Nu har jag läst ett antal timmar om kedje problem... Jag summerar lite kort, vad jag läst med länkar. Har själv inte ngn uppfattning just nu. Ska sova på saken, kanske jag kommer fram till ngt. Som vanligt ska allt läsas med en nypa salt. Vem som helst kan skapa en sida på nätet och skriva vad som helst, så även jag - här.
Vissa har stora problem med BMWs kejda och köper ny icke BMW OEM kedja. Enl skribenten av kedje "sanningar" snålar OEM tillverkaren in på kvalitén för att få fram en billigare kedja till BMW. Notera att det inte pekas direkt mot BMW utan generellt mot MC tillverkare.
En del har problem med att märkningen på bakaxeln, den man använder när man sträcker kedjan, inte är korrekt och dreven blir inte i linje pga det. Finns några hjälpmedel för se det, allt från laserpass till en simpel rak pinne man klämmer fast på bakdrevet så pinnen pekar framåt och ligger an mot bakdrevets sida. På såvis kan man se om drevet är i annan vinkel mot kedjan.
Ang smörjning av kedjan finns det många uppfattningar. En del hävdar att scottoiler är bäst, dock grisigast. En annan hävdar att han åkte genom bla Mongoliet utan att smörja för att undvika att ha ngt alls som kan kleta på kedjan och därmed slippa få damm och grus att gnaga på o-ringarna.
UKGSers forumtråd om F8GS och kedjor, drev och smörjning
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=147152F800 riders froumtråd ang olika vinkel mellan fram- och bakdrev då kejdan ska spännas
http://f800riders.org/forum/showthread.php?t=22673En sida med "sanningar" om MC-kedjor
http://www.quality-cycle.com/truth_about_motorcycle_chains.htmFör den som undrar är kedjan till en F8GS en sk 525 bred kedja, 116 länkar lång. Antalet kuggar på dreven finns i manualen.
Länk till PDF som beskriver kedjebredden och beteckningen.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?s=8d31e96453c34b1df3bb57d359460bb9&attachmentid=276930&d=1244286740Godnatt
Tobias