F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav COSMOZ 08 » 2009-05-15/07:39

Funderar på en BMW hoj & nyligen varit & provat en 1200GS som jag inte gillade .
Så nu har jag fått upp ögonen på F800S som kanske skulle passa mig bättre .

Så är det någe speciellt man skall titta / tänka på ?

Är det någon årmodell man inte skall köpa ? Varför ?

Är det några skilnader mellan årmodellerna ?
COSMOZ 08
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2009-05-07/07:20

Re: F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav Roger Molander » 2009-05-15/17:05

F800S (och ST) är fin-fina hojar. ;) Årsmodellerna är väl identiska men det är bara den vita -09:an som har svart motor. Snyggast! Vad jag känner till så finns två återkallelser, en modifierad ryckutjämnare på tidiga årsmodeller och en annan dragning av bränsleledning. Är hojen bara servad enligt plan så ska detta vara åtgärdat.

Jag har snart kört 1000 mil med min. Enda problemet jag upplevt är att bränslemätaren inte riktigt är med i matchen.
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav Thomas Josin » 2010-01-31/18:49

Ang. bränslemätren så har dom bara varit smarta och gjort den olinjär för att få bättre upplösning på slutet. Kolla i instruktionsboken. Där står mer så förstår man att den är perfekt. -Jag köpte min hoj i somras och är överväldigad! Köp köp! -Tänk på att ladda under vintern för datorerna ombord drar ström...
Thomas Josin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-01-13/12:54

Re: F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav Martin Håkanson » 2010-02-01/10:07

Förutom återkallelsena angivna ovan:
De tidiga exemplaren hade problem med kvaliteten på kolvarna. I vilken utsträckning det ger problem vet jag inte.
En annan sak är att motorn kunde dö när den var genomvarm och man släppte gasen, för att tex växla ner. Detta ska kunna åtgärdas med nu mjukvara vad jag förstått. Detta problem hade jag en tid med min ST-07:a men försvann efter ett antal verkstadsbesök.

Utförligare info (och gnäll) hittar du på http://f800riders.org/forum/.

Själv föredrar jag ST framför S.
ST:n är en härlig hoj! Trevlig både i stan och på landsvägen. Jag är inne på min andra efter en smäll med den första förra våren.
Nu på R1200RS
Användarvisningsbild
Martin Håkanson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-03-07/01:00

Re: F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav Iki » 2010-02-06/20:15

vet inte hur det är med s- modellen, men jag har en f800r, och den läckte olja från ventilkåpspackningen...fick den bytt gratis, och då sa dom att det kunde vara vanligt om man inte monterade den rätt vid service... men det märker du om den skulle läcka, för det rann olja på sidan av motorn!
Lycka till
F 800R - 09
Iki
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-11-06/12:48

Re: F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav Kovlingen » 2010-02-06/20:27

Provkör Provkör Provkör . Du ska gilla det det du köper och det ska kännas
rätt " i handen " . Har du kommit så långt att du gillar modellen du funderar på
så kan du kolla dom "små" detaljerna . Du kommer aldrig att hitta en felfri hoj .
Inte ens en ny hoj så köp och njut njut njut .
Hade bra och lycka till !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F800S vad skall man titta på vid eventuelt köp

Inläggav RonnyB » 2010-03-08/01:29

Två fel jag har haft på min är följande:
1. Kopplingsfel, en distansbricka mellan koppling och växellåda kan vara lite för tjock. Detta upptäckte jag vid stopplikt mot 90 väg då jag varvade upp min motor till 4500-5000 varv med koppling och ettans växel i. resultatet var att cykel stack iväg som om jag hade släppt kopplingen.

2. min ena kolv slet snett i cylindern vilken gav ett knackande ljud som bara blev värre och värre.

BMW har åtgärdat felen nu och problemen är borta. Om du skall testa kopplingen på samma sätt som jag upptäckte mitt fel på råder jag dig att vara på en stor tom parkering. Tro mig, om du hittar felet är det ingen rolig upplevelse. Har läst mig till på nätet att det finns dom som har råkat ut för att brickan svetsar sig och sen har du ingen koppling alls förrän verkstaden har fixat den.

Övrigt om BMW F800ST, mycket trevlig hoj. En lättkörd, pigg och mycket förlåtande. mindre drag på låga varv så man kan köra lugnt och utan att det blir ryckigt. men vill man ha fram det pigga i hojen håller man sig mellan 5-8000 rpm, där är den sportig.

Min ventilkåpe packning var inte helt tät så jag bytte den, men det var inte mycket ojla som rann ner på cylindrarna.

/Ronny
RonnyB
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-09-09/20:42


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst