Kedjebrott!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kedjebrott!

Inläggav Tobias » 2009-06-29/00:42

Hej,

Jag och en kompis skulle ta en grustur i lördags, det blev inget med det. När vi hade åkt 10min på en gammal banvall slutade cykeln dra. Min första tanke var växellådan, FAN! Men när jag klivit av och inspekterade såg att jag kedjan saknades. Va inte mkt att göra, rulla till skugga och ringa BMW assistance. Snöpligt, bidde inge grusåka i finvädret! :cry:

Tur var att det gick långsamt, drog på 1:an, trodde att växeln hoppade ur först men 2:an funkade inge vidare den heller. Kedjan slog i ett plastskydd som sprack lite.

Cykeln har gått drygt 500mil, nog borde en oändlig kedja hålla för mer?!

Ska bli intressant o se om BMW tar det på garantin och hur snabbt jag får tillbaka den.

DSC_0028_p.jpg Finn ett fel. Den ena har, den andra inte..
DSC_0029_p.jpg Ett brott begånget!
Missade att fota motsvarande ände, "pinnen" är lite utdragen och böjd
DSC_0030_p.jpg
DSC_0031_p.jpg Suddig spricka
DSC_0034_p.jpg Snyft!

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kedjebrott!

Inläggav Hagbard » 2009-06-29/16:04

Läste om ett liknande kedjebrott på ett utländskt forum(se länk nedan) för någon månad sedan, funderar på att byta kedjan på min cykel i förebyggande syfte.
http://f800riders.org/forum/showthread.php?t=23633
Hagbard
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-05-10/09:48

Re: Kedjebrott!

Inläggav Kjell Johansson » 2009-06-29/20:36

Hmm Min F8GS har gått 300 mil - delvis på samma banvall - undrar om man kan se någon förvarning om man inspekterar kedjan. Skall snart ut på långresa och då blir ju kedjebrott väldigt förargligt. Har också läst om några kedjebrott och vissa trådar anser att dreven inte ligger i linje med varandra.
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Re: Kedjebrott!

Inläggav Tobias » 2009-06-29/22:59

Hmm, trodde jag var tämligen ensam om detta, tydligen inte.

Dagarna innan märkte jag att det "slamrade" till ibland, så att det kändes lite i högra fotpinnen. I samband med ljudet så vibrerade högra fotpinnen till, skarpare än normala vibrationer som alltid är. Inget i vänstra. Ska tillägga att jag kör utan gummipluttarna som sitter org på fotpinnarna.

Vill minnas att det alltid inträffade när jag, typ, åkte utför en trottoarkant eller likn höjdskillnader. Detta hände 3-4 ggr på säg 2v. Iom att jag inte såg ngt löst eller ngn orsak till slamret, cykeln iövrigt kändes bra och efter slamret samt att det var väldigt sporadiskt så hörde jag aldrig av mig till BMW.

Pratade idag med BMW, om jag inte helt missförstod dom så tar dom det på garantin. Vilket är bra, och byts inte dreven går det ju snabbt att få dit en ny kedja så kan man ta plasten vid ett senare tillf. när det passar deras schema bättre.

En fråga, ska jag proppsa på att byta drev? Frågade Kalle? om dreven ska bytas, han hade inget svar på det utan han ville att en mekaniker skulle titta på det. Min kompis hävdar bestämt att drev och kedja sliter in sig. Byts kedjan ska dreven bytas.

Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Kedjebrott!

Inläggav julius » 2009-06-30/22:14

Enligt min uppfattning så är det inte alltid nödvändigt att byta drev. Det är kedjan som sliter ut dreven. Byter man kedjan i tid så kan bakdreven överleva åtminstone tre kedjor och framdrevet två. Felet som vi gör, är att kolla slitaget på dreven istället för på kedjan och när dreven är så slitna att de bör bytas så är kedjan slut för länge sedan.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Kedjebrott!

Inläggav Tobias » 2009-07-01/01:11

Nu har jag läst ett antal timmar om kedje problem... Jag summerar lite kort, vad jag läst med länkar. Har själv inte ngn uppfattning just nu. Ska sova på saken, kanske jag kommer fram till ngt. Som vanligt ska allt läsas med en nypa salt. Vem som helst kan skapa en sida på nätet och skriva vad som helst, så även jag - här.

Vissa har stora problem med BMWs kejda och köper ny icke BMW OEM kedja. Enl skribenten av kedje "sanningar" snålar OEM tillverkaren in på kvalitén för att få fram en billigare kedja till BMW. Notera att det inte pekas direkt mot BMW utan generellt mot MC tillverkare.

En del har problem med att märkningen på bakaxeln, den man använder när man sträcker kedjan, inte är korrekt och dreven blir inte i linje pga det. Finns några hjälpmedel för se det, allt från laserpass till en simpel rak pinne man klämmer fast på bakdrevet så pinnen pekar framåt och ligger an mot bakdrevets sida. På såvis kan man se om drevet är i annan vinkel mot kedjan.

Ang smörjning av kedjan finns det många uppfattningar. En del hävdar att scottoiler är bäst, dock grisigast. En annan hävdar att han åkte genom bla Mongoliet utan att smörja för att undvika att ha ngt alls som kan kleta på kedjan och därmed slippa få damm och grus att gnaga på o-ringarna.

UKGSers forumtråd om F8GS och kedjor, drev och smörjning
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=147152

F800 riders froumtråd ang olika vinkel mellan fram- och bakdrev då kejdan ska spännas
http://f800riders.org/forum/showthread.php?t=22673

En sida med "sanningar" om MC-kedjor
http://www.quality-cycle.com/truth_about_motorcycle_chains.htm

För den som undrar är kedjan till en F8GS en sk 525 bred kedja, 116 länkar lång. Antalet kuggar på dreven finns i manualen.

Länk till PDF som beskriver kedjebredden och beteckningen.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?s=8d31e96453c34b1df3bb57d359460bb9&attachmentid=276930&d=1244286740

Godnatt
Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst