passa på att kolla om programvaran i din motorstyrning är uppdaterad och om det finns andra servicebullentiner som gäller för din hoj. Jag inbillade mig att min blev lite snällare efter senaste uppdateringen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav colsson » 2010-03-24/08:59

Det här svaret fick jag av gerts mc i ängelholm.

Hej Christian all information från klubben stämmer tyvärr inte med fabrikens tekniska informationer. Framaxlarna har gällt äldre F 800 gs och din mc är så ny och du har rätt programvara i din mc Ryckigheten på lägre varv finnes pga lamdasonden slår av och på bränslet för att släppa ut minsta möjliga avgaser.

Hälsningar Bengt
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-24/12:54

colsson skrev:Det här svaret fick jag av gerts mc i ängelholm.

....du har rätt programvara i din mc Ryckigheten på lägre varv finnes pga lamdasonden slår av och på bränslet för att släppa ut minsta möjliga avgaser.

Skrämmande osakligt och/eller okunnigt svar från en auktoriserad verkstad.....
Till att börja med kommer det ny programvara till styrenheten minst ett par gånger om året - vad som är 'rätt' kan ju diskuteras, men senare programvara finns nästan alltid!
Att lambdasonden 'slår av och på' är helt galet - lambdasonden kan bara ge besked till styrenheten om syrehalten i avgaserna. Det är styrenheten, och programvaran i den, som avgör när bränslet ska 'slås av och på' - en detalj som faktiskt ändrats med nyare programvara, efter åtskilliga klagomål från kunder!
Kanske läge att prata med en verkstad som begriper vad dom talar om?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Marie » 2010-03-24/21:38

Gunnar Elmgren skrev:
colsson skrev:Det här svaret fick jag av gerts mc i ängelholm.

....du har rätt programvara i din mc Ryckigheten på lägre varv finnes pga lamdasonden slår av och på bränslet för att släppa ut minsta möjliga avgaser.

Skrämmande osakligt och/eller okunnigt svar från en auktoriserad verkstad.....


Vem blev förvånad? :?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav larkal » 2010-03-25/22:11

Har hört med MC handlaren som skall serva min MC (tillverkad 200904) om det fanns några uppdateringar tillgängliga i hopp om att det skulle finnas något som kunde minska den ryckiga gången. Han bad om reg. nummret och efter en stund fick jag besked om att det inte fanns några uppdateringar.......så då får jag leva med "obehaget" med ryckig gång eller ge mig på gashandtaget med bågfilsbladet för att försöka mildra "oron"
Som nybliven BMW ägare är jag väldigt glad för all info. som finns tillgänglig på forumet.......
.
Mvh till er alla från larkal = Lars Källberg
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav julius » 2010-03-28/08:16

Nu skall vi se....en ny hoj....kostar ca 100 000SEK, modern med alla finesser och så måste man göra handpåläggningar med ett bågfilsblad och annat för att den skall bli acceptabelt körbar. Låter som att den inte är riktigt färdigutvecklad....
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav colsson » 2010-04-08/18:39

Lars, Jag har nu gjort båda modifieringarna på min hoj, dvs slipat spåret i gasrullen och lagt ett inlägg i trottelarmen vid motorn. Allt enligt forumet du länkade tilll. Nu har jag inte provkört än men jag har avsevärt större utslag på gasen nu iallafall. Man får nästan ta nytt tag om handtaget om man ska dra full gas. Ska bli spännande att se hur hur den beter sig nu! Jag återkommer efter provkörning!

Bild
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav colsson » 2010-04-09/15:48

Nu har jag varit ute och provkört. Det var definitivt stor skillnad till det bättre men av/på gasen är inte borta helt. Det kommer man nog aldrig att bli av med men det här var en stor förbättring iallafall! Rekomenderas!
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav megardt » 2010-05-08/11:32

Hej,

Har nu lämnat in min hoj på en årsservice. Lämnade in den framför allt för att ryckandet förtog en hel del av körglädjen. Droppen var att den låste bakhjulet när man släppte av gasen på grusväg hellre än att motorbromsa.

Jag bad dem specifikt att uppdatera mjukvaran.

När jag hämtade ut den kändes den som en ny hoj, den slår inte längre av tändningen helt när man släpper av och känns lugnare precis när man drar på.

Lämnade den på Bavaria Stockholm, i Solna. De tog 1800 för service och verkade ordentliga. De klagade dock på slut drivpaket lite tidigt enligt mig. Bakdrevet ser ut så här, inte så illa väl?
photo.jpg
Bakdrev


Ha det gott!
Mats
megardt
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-01-26/17:04

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Noyah » 2010-05-09/12:12

Har ett par gånger varit med om motorstopp när jag dumpar kopplingen på grus, du menar att det går att åtgärda med en liten "firmware" update?
BMW F800GS
Användarvisningsbild
Noyah
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-07-12/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav megardt » 2010-05-10/08:32

Kan nog hjälpa även för dig. För mig hände det oftast när jag körde i jämn fart i tvåan och sedan släppte av gasen.

Kändes finemang även när jag körde in till jobbet idag också, snittar 0,59L/mil dock! :)

Mats
megardt
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-01-26/17:04

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav julius » 2010-05-10/20:28

megardt skrev:Hej,

Har nu lämnat in min hoj på en årsservice. Lämnade in den framför allt för att ryckandet förtog en hel del av körglädjen. Droppen var att den låste bakhjulet när man släppte av gasen på grusväg hellre än att motorbromsa.

Jag bad dem specifikt att uppdatera mjukvaran.

När jag hämtade ut den kändes den som en ny hoj, den slår inte längre av tändningen helt när man släpper av och känns lugnare precis när man drar på.

Lämnade den på Bavaria Stockholm, i Solna. De tog 1800 för service och verkade ordentliga. De klagade dock på slut drivpaket lite tidigt enligt mig. Bakdrevet ser ut så här, inte så illa väl?
photo.jpg


Ha det gott!
Mats

Drevet ser väl ok ut men hur är det med kedjan och det främre drevet? Står det inte i instruktionsboken vilka slitagetoleranser som gäller?
Senast redigerad av julius 2010-05-10/20:30, redigerad totalt 1 gång.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Mimmi » 2010-05-10/20:34

Hej!

Tänk på att drevet slits lika många gånger mera som storleksskillnaden mot kransen! Som ett exempel: Är kransen tre gånger så stor roterar ju drevet tre gånger fortare än den drivna kransen. Därför är det inte på kransen man skall bedöma ett slitage utan på drevet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: 800:an känslig på gasrullen

Inläggav Dennis Johansson » 2010-05-11/01:23

Nu är väl det att svära i kyrkan som att säga det jag kommer säga här.

Men jag åkte ju Africa Twin tidigare. Drivpaketen höll ju inte i evigheter på dom direkt.
Och det främre drevet slits ju fortare en det bakre. När väl det främre är mycket slitet ökar det slitaget på kedjan och bakdrevet markant.
Så jag gjorde helt enkelt så ett par gånger mot slutet av ägandet att jag bytte det främre drevet ganska tidigt.
Ex. Om man beräknade livlängden på hela paketet till 2000 mil. Bytte jag det främre drevet efter max 1000 mil.
Jag märkte skillnad slutligen i livslängden totalt samt att jag fick spänna kedjan mindre efter bytet.

Kedjan:
Det jag också märkte var att kedjan sträckte sig mycket. Först pga att det stod fel fel i instr. boken angående hur mycket spel man skulle ha till kedjan på den hojen. Med deras rek. var kedjan som en fiolsträng när svingen var vågrät mot svingen och sträckan mellan fram och bakdrev som längst.
Så ett tips är att försöka pressa ihop fjädringen så mycket och kolla att det finns spel kvar.
Nackdelen då med mycket spel som det blir i de andra lägena är att det blir mera lastväxelreaktioner (Som på BMW med kardan, varför få de inte väck den skiten)
När kedjan får utstå dessa laster som detta innebär kommer den töjas.
Nu han jag inte testa detta själv helt det jag kommer beskriva då jag sålde hojen till förmån för en 1200GS, men sista drivpaket bytet köpte jag original drev men en annan starkare kedja. Jag hade 525 kedja och fann då en kedja i tillräcklig längd som var anpassad till Honda 929 Fireblade.
En ikon i Göteborg gällande Honda Transalp. Per Öhl gjorde enligt Kenneths mc liknande val av kedja. och även drev vilket jag kommer till. Och han som kör hårt... Ni som sett hojen vet lite vad jag pratar om....Han fick ut mera mil på dessa kedjor. Visserligen lite dyrare, men det betalade sig och framför allt är det ju inte kul att byta drivpaket.

Drev:
När man köper drev rekommenderar jag iaf Original. Speciellt till främre drevet men även bakre.
Det finns flera bl.a. personen ovan som snålade inte och köpte pirat drev. till hojen. En del pirat är bra och andra kass. Det svåra är att veta vilka som är bra....och chansa kan bli dyrt.
Per ovan m.fl. fick byta utgående axeln från växel lådan pga att materialet och / eller måtten på drevet inte var inom specarna vilket gjorde att splinsen förstördes!
Om bakdrevet slits snabbare är inte hela världen. Infästningen är inte lika komplicerad och då kan pirat fungera.
Till några Hondor har det dock var ngt fel med piratdreven vilket gjort att det inte gått att få bakhjulet rätt riktat så fram och bakdrev hamnat rätt.

Så sammanfattning:
* Kolla spelet.
*Om paketet slits fort, byt främre drev minst en gång per total livslängd, men främst försök finna en starkare kedja som tål starkare motorer.
* Köp original drev.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst